Pannkaka-plättar LCHF/Paleo

Glutenfri pannkaka

Vardagsnjutning

Ibland orkar inte jag heller tänka på att laga till någon avancerad mat, då är pannkaka eller plättar ett gott alternativ.

Den här rätten är bra att ta till om du har äggvitor över efter helgens bearnaise/majonnäs.

Jag är inte så förtjust i pannkakor med fiberhusk, tycker de blir godare med hela psylliumfrön.

Glutenfri pannkaka 1-2 port

1 ägg

3 äggvitor

1 dl grädde/kokosgrädde

1 msk psylliumfrön

ca ½ krm salt

Vispa ihop smeten och låt den svälla en timme. Grädda som vanliga pannkakor eller plättar i smör.

Pannkakorna sväller upp rejält efter vändningen, men sjunker sedan ihop, nästan som en sufflé.

Jag gräddade all smet på en gång, då blir det lite som amerikanska pannkakor.

Servera med bär och en klick crème fraiche eller kokosgrädde.

Jag hyvlade över lite smör som fick smälta ner, det gör pannkakan ännu godare och mer mättande.

Vill du ha en matigare pannkaka så servera den med t.ex getost, keso, makrill, skinka eller räkor och lite grönsaker.

Här en bild från Stockholm nu i helgen, vinterkallt och vackert.

På promenad vid Norrmälarstrand, där SL infört en ny linje till Söder…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/18/pannkaka-plattar-lchf-paleo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Åh vad gott det ser ut!!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

