LCHF-paj utan skal

LCHF-paj

Färdkost

Idag bär det av hemåt mot Sverige igen, efter 5 fina veckor i vår hyrda lägenhet i Alanya.

Vi har haft härligt väder första halvan av tiden, sen växlande med iskyla från bergen, storm, regn och solglimtar emellan.

Typiskt vinterväder vid Medelhavet, med andra ord.

På våra resor ser jag alltid till att vi har med oss rejält med mat, så vi klarar dagen utan att bli trötta av för lite eller för dålig näring.

Den här gången blev det i form av en ostpaj med nässlor, då jag tog vara på de sista resterna i kylen.

Vi har också med en burk lammfärsgryta, den fungerar precis som pajen väldigt bra att äta kall.

Har aldrig haft något problem med att ta med mat genom säkerhetskontrollen, säger bara att det är diet food om de frågar.

Den här pajen har fått inspiration av de goda LCHF-pajer, som Lindha Vikström på bloggen Halva Lindha gör, som blivit en succé till lunchen på Ecocaféet i Östersund.

LCHF-pajer på Ecocaféet...

LCHF-pajer på Ecocaféet…

Ostpaj LCHF 3-4 port

4 ägg

100 g getost

50 g lagrad hårdost

1½ dl majonnäs

1 dl finhackad dill

½ lit nässlor, spenat eller grönkål

½ dl pumpakärnor

1 schalottenlök

1 vitlöksklyfta

50 g smör till stekning och till form

1 tsk ekologiskt buljongpulver, jag hade Bella Buljong

½-1 tsk chiliflingor

Salt

Hacka de gröna bladen grovt, finhacka lök och vitlök.

Bryn bladen, utom dillen, i hälften av smöret tillsammans med löken och pumpakärnorna.

Smörj en rund pajform med resten av smöret.

Krydda det gröna med buljong, chili och salt. Låt svalna en stund.

Riv osten och blanda med ägg, majonnäs och dill och rör ner i grönsaksblandningen.

Häll upp smeten i formen och grädda på 175º i ca 30 minuter, beroende på formens storlek.

Servera pajen nygräddad med en stor sallad på gröna blad.

Eller låt kallna i formen, skär i tårtbitar och ta med på resa eller utflykt.

Vill du göra en matigare paj att ta med så har jag ett riktigt bra recept på ett glutenfritt LCHF-pajskal till en kycklingpaj jag haft med som färdkost förut.

Glutenfri paj utan skal

Gröna bladgrönsaker i Alanyas saluhall

Solnedgång och fiskebåt vid Kleopatrastranden i Alanya

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/14/lchf-paj-utan-skal/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej
    Provade laxpuddingen med blomkål igår, den var supergod!
    Blir absolut fler ggr.
    // Marion

  2. ”Säkerhetsproblem – Det gick inte att upprätta en säker anslutning”.
    … Förstår inte varför jag alltid får dessa varningar eller liknande när jag är inne på din blogg. Jag klickar bort texten, avvisar, och fortsätter läsa … Detta händer alltid med mobilen.

    • Vet inte heller varför det blir så, kan väldigt lite om det här med mobiler och datorer…


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

