Kycklinglår med blomkålsris och Västerbottenssmör

Kycklinglår med Blomkålsris och Västerbottenssmör

Goda och nyttiga tillbehör

Riven blomkål är ett väldigt bra komplement till maten för oss som inte längre äter ris, pga dess höga halt av kolhydrater.

Här har jag förstärkt ”blomkålsriset” med extra smak, färg och näring från avocado och paprika. Ta annars de grönsaker du föredrar.

Vill du ha lite extra draghjälp att komma igång med LCHF nu efter helgerna?

Gå då med i gruppen LCHF-Extra pepp på Facebook, där får du många nya vänner som drar åt samma håll.

Tack för alla nya besök hit till bloggen, inlägget om min och Halva Lindhas LCHF/Paleo smörgåstårta igår är ett av de mest besökta på en dag, sen jag startade bloggen för snart 7 år sen 🙂

Smörstekt blomkålsris 2 port

3-4 dl grovriven blomkål

3 msk smör

½ röd spetspaprika

½ avocado

Havssalt

Chiliflingor

Riv den råa blomkålen ner i en bunke. Finhacka paprikan och skär avocadon i små bitar.

Bryn smöret och stek paprikan några minuter, rör sen i blomkålen. Krydda och låt steka i några minuter så det får färg.

Blanda försiktigt ner avocadon precis innan serveringen.

Stek snittade bitar av kycklinglår till, kryddade med havssalt och chili.

Låt dem sen puttra under lock i ca 30 minuter.Vänd då och då.

Snitten in till benet gör att risken att de är ostekta inuti blir mindre.

Västerbottenssmör

100 g smör

1 dl finriven Västerbottensost

2  msk finhackad bladpersilja

Havssalt och peppar

Rör rumstempererat smör smidigt, tillsammans med riven ost, kryddor och persilja.

Söndagsmarknaden i Alanya

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/10/kycklinglar-med-blomkalsris-och-vasterbottenssmor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Så gott detta lät! Ska testas i helgen.

  2. Första gången jag gjorde blomkålsris, har varit lite skeptisk till detta innan, det lät ju inte alls gott, men oj så fel jag hade. Detta kommer jag använda ofta. Till och med min man som rynkar på näsan åt LCHF tog en sked och smakade, därefter en till ♥


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

