Mina tankar om att leva arteget med LCHF

Birgitta Höglund Photo Mikael Eriksson

Tankar om livet

Många har hört av sig den senaste tiden och undrar hur jag tänker på det här med maten och livet.

Därför skriver jag det här inlägget, ställ gärna frågor i kommentarerna om du undrar kring något.

För mig är LCHF definitivt inte bara en diet utan ett sätt att leva, jag har nyss passerat 6 år med denna njutbara mat.

Jag lever arteget, för att använda ett populärt ord i LCHF-kretsar.

Det innebär att jag äter så naturlig mat som möjligt, glutenfritt och i stort sett sockerfritt och med rejält med bra fetter och med en liberal mängd kolhydrater, som passar just mig.

Jag använder inga sötningsubstitut, bakar sällan kaffebröd och använder så få kosttillskott som möjligt.

Jag äter magnesium på grund av en nervskada i benet som följde efter min steloperation och så tar jag omega-3 varje dag, det gör mig mjukare i lederna. Det är allt som kommer ur en burk från hälsokostbutiken.

Jag lägger hellre mina pengar på riktigt bra, ekologiska och närproducerade råvaror än på olika dyra krämer och andra metoder som utlovar att jag kan både se yngre ut och bli slankare.

Försöker så långt det är möjligt att eliminera stressen i min vardag och motionerar på ett sätt som passar min nivå.

Jag tränar därför bara hemma med min sjukgymnastik, egenmassage och med promenader ute i naturen.

Birgitta Höglund i Alanya

Lägger varken pengar eller tid på gymmet, den dagliga, enkla träningen får mig att fungera bäst.

Jag är 53 idag och vill åldras naturligt, då är den här typen av livsstil och mat ett väldigt bra verktyg har jag märkt.

Lite rynkor och valkar har jag förstås fått under åren, men de hör ju också till livet ❤

Min äldsta vän Gjertrud var närmare 90 när hon tänkte ta bort sina rynkor genom att spruta in Restylane, en god vän hade övertalat henne att prova på det för att se yngre ut.

Jag fick henne på andra tankar genom att påpeka att det hade behövts hundratals injektioner för att hon skulle bli av med alla de vackra rynkor som hennes långa liv gett henne.

Hon hade en härlig humor, tyckte att jag hade helt rätt och avbokade behandlingen.

För mig är rynkor riktigt vackert och även ett grått hår, så jag kommer inte att färga mitt nu när det grånar mer och mer.

Jag och min fina mamma...

Jag och min fina mamma…

Min mamma har det vackraste vita hår man kan tänka sig och är tämligen rynkfri för att vara snart 86, här en bild på oss när vi skulle på dop nu i helgen.

Mamma har valt att leva hela sitt liv utan smink, något som märks väl på hennes fina hy.

Jag har följt hennes exempel där, det känns mer naturligt för mig att inte sminka mig.

Här kan du läsa mer om min livsstil, som jag verkligen kommer att följa resten av mitt liv. Här skriver jag mer om hur jag äter idag.

Något som förvisso inte är så arteget är mina resor, tar ju till moderna fortskaffningsmedel som flyg rätt ofta.

Men de resorna hjälper mig att bibehålla min hälsa, jag mår mycket bättre i min fibromyalgi när jag vistas i varmt klimat.

Här nedan kan du se en del bilder från den senaste, till den vackra och rofyllda byn Makrigialos på Kreta.

Där njuter jag verkligen av friden, maten, människorna, djuren, naturen och livet ❤

Golden Beach, Makrigialos...

Golden Beach, Makrigialos…

Katter i Makrigialos

Katterna njuter också av livet på Kreta…

Blomsterkrans för att fira vårens ankomst till Makrigialos..

Blomsterkrans för att fira vårens ankomst till Makrigialos…

Drakkalla, Dracunculus Vulgaris...

Drakkalla, Dracunculus Vulgaris…

Vackert hus i bergsbyn Pefki...

Vackert hus i bergsbyn Pefki…

Kvällssol över Makrigialos, Kreta

Kvällssol över Makrigialos, Kreta

Published in: on 12 maj 2015 at 16:01  Comments (18)  
Tags: , , , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/05/12/mina-tankar-om-att-leva-arteget-med-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej! Jag är en kille på 22 år som under några år nu har ätit strikt paleo, men under den senaste tiden har jag även tagit bort kylhydrater så som frukt och rotfrukter så nu mer är det mer lchf/paleo.. Jag tycker själv att jag mår mycket bättre än jag gjort på länge utav det!
    Men jag har en fråga som jag tänkte att du som har mycket mer erfarenhet utav lchf än jag har kanske kan svara på.. jag kan nämligen inte ens äta en liten bit kålrot utan att jag blir tung i huvudet och skakig i hela kroppen.. hela dagen efter kan jag vara alldeles skakig i benen. Känns som att benen ska vika sig när som helst. Vet du vad det kan bero på eller ska jag bara finna mig i att aldrig mer kunna äta någon kolhydrat utan att må dåligt? Kan nämna också att jag är något underviktig då jag är 176 cm och väger ca 52-54.

    • Skönt att du mår bra av kosten, Linus. Vissa är väldigt känsliga för blodsockersvängningar, så det kan ju vara därför du känner av det. Äter du ordentligt med fett som smör/kokosolja/olivolja till maten? Är du underviktig och får de här symptomen så låter det nästan som du äter lite för lite mat. Prova att lägga till lite mer protein och fett till kålroten, så kanske du mår bättre 🙂 Lycka till!

      • Ah okej tack! Sedan jag tog bort kolhydraterna så försvann (äntligen! ) mitt tidigare ständiga sug efter mat, vilket gjorde att kag automatiskt började skippa frukosten på morgonen (periodisk fasta) och på helgen kan det ofta ibland bli 24 timmars fasta..
        Men det är först när jag äter kolhydrater som symptomen kommer och jag känner mig helt slut.

      • Med tanke på att du är känslig för blodsockersvängningar och känner dig dålig när du äter kolhydrater kanske du ska ta det lite lugnt med så strikt fasta som 24 timmar. Kroppen behöver ju mat för att fungera optimalt även om du du inte känner dig hungrig. Fastan gör att du är i svältläge och det är ju inte så bra när du redan är underviktig, då finns ju inget fettlager för kroppen att lätt ta till och bilda ketoner som bränsle till hjärnan.
        Vore jag du så skulle jag försöka mig på att äta lite oftare, även om du inte känner hunger. Du väger ju väldigt lite till din längd, så din kropp skulle må bra av att få mer näring.
        Då kanske problemen du får när du äter en bit kålrot går över av sig själv 🙂

      • Ja jag ska nog försöka testa det! Tack för ett mycket klokt råd! 🙂
        Jag tycker det är jätte svårt att hitta en balans med kolhydraterna, känner mig riktigt ”beroende” när jag väl börjar och jag har oftast jätte svårt för att sluta äta också.. kan ibland sluta med att jag bara sitter och äter rotfrukter :S det var mest därför jag slutade äta rotfrukter/frukt från början och började med lchf. Men jag saknar variationen och alla vitaminer och mineraler som ändå finns i både rotfrukter och i frukt, därför känns det väldigt synd att inte kunna äta någonting av det utan att må dåligt..
        Tack än en gång för hjälpen! 🙂

      • Vad roligt att du känner dig hjälpt av mitt svar 🙂
        Har du kollat in min Paleo-blogg?
        https://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/
        Om inte, ta en titt där, så får du mycket variationsrika tips på bra mat, jag har ca 200 recept därinne. Här på bloggen finns över 1000, så variation kan du verkligen hitta här 😉

        Kolhydraterna kan du hålla nere genom att äta ordentligt med fett och protein ihop med det gröna, då blir procentandelen kolhydrater inte hög. Hör gärna av dig igen hur det går 🙂

      • Ja jag har varit inne en del på din paleo blogg också! Mycket bra och inspirerande recept! Jag ska försöka att experimentera lite och kolla hur mycket kolhydrater jag klarar av, testade med kålrot igår och det gick förvånansvärt bra! 🙂 jag inbillar mig dock att mycket av mina symptom kanske beror på att min kropp saknar energin från kolhydrater.. jag får en helt annan aptit så fort jag lägger till lite rotfrukter. Jag äter både mer plus att jag kan äta frukost utan problem också. Den aptiten försvinner så fort jag tar bort rotfrukter och bara äter protein, fett och lite grönt. Tror du jag borde försöka att äta mer rotfrukter om det visar sig att jag klarar av det?

      • Roligt att du hittat paleobloggen och tack för beröm 🙂
        Tycker absolut att du ska prova lite försiktigt med mer kolhydrater från rotfrukter, tills du hittar den nivå som får dig att må bra.
        I ditt fall äter du ju inte så här för att gå ner i vikt utan för att bygga upp en hälsosammare kropp och mer muskler.

      • Hej igen! Jag har nu testat att experimentera lite med kolhydrater i form av rotfrukter och precis som du säger klarar jag av dom mycket bättre med mycket fett och protein till! Iallafall blodsocker delen..
        Men jag har ett annat problem, så fort jag äter kolhydrater blir jag nästan som beroende, jag kan känna mig mätt utav fettet och proteinet men det är som att när kroppen väl fått smak på lite kolhydrater så vill den ha mer och mer och ännu mer! Det är jobbigt då jag försöker gå mest på fett som bränsle pluss att jag brukar äta kolhydraterna på kvällen för att undvika eventuella blodsockersvängningar som ändå kommer även om dom blir bättre av fett och protein.. vad ska jag göra? Borde jag ge efter för ”suget” och äta ännu mer kolhydrater eller är det bättre att ta bort kolhydraterna helt?
        Mvh, Linus

      • Hej Linus. Vad glad jag blir att du tycker det funkar med lite mer kolhydrater. Förstår att det kan ge mer sug, men fortsätter du med rejält med fett och protein till så tror jag det lugnar sig så småningom. Det är ju skillnad på kolhydrater från rotfrukter och sötsaker, så vill du äta mer kolhydrater så är ju de från grönsakerna att föredra, förstås 🙂 Jag märker och att om jag börjar med mer av till exempel choklad och bär, då får jag också ett ökat behov av det. Jag äter ju inte LCHF/Paleo för viktminskning utan för att jag mår gott av det och då njuter jag av lite sött ibland. Men får alltså vara på min vakt så det inte blir en vardagsvana. Jag vill däremot inte vara så drastisk så jag tar bort dem helt, för njutningen ingår i mitt sätt att leva 🙂

    • Tack än en gång! Ja det där med njutning skulle nog jag också behöva träna på, jag har under en lång tid blivit så fast i det hära strikta lågkolhydrat tänket bara för att få bort mitt ständiga sug efter mat så jag har nästan glömt bort vad njutning är.. Med det inte sagt att man inte kan njuta av lågkolhydratkost för det kan man verkligen! Men när man plockar bort saker även inom den kosten bara för att det kan ge ett visst ”sug” så kan det tillslut bli lite jobbigt och för smalt variationsmässigt.. Wow du har med bara några komentarer hjälpt mig med saker som ingen annan har lyckats hjälpa mig med under flera år! Ett jätte stort tack både för hjälpen och för två underbart inspirerande bloggar! Hoppas du har det skönt och njuter riktigt mycket!

      • Tack, vad roligt att höra att jag kunnat hjälpa dig 🙂
        Visst kan man njuta av strikt LCHF också, äter väldigt strikt själv i perioder men kombinerar smaker som syra, sälta, beska och naturlig sötma från grönsaker och lite bär/frukt, det ger väldigt lite kolhydrater men stor smakvariation.
        Nu njuter vi vidare av sommaren ❤

  2. Tack Birgitta, att du delar med dig. Kul att det finns andra än jag som inte gillar att spackla sig och tänker behålla sitt grått hår. Visserligen kan personer som inte känner dig (mig) tycka att du (jag) ser äldre ut, men det får de tycka..
    Kram ❤

    • Tack, Kirsi ❤ Du är vacker i ditt gråa hår, det såg jag när vi träffades på LCHF-kryssningen 🙂
      Jag har en kompis som bara är 42, helt grå och det är så snyggt.
      Jag tycker att färgat hår på många äldre gör dem bara ännu äldre, färgen passar liksom inte med resten 😉

  3. Hej jag följer dina tankar och det du skriver om din kosthållning jag har fortfarande svårt att ta in VARFÖR du äter glutenfritt. Ser ingenstans att du är allergiker av något slag utan du har plockat bort det du tycker du mår bäst av. Då vill jag som glutenintolerant säga följande igen och den här gången hoppas jag att du svarar på varför du väljer bort alla livsviktiga fibrer som finns i de sädesslag som vi intoleranta inte kan äta? Vad och vilka fibrer får du då i dig?
    Tacksam om du vill dela med dig av de nyttigheterna också.
    Med vänlig hälsning
    Kristina Palmgren

    • Hej Kristina. Jag har flera gånger skrivit att jag är glutenintolerant enligt den läkare jag besökte för 5 år sedan, när jag sökte för mina magbesvär.

      Jag kunde inte få diagnosen på papper eftersom blodprovet inte visade något, men med tanke på min livslånga sjukhistoria med svåra magproblem så var diagnosen klar ändå, enligt läkaren. Jag har ju fått uppleva en otrolig skillnad i min mage sen jag uteslöt gluten, så jag anser mig alltså med stöd av läkare vara intolerant även om du kanske inte gör det…

      Vilka livsviktiga fibrer från sädesslag går jag miste om?
      Människan har ju bara ätit spannmål under de senaste ca 10000 åren av vår långa evolution. Jag äter en stor mängd nötter, frön, grönsaker med hög halt av vattenlösliga fibrer 🙂

      Hoppas du är nöjd med mitt svar, annars är det bara att fråga vidare.
      Ledsen om jag missat att svara på din fråga tidigare, kan inte minnas den. (Kollat nu och du har bara en kommentar här på bloggen och det är just den här)

  4. Vilken fin berättelse Birgitta. Du är en inspiration för alla som vill leva så naturligt som möjligt. Kram! 💚

    • Tack, vad roligt att du tyckte om den. Kläckte idén under en diskussion med en god vän idag, om hur olika man ser på det här med att leva ett arteget liv 🙂
      Kram till dig ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

