Scones LCHF och Paleo

Scones LCHF/Paleo

Gluten- och mjölkfria bakverk

Jag märker att det blir mer och mer populärt att baka glutenfritt, både på sökningarna här på bloggen men även i vanliga veckotidningar.

Att en glutenfri livsstil fungerar bra för oss som är glutenkänsliga eller har celiaki är ju inte så konstigt.

Men många som fortfarande tål mjöl väljer ändå att sluta med det, nu när så många studier visar att dagens hårt avlade vete med extra mycket gluten knappast är bra för någon, annat än just mjöl och brödtillverkarna.

Det har kommit flera böcker senaste året om vetets skadliga inverkan, bland andra Brödberoende av Dr William Davis och Hotet mot din hjärna av Dr David Perlmutter.

Här kan du se en 3 minuters video med Dr Perlmutter där han förklarar glutenkänslighet mycket bra och beskriver vilka symptom det kan ge.

Många har idag också slutat använda mjölkprodukter, antingen efter en övergång till Paleo eller på grund av överkänslighet.

Jag har själv dragit ner rejält på mjölkprodukterna senaste året och mår riktigt bra av det.

Jag äter mycket smör till min mat och lite vällagrad ost, helst från get och får, men det blir sällan mjölk och grädde.

Det här receptet tog jag fram till den engelska utgåvan av min kokbok Långkok för LCHF och Paleo som kommer ut i USA och England nästa år i augusti.

Där har jag med det här receptet under namnet mjölkfria matmuffins och de innehåller pofiber, en ingrediens som inte finns utanför Sverige.

Här kan du ta en titt på och förhandsboka den engelska upplagan av böckerna på Amazon.com.

Gluten- och mjölkfria scones

Scones utan mjölk och gluten ca 8 st

5 ägg

2 dl mandelmjöl

½ dl kokosmjöl

1 msk fiberhusk

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

½ dl kokosolja

Att strö över:

2 msk melonkärnor eller sesamfrön

Sätt ugnen på 200º. Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Vispa äggen riktigt tjockt i några minuter med elvisp.

Vänd ner mjölblandningen varvat med den smälta kokosoljan med en slickepott och blanda väl. Låt smeten svälla i ett par minuter.

Fördela smeten med hjälp av två matskedar i bakformar på en plåt eller i muffinsformar. Strö över melonkärnor eller sesamfrön.

Grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter. Låt svalna på galler. Frys in de som inte går åt och ta fram eftersom. Fräscha på dem några minuter i ugnen på 150º när de tinat.

Jag tog smör, rårörd havtornssylt och Änglamarks ekologiska, lagrade ost till sconesen.

En ost helt utan tillsatser och konserveringsmedel men med mycket smak.

Scones med havtornssylt, smör och ost

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/10/19/scones-lchf-och-paleo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

40 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta!

    Jag brukar äta scones på frukost en gång i månaden och jag måste smaka din recept om det. Bra idé!

    Ha en solig dag!

    Pablo – Soleado.se

  2. […] både bytt i sängarna, tvättat, städat ugnen ( höll på att förgiftas i morse när jag bakade nyttiga scones. Det rykte nåt fasligt ur ugnen) och handlat både hund och människomat idag. Vi åt tacos. Det […]

  3. Ah, så goda och mättande scones!! Tummen upp!

  4. Tror inte jag gillar cocosolja, kan jag ersätta den med annat till dessa scones …

    • Den finns både med och utan kokossmak, men du kan använda helt vanligt smör om du vill 🙂

      • Hej!
        Är det samma mängd smält smör som gäller om jag byter ut kokosoljan?
        Tack på förhand.

      • Ja, byt bara mot samma 🙂

  5. […] used this recipie by Birgitta Höglund (a swedish low carb cookbook author that has a book coming out in USA soon), […]

  6. […] från det här receptet av Birgitta Höglund men ändrade lite på fettet, kryddade dem och bakade ut dem annorlunda […]

  7. Du skriver att pofibrer inte finns utanför Sverige. När du nu skall publicera dej i USA vad ersätter du pofibrer med? Vad händer om jag bakar ett recept som innehåller pofibrer men hoppar över dem? Jag bor i USA.

    • Jag har gjort om alla recept i boken där Pofiber ingår, så det blir ett bra resultat ändå. Det går inte bara att hoppa över utan det måste ersättas av annat 🙂
      Här finns böckerna på Amazon om du vill förboka dem. http://www.amazon.com/Birgitta-H%C3%B6glund/e/B00MY0EY06

      • Så vad kan man ersätta pofibrer med?

      • Fiberhusk, mandelmjöl, kokosnötmjöl, linfrön, nötmjöler, man får prova sig fram vilka proportioner som gäller.
        Du får se de exakta för respektive recept i mina böcker när de kommer ut i USA 🙂

        Här kan de förbokas redan nu: http://www.amazon.com/Birgitta-H%C3%B6glund/e/B00MY0EY06

    • Jag köper gärna dina böcker när de kommer ut här i USA. Du skriver att du omarbetat recepten när det gäller pofibrer som inte finns här. Hur har du gjort med t ex kött, är det en ren översättning eller har du haft möjlighet att göra recept med kött styckat på amerikansk sätt? Det är ju ganska stor skillnad från svensk. Det är ofta lite knepigt att följa svenska recept här eftersom en hel del ingredienser som är vanliga i Sverige inte finns här eller svåra att få tag i, t ex créme fraische! Vore intressant att veta hur du gjort innan jag köper böckerna.

      • Roligt att du vill köpa dem 🙂 Jag har haft ett fantastiskt fint samarbete med en svenska som bott i USA i många år, Gun Penhoat, hon jobbar som översättare av svenska kokböcker för Skyhorse Publishing. Hon äter själv LCHF sen länge så hon har varit en ovärderlig hjälp just för att hitta sånt som passar till mina recept. Hoppas böckerna motsvarar dina förväntningar 🙂

  8. […] Birgitta Höglund bjuder på ytterligare ett finfint recept som passar min rotations diet. […]

  9. Hej!
    Om man äter Paleo pga värk och för att tappa vikt kan man väl äta smör?
    Tack från
    Pia

    • Hej Pia. Tror det var dig jag svarade på Facebook också, men lägger in samma svar här så fler får läsa 🙂

      Jag själv äter mycket smör för det hjälper mig att bli mätt och må gott, äter jag för lite fett blir jag trött och får mer värk. Jag äter annars mer åt Paleohållet än LCHF idag, när jag tog bort de flesta mjölkprodukterna blev jag bättre i min mage, men smöret släpper jag inte. Väger mig nästan aldrig men min kläder har blivit större senaste året Lycka till.

  10. Hej! Gjorde receptet först enligt dina anvisningar och det blev supergott…min tonårsdotter tyckte det smakade för. Mycket kokos så då gjorde jag en variant med bovetemjöl och olivolja. Lite lösare smet men supergoda scones blev det! Ulrika

    • Vad roligt att ni fick till varianter som passade er båda 🙂 Tack för tipset.

  11. Är det bättre med eller utan pofiber?

  12. Hej, pofiber står inte i receptet…hur mkt?

    • Det ska inte vara pofiber i receptet, som det står i texten ovanför så är det här framtaget för den amerikanska marknaden där det inte finns Pofiber. I min långkokbok har jag receptet med Pofiber, det har jag fått ändra.

  13. Du har möjligen inga bra brödrecept som inte innehåller ägg och inte heller några nötter?

    • Tyvärr, det är ju de ingredienserna som är stommen i mina LCHF-bröd. Men Googla, så hittar du säkert såna någon annanstans 🙂

  14. Hej, pofiber står inte med i receptet…hur mkt skall det vara?

    • Om du läser texten ordentligt ovanför recptet så ser du att jag tagit fram det här brödet utan Pofiber för den amerikanska marknaden, därför har jag det förstås inte med i receptet.

  15. Åh! Mums! 🙂
    Undrar dock om du har något tips på hur jag kan göra då jag inte tål mandelmjöl.

    • Prova att baka dem utan mandelmjöl men med 1 dl kokosmjöl istället. Kokosmjölet drar åt sig väldigt mycket vätska så det kan bli en bra smet. Hör av dig hur de blev 🙂

  16. Vad kan man ersätta kokosmjölet med? Jag har lite svårt för kokos

    • Prova med mer mandelmjöl. Jag har också svårt för kokosmjölssmaken, men de här blev goda 🙂

  17. Pofiber?

    • Ett glutenfritt bindemedel, du hittar det i glutenfria hyllan i vanliga mataffärer 🙂

  18. Oj, detta verkar jättebra – gluten. o mjölkfria. Tack!

  19. Hejsan, tack för fina recept, ska testa.
    Pofiber finns att köpas också här i Finland 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

