Istället för Pannkaka

Mat för en krasslig

Den senaste veckan har det inte blivit mycket matlagning i mitt kök.

En magbacill satte stopp för aptiten och orken att laga så mycket mer avancerat än omelette och yoghurt några dagar.

Många av långsemesterfirarna på olika hotell har varit sjuka, så troligen är det nåt med vattnet.

Symptomen var desamma som när jag hade drabbats av den elaka Cryptosporidiumparasiten, hemma i Östersund i julas.

Efter 4 dagar köpte jag Maflor Plus på apoteket, kapslar som innehåller 7 miljarder goda bakterier, som fick ta upp kampen mot de onda.

Det tog inte lång tid förrän de hade börjat verka och illamåendet gick över, sakta men säkert.

När matlusten började återvända ville jag snabbt få i mig något proteinrikt, så att krafterna skulle komma tillbaka också.

Lusten på vanlig LCHF-mat, som kött, fisk, smör och ägg, är inte så stor när magen varit i olag.

Smörstekta skivor av Halloumi, eller Hellim som den heter här i Turkiet, smakar nästan som pannkaka.

Men är mycket enklare att laga till och innehåller gott om fett och proteiner.

En osötad Plommonkompott, lite rostade Hasselnötter, Kanel och en klick Smör, blev goda tillbehör.

Plommon kanske inte är det första man tänker på som tillbehör efter magsjuka, men jag ville ha något med sötma och syra till den rätt salta halloumin.

Som tur var hade jag tagit bilder på den här rätten redan för några veckor sen.

Bra, för lusten att fotografera blir inte heller så stor när man är sjuk…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/29/istallet-for-pannkaka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Skönt att höra att du är på bättringsvägen!!
    Fast plommon…. är det så listigt att äta efter en magsjuka?? De kan ju sätta sån fart på magen…!!
    Bli nu helt frisk i ett huj så vi får vår vanliga dos med recept, inspiration och vackra bilder som du har skämt bort oss med!! 😛

    • Tack. Det var precis det jag skrev, kanske inte så smart vid magsjuka, men det var den enda frukt som fanns hemma 😉 Man tager vad man haver och allt det där. Torkade plommon hade jag däremot inte vågat mig på…

      Ska nog snart börja få till lite skrivlust igen, har ju snart njutit klart av min tämligen arbetslösa oktobersemester. Det har mest varit inlägg med matkrönikor från Hello Alanya Magazine, som jag hade förinställt innan jag åkte hemifrån.

      • Torkade plommon…! Jag törs knappt tänka på det…!! 😛
        Känn ingen press att skriva!! Det blir bäst inlägg när man är inspirerad i alla fall! 😀

      • Ingen fara, skriver alltid bara när lusten kommer ramlandes över mig 😉 Det är det som är skönt med bloggandet, man skriver när man själv vill.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

