Kalkonbröst med Färskoströra

Kalkon med Färskost

Kalkonkött har en helt annan struktur och smak än kyckling, det är faktiskt mer likt färsk skinka.

Så för oss Nord-Europeer som bor här i Alanya under längre perioder, är det en mycket populär fågel.

Den är inte alltid så lätt att få tag på, men Migros och Tansas brukar ha den i sortimentet. Men de åtråvärda bitarna tar fort slut.

Till den här rätten köpte jag färdiga skivor av bröstet, bara att steka några minuter på var sida.

Tillbehör blev fräscha grönsaker från marknaden och en ostcrème på Färskost (Beyaz Peynir), torkad Mynta (Nane) och silad Yoghurt (Süzme Yogurt).

Jag köper ofta ost på Yörükoglu Sarküteri i Saluhallen. De har en mycket fin ostdisk med en kunnig, trevlig personal.

Den liknar de manuella butiker vi hade i Sverige fram till 50-60-talet.

Tyvärr har de flesta försvunnit idag, vi är istället hänvisade att köpa ost och charkvaror i plastförpackningar på stormarknader.

Att få lukta och smaka sig fram till vilken ost man vill köpa, det är nåt helt annat än att köpa ost i plast.

Jag rekommenderar verkligen ett besök i Saluhallen när Du är på semester i Alanya.

Även om Du inte vill laga så mycket mat hemma, så finns en hel del gott att servera som snacks till ett glas vin på balkongen.

Valnötter (Ceviz), Ost (Peynir), Honung i vaxkaka (Petek Bali), Oliver (Zeytin), Cocktailtomater (Cherry Domates) och Paprika (Biber) är så mycket godare än en påse chips.

Färskoströra med Mynta

50 gr Beyaz Peynir eller Fetaost

3 msk Turkisk Yoghurt (Süzme Yoghurt)

1 tsk pressad Citron (Limon)

1 tsk Pinjehonung (Cam Bali)

½ tsk torkad Mynta (Nane)

Havssalt (Deniz Tuz)

Mosa osten med en gaffel och rör ut med yoghurten. Rör ner citronsaft och honung tillsammans med kryddor.

Låt stå i kylen att mogna en stund, så blir röran ännu godare.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/24/kalkonbrost-med-farskostrora/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Du skriver så fint och har så fina bilder att jag önskar jag var i Turkiet nu och kunde provsmaka lite Beyaz Peynir!

    • Hej Moma’s Kitchen, Välkommen hit. Tack, roligt att höra att du trivs i mitt kök 🙂

  2. Ser ju helt underbart gott ut ! 😀

    • Hej Jenny och Välkommen hit. Du får ta och provlaga, kan lova att det är gott 😉

  3. Hej! Följer din sida, verkligen trevlig och intressant. Underbara bilder. I slutet av november ska min man och jag besöka Alanya för första gången. Alla dina tips om olika marknader och det turkiska språket kommer vi att ha god nytta av, antecknar för att ta med på resan. Du ger inspiration.

    Tack Eva

    • Hej Eva och Välkommen till mitt kök. Vad glad jag blir att mina tips och recept kommer till användning. Önskar Er en riktigt god och trevlig semester i det vackra Alanya 🙂

  4. Jag är inget stort fan av mynta i matlagningen…! Däremot tror jag att det skulle bli jättegott med lite finrivet citronskal i färskoströran!! Det ska jag testa vid tillfälle! 😀

  5. Nu ”dog” jag igen…. dina bilder gör mig ressugen och sollängtande och sedan få äta detta gottiga *mums*


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

