Grönsaksmarknader i Alanya och Gräddstuvad Bladspenat med Vitlök

Receptlänkar

Oktobernumret av Hello Alanya Magazine finns nu även på nätet.

Min matkrönika Swedish Chef in Alanya med Midye Dolma, fyllda Musslor, finns på sidorna 56-57.

Vill Du se hur min kommande kokbok, LCHF för seniorer, ser ut?

Ja, då kan Du ta en titt in på provkapitlet hos Förlagsbutiken.

Marknadsbesök

Bland det bästa som turist här i Alanya, är att besöka någon av alla härliga grönsaksmarknader som finns runtom i staden.

Tisdagar är vikta för grönsaksmarknaden vid Saluhallen. På fredagarna handlar vi alltid på den stora marknaden vid Dolmustorget.

Så blir det ofta en tur för komplettering till Söndagsmarknaden, som ligger i övre delarna av staden, en bit ovanför Atatürkstatyn.

Måndagsmarknaden i Oba kan ibland få ett besök, om jag missat nån av de andra.

Skulle inte de här räcka, så finns även de stora marknaderna i Konakli på onsdagar och i Mahmutlar på onsdagar och lördagar, inom bekvämt Dolmusavstånd.

Så en hel del marknadsbesök blir det under en tvåmånadersperiod i Alanya. Kameran är alltid med, det finns många fina motiv.

Atmosfären på marknaderna är verkligen något alldeles extra, så missa inte det färgrika skådespelet.

Mötena med de vänliga försäljarna blir också ett fint minne att ta med hem från semestern.

Den här dagen blev det grillat kycklingbröst från Saluhallen som fick bli lunchmat, tillsammans med gräddstuvad bladspenat.

Gräddstuvad Bladspenat med Vitlök

250 gr Bladspenat (Ispanak)

2 klyftor Vitlök (Sarimsak)

2 msk Smör (Tereyagi)

1 dl Grädde (Krema)

1 tsk Pinjehonung (Cam Bali)

Havssalt (Deniz Tuz)

Skölj spenaten väl och förväll i saltat vatten i 1 minut. Låt bladen rinna av i ett durkslag.

Skär spenaten i grova strimlor och finhacka vitlöken. Stek dem i smör, utan att få färg i några minuter. Krydda med salt och honung.

Häll på grädden, koka upp och låt puttra i 5 minuter, tills stuvningen tjocknar.

Skär ut kycklingbrösten och skär upp i sneda skivor.

Lägg upp kycklingen på en bädd av spenat. Lite sallad och rädisor till.

Till dessert väljer vi ofta organiskt odlade Jordgubbar (Cilek), som kommer från trakterna runt Alanya. De har verkligen mycket smak, nästan som de hemma i Sverige.

Jag serverar dem med Kaymak, en traditionell extra tjock grädde. Lite äkta vaniljsocker gör smakupplevelsen ännu större.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/14/gronsaksmarknader-i-alanya-och-graddstuvad-bladspenat-med-vitlok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ååå, vilken smarrig efterrätt!

  2. Hej Birgitta! Härliga foton från Alanya och de olika marknaderna där! Jag har just kollat din bok och tycker att den ser fantastiskt fin ut, både vad gäller innehåll, fotografier och design. Naturligtvis har jag lagt boken på bevakning.

    Bokus http://www.bokus.com/bok/9789172412309/lchf-for-seniorer/
    Ad Libris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412305

    Ha det så bra. Synd att din syster blev magsjuk. Jag blev ordentligt magsjuk sist vi var på Tenerife och det var inte kul.

    • Tack för beröm och länkar, Ingmarie 🙂
      Ja, de hade verkligen otur, först regn och åska mest hela veckan och så magsjuka på det… Peppar, peppar, så har vi klarat oss, det är verkligen inget att ha..

  3. Urk…. va äckligt!!! Margarin – det är ju som att svära i kyrkan!! 😛
    Men jag förstår att du blandade ihop de två orden – det är ju bara en bokstav som skiljer!!

    Fick i ungdomens år lära mig av en vän vars mamma är Svensk och pappa är Turk att Domus betyder gris på Turkiska. Kemal som han heter är uppvuxen i Turkiet och när han kom till Sverige tyckte han att det var så konstigt att en affär kunde heta gris!! 😀

  4. Kul att du gillar min lilla språkkurs 😉 Kanske kommer att lägga in lite sånt även i de vanliga inläggen, turistströmmen hit ner ökar ju hela tiden. Alltid bra att veta vad råvarorna heter, så man inte riskerar att köpa margarin istället för smör t.ex 😉
    Det gjorde jag första året, köpte Teremyag i tron att det var Tereyag. Det var äckligt margarin, som såldes med nästan samma namn som smör..

  5. Förutom alla fina recept och bilder så tycker jag att det är roligt att du utbildar oss i det Turkiska språket!! 😀 Fortsätt gärna med det – det är som en extra krydda i din blogg!! 😛

  6. Ser ju gott ut, även om jag inte har något aptit. Turkmagsjukan tog hårt:( Kram.

    • Vad synd att du blev dålig på hemresan… Vi mår fint, idag blev det många bilder tagna på Fredagsmarknaden.
      Krya på dig. Kram Syster

  7. Och hur kul blev det att sitta och stirra ut på en frostnupen gräsmatta efter de där bilderna tror du? 😉
    Njut av solen, värmen och den härliga maten! Själv ska jag försöka frambringa lite tacksamhet över den lott älgkött som är på väg hem i eftermiddag. Inte fy skam det heller, men oj vad härligt det ser ut hos dig!

    • Olika falla ödets lotter 😉 Jag njuter åt dig med och gläds åt ditt fina älgkött. Det finns inte att få tag på här 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

