50-årsdag och Långsemester i Alanya

Höstsemester

Nu, mina Vänner, befinner jag mig återigen på långsemester i Alanya, för nionde vintern i rad.

Efter en intensiv sommar och höst, med mycket matlagning och skrivande av min debutkokbok, LCHF för seniorer, tänker jag nu njuta av en tids ledighet och fira min 50-årsdag i lugn och ro.

Kommer att svara på kommentarer här och på Facebook som vanligt, men ska försöka hålla mig från annat skrivande.

Får se hur det går, har ju uppdaterat bloggen i stort sett varje dag ända sen starten i juni 2009.

Det här blir inlägg 796, så det har blivit en hel del recept jag fått på pränt.

Men jag har lagt in ett antal inlägg i förväg, så Du kan få njuta av Turkisk mat, tills skrivlusten tar överhanden igen.

De här inläggen är från artiklar som jag haft publicerade i Hello Alanya Magazine under året.

Skrivit dem exklusivt för tidningen, så de har inte varit med här på bloggen förut.

Recept, inköpstips och råvarornas namn på Turkiska, är riktade till turister på semester i Alanya.

Allt för att det ska bli lättare att kunna laga lite bra mat hemma i hotellköken, om man inte har lust att äta ute varje kväll.

Varmt Välkomna att följa med på höstens resa till Turkiet, hoppas jag kan inspirera med recept på Medelhavskost på mitt sätt.

Laga mat på semestern?

Ja, det kan bli riktigt roligt om Du tar en tur till de olika grönsaksmarknaderna och slaktaren.

De Turkiska råvarorna håller en mycket hög kvalitet, det gäller bara att veta vad man ska köpa.

Här behöver man inte handla allt färdigförpackat i en supermarket, utan får pinfärska råvaror direkt över disk.

Grönsakerna köper jag direkt av de små lokala odlarna som säljer sina produkter på någon av Alanya’s många grönsaksmarknader.

Även om Du inte tänkt laga så mycket mat i hotellköket, så ta en tur bland folklivet på marknaden.

Färgprakten, dofterna och mötena med alla vänliga Turkar gör besöket till en upplevelse.

Grönsakerna, frukten och äggen som kommer från byarna runt Alanya har en smak som vi turister sällan får i våra hemländer.

Så passa på att frossa i alla olika sorters grönsaker, priset är dessutom otroligt lågt.

Ett annat ställe där jag handlar mycket av mina råvaror är Saluhallen.

Där hittar jag allt jag behöver till min variant av Medelhavskost.

Fiskbutiker, Slaktare, Ostbutiker, Charkuterister och Restauranger trängs i en skön blandning.

Där finns också flera Kryddbutiker, med mängder av torkade örter och spännande kryddor.

Jag brukar ha ett basförråd av kryddor i mitt lilla kök, som går att kombinera till mängder av smakrika rätter.

Det här är några av mina favoriter:

Chiliflingor (Pul Biber), Oregano (Kekik), Mynta (Nane), Havssalt (Deniz Tuz) och Svartpeppar (Karabiber).

De blir sen en bra souvenir att stoppa ner i en annars kanske lite för tung resväska, när semestern är slut.

En flaska god, kallpressad Olivolja (Zeytinyagi) och Granatäppelvinäger (Nar Eksisi) använder jag mycket och ofta på de populära och nyttiga bladgrönsakerna som säljs på marknaderna.

Rucola (Roca) och Bladpersilja (Maydannoz) använder jag dagligen.

Eftersom jag lagar all min mat på så naturliga råvaror som möjligt, så använder jag även mycket:

Smör (Tereyagi), Grädde (Krema), Ägg (Yumurta), Yoghurt (Süzme Yogurt) och Färskost (Beyaz Peynir).

Utbudet av ostar är väldigt stort, det finns något för varje smak.

Det här är några av de råvaror som utgör grunden i min matlagning. Tillsammans med till exempel:

Kalvfärs (Dana Kiyma), Kalkonbröst (Hindi Bonfilé), Fisk (Balik), Lammkött (Kuzu Et) eller Kyckling (Pilic) är det väldigt enkelt att laga god mat även på en liten hotellspis.

Här kommer ett recept på en lättgjord köttfärsgryta, som går snabbt att laga till med några lokala råvaror.

Pindjur är en av de få ingredienser jag köper färdig på burk. En mycket god röra på tomat, paprika, aubergine, lök och vitlök.

Kryddig Köttfärsröra med Paprika och Oliver

250 gr Köttfärs

3 msk Olivolja

2 röda Paprikor

10 svarta Oliver

3 msk Pindjur

2 tsk Oregano

½-1 tsk Chiliflingor

Havssalt

1 dl Vatten

Kärna ur oliverna, skär dem och paprikan i tärningar. Bryn paprikan tills den får lite färg i olivoljan.

Tillsätt köttfärsen och låt den bryna en stund, rör om ordentligt.

Krydda med chili, oregano och havssalt. Rör ner Pindjur, oliver och vatten, låt koka upp och puttra i 15 minuter.

Smaka av om det behövs mer kryddor. Servera med Rucola och Bladpersilja med en dressing av kallpressad Olivolja och Granatäppelvinäger.

En sked Yoghurt smakar gott till grytan.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/07/50-arsdag-och-langsemester-i-alanya/trackback/

RSS feed for comments on this post.

43 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tur det! 😀 Det ska bli väldigt spännande att prova på den i en sallad!! Men den ska få växa till sig först!! 😀
    Kan man även ha den i varm mat tror du??

  2. OK! Då ska jag kolla till den så den inte torkar ut!
    Just nu står den på en pedestal i vardagsrummet, men till sommaren åker den ut på altanen!! 😀

    • Vore kul om den klarar vintern, har min ute för att se om den överlever där 🙂

      • 😀 Då har vi lite Syd-Afrikansk lökväxtexperiment var för sig då!! 😀
        Tror det är bra om den klarar av att stå ute, för direkt gott luktar den ju inte….!! Men jag vill och vågar inte riskera att den stryker med i vinter så jag får stå ut med doften!! 😛

        Vi hörs till sommaren!! Ja, om det då’ra!! 😉

      • Visst är lukten lite knepig, hade också svårt för den. Men god är den 🙂

  3. Sökte efter lchf-recept och hittade din fina blogg! Hänger gärna på här så kan jag ”härma” dig när jag lagar mat:-) Tack för kul blogg och stort grattis på födelsedagen!

    • Hej Katarina och Välkommen till mitt kök. Tack själv, roligt att du tycker om det du ser här 🙂

  4. Gud så skönt med långsemester utomlands!

    Ett STORT grattis, fira 50-års dagen med pompa och ståt!

  5. Hej Birgitta! Nu har jag lagt ut bilder på den Afrikanska lökväxten du skickade mig!! Gå in på min blogg om du vill se!! 😀
    http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2011/10/afrikansk-lokvaxt.html
    Tack än en gång!! 😀

    • Vad fint. Löken ser ut att trivas hos dig 🙂

      • Ja, och jag ska ta hand om den efter bästa förmåga!
        Har du några skötselråd så mottages de tacksamt!

      • Det förstår jag 🙂 Den har bara stått ute på balkongen och mått gott av sig själv i sommar, men tror den mår bra av att inte torka ut för mycket.

  6. Ville bara tipsa om en sida för den hälsomedvetna: http://www.plushalsa.se

  7. Hjärtligt Grattis Birgitta på 50-årsdagen!Jag vill vara med och fira och glädjas över att du föddes och finns på vår jord idag.Och jag är så glad och tacksam för att jag hittat till din blogg.Tänk idag är första dagen på resten av ditt liv! TACK FÖR ATT DU FINNS OCH FÖR ATT DU ÄR DEN DU ÄR!En stor varm gratulationskram måste jag få sända med också!

    • Tack för alla vänliga ord, Gull-Britt. Det är en stor glädje för mig, att jag kan dela med mig av min mat till så många och veta att ni mår gott av den 🙂

  8. TokGrattis och ett rungande Hurra från snöklädda fjälltoppar!

    • Tack, Fjällmor, det hördes ända hit. Här dröjer det ett tag innan de drygt 2000 meter höga bergen runtom staden får något snötäcke 😉 Kram

  9. Åh, det ser underbart ut! Älskar dessa utländska marknader även om jag inte varit i Turkiet ännu. Däremot Italien, Spanien och mina favoritländer Peru och Chile. Det behövs så lite och ändå smakar det fantastiskt! Hoppas du får en härlig vistelse och en fin födelsedag! Hälsningar Klara

    • Tack, Klara. Det är råvarorna på de här breddgraderna som lyfter maten till oanade höjder. Låter härligt med Peru och Chile, det får bli en tur till Syd-Amerika så småningom 🙂

  10. Grattis på Din dag! Låter härligt att få fira den i Turkiet! Ha det allra bäst!

    • Tack, Åse. Turkiet är en mycket bra plats att fira födelsedag på, varmt, vackert, god mat och fantastiskt trevliga människor 🙂

  11. Stort GRATTIS!!!! och ha det så jätteskönt!
    Låter toppen med Turkiet. Ännu är det fint här hemma, men om en knapp månad lär man börja längta till sydligare breddgrader.

    • Tack, Fröken Dill. Har det väldigt njutbart, hoppas hösten dröjer länge därhemma 🙂

  12. Stort varmt GRATTIS på födelsedagen….och tusen tack för att du delar med dig och sprider sån inspiration. Ha det fantastiskt!

    • Tack, Cissi. Jag är så glad att jag hittade den här möjligheten att sprida mina matkunskaper, det var lite synd att de bara låg i träda i många år 🙂

  13. Och grattis, grattis på födelsedagen!

  14. Kom just in på din blogg och oj, vilka härliga foton och recept du har lagt in. Blev alldeles överrumplad. Ha det nu riktigt skönt i Turkiet. Har ni fått tag i en bra lägenhet i år? Vad jag skulle söka efter var ditt recept på gulaschsoppa……..

    • Tack, Ingmarie. Roligt att du trillade in i födelsedagsfirandet tack var soppan 😉 I år har vi bästa lägenheten hittills, med utsikt över takåsar, Medelhav, berg och stad. Det kommer att synas här på bloggen lite senare, efter att jag vilat upp mig lite 😉

  15. Åh va härligt det låter!! Kan riktigt se mig själv gå runt på grönsakmarknaderna och njuta!! 😀
    Men nu hoppas jag att DU njuter och har en helt fantastisk 50-årsdag!
    Hipp hipp Hurra hurra hurra hurraaaaaa!!

    • Tack, snälla Anneli. Ja, nog njuter jag också, har haft en så härlig dag, med L, Syster och Svåger 🙂

      • Härligt att höra!! Och idag på din födelsedag – och namnsdag!! – så har den Afriakanska lökväxten kommit fram och är nu omplanterad i en stor blomkruka med ekologisk jord!! Den var mycket snillrikt paketerad måste jag säga och hade klarat sig fint!! Den såg väl lite ledsen ut, men jag hoppas den kommer att ta sig!!
        Tack snälla du!! ♥

      • Vad roligt att den kom fram. Trodde väl aldrig den skulle ta så många dagar på sig, så är det när man försöker vara lite ekonomisk 😉 Hoppas den kryar på sig snart.

  16. Käraste Birgitta, vilket år det har varit! Stort stort grattis och varmaste kramen ♥ ♥ ♥
    Tack för allt du delar med dig.

    • Tack till dig, kära Janicke. Det är verkligen roligt att ha dig och alla vänner att dela mina framsteg med, på både mat och hälsofront 🙂 KRAM

  17. GRATTIS igen! Man blir drömsk av din text och dina bilder…..
    KRAM
    Mariann

  18. Ett stort grattis! Hoppas du får en skön dag! 🙂 🙂 🙂 🙂
    Jag upptäckte granatäpplevinäger på vårt lokala COOP härnomdagen. Men fegisen (läs jag) vågade inte köpa den. 😉

    • Tack, Carina 🙂 Skynda dig iväg och köp. Dagen har varit fin, fick en riktig överraskning när Kära Syster och Svåger knackade på dörren i morse ..

  19. Åhhh, smäller av! Vilket inlägg! Snålvattnet rinner o jag sköljs av matminnen!

    Och nu kommer jag ihåg vad jag glömde köpa med mig, granatäppelvinäger!

    En dag kommer jag också att tillbringa ruggiga hösten i varmare klimat ;).

    • Kul att jag kunde väcka såna matminnen, Elisabeth 🙂 Granatäppelvinägern är verkligen en smakförhöjare, finns ofta att få tag på hemma i invandrarbutiker också.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

