Blomkålsgratäng LCHF

Lättlagad och läcker gratäng

En ny sorts blomkålsgratäng såg dagens ljus, när kylen var tom på både grädde och mjölk.

Tanken var att göra en gratäng med vanlig äggstanning, men jag gjorde som Kajsa Warg och tog vad jag hade istället.

Ägg och majonnäs fick bli täcke med ett tjockt lager riven Västerbottensost över.

Resultatet blev en riktigt god, lättgjord rätt, som jag absolut kommer att göra fler gånger. Smak och konsistens blir lite som en paj.

Den borde tilltala även dem som drar ner kolhydraterna till det minimalas gräns.

Gratängen blev riktigt mättande, det här receptet räcker till 3-4 portioner.

Den sista lilla biten värmde jag som tillbehör till en bit stekt Lax. En mycket lyckad kombination.

Blomkålsgratäng med varmrökt Sidfläsk

3 dl Blomkål i små bitar

150 gr varmrökt Sidfläsk

2 msk Smör

3 Ekologiska Ägg

1 dl Majonnäs

2 dl riven Västerbottensost

Nymald Vitpeppar

Skiva och finstrimla fläsket. Bryn i smöret tillsammans med blomkålen, krydda med peppar.

Lägg i en smord ugnsform. Vispa samman ägg och majonnäs och häll över blomkålen.

Strö den rivna osten jämnt över. Grädda i 30 minuter på 175°.

Som tillbehör med härliga färger,  en sallad på riven Morot, Pumpakärnor, Citronsaft, kallpressad Olivolja, Persilja och Citrontimjan.

Lite skirat smör blev det också till, det gjorde gratängen ännu godare.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/11/blomkalsgratang-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Såg gott ut!

  2. Tack, kära Systerdotter 🙂 Ja, den kombinationen gick inte av för hackor.
    Ha så trevligt på Ålandssemestern. Kram Moster

  3. Mmmm såg smaskens ut! Kan tänka mig att laxen till blev en hit! Kram


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

