Kycklingvingar med Kokos och Curry i min Turkiska matkrönika

Lowcarb vid Medelhavet

I senaste numret av Hello Alanya Magazine, som kommit på nätet idag, bjuder jag på en god variant av Chicken Wings.

Köper små kotletter gjorda av den övre delen av kycklingvingen hos min favoritslaktare i Alanya.

Klicka på bilden här nedanför, så kommer Du till tidningen. Min matkrönika finns på sidorna 58-59.

Nu är det bara knappt två månader kvar tills jag och L flyr höstmörkret och flyttar till värmen en stor del av hösten.

Oktober-november är de bästa månaderna i Alanya, lagom med folk och behaglig värme.

Det är mycket tack vare mina resor dit, som jag lyckats träna upp ryggen under de senaste 8 åren och mår så pass bra som jag gör idag.

Har Du möjlighet, så prova på en långsemester i Turkiet under vinterhalvåret.

God mat och trevliga invånare gör upplevelsen ännu mer minnesvärd.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/10/kycklingvingar-med-kokos-och-curry-i-min-turkiska-matkronika/trackback/

RSS feed for comments on this post.

20 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för svar! Har läst lite mer, och älskar denna blogg. Tappade faktiskt LCHF efter en semester, men fick inspiration igen ; )
    Underbar mat.

    • Tack, vad roligt att du tycker om bloggen och maten. Lycka till med nysatsningen på LCHF och hoppas att du gör verklighet av dina drömmar att bo vid Medelhavet 😉

  2. Hej!
    Undrar lite hur det kommer sig att du bor där halva året. Hur klarar man det? Du har en slags sysselsättning där, stämmer det?`
    Är helt oinvigd, så mina frågor kanske låter dumma. Det låter som ett underbart liv, ch jag funderar själv på att leva så, som du gör (flytta till t.ex Turkiet under sommarhalvåret). Därför vill jag gärna har lite inspiration hur man går tillväga.
    Må så gott”!

    • Hej Mannagryn och Välkommen hit. Jag är sjukpensionerad efter en ryggskada som jag fick i mitt jobb som Kock för 11 år sen. För 8 år sen åkte jag ner till Turkiet för att träna upp mig inför en steloperation. Träffade då min nuvarande Särbo som också är pensionär och var där på långsemester. Så vi har valt att leva nere vid Medelhavet en stor del av vinterhalvåret, klimatet är härligt jämfört med kalla Jämtland. Vi har bott på Cypern och Kreta också de senaste vintrarna.
      Det jag håller på med i Alanya är att skriva de här matkrönikorna sen i mars i år. De kommer ut i en turisttidning som delas ut gratis.
      Där skriver jag, precis som här på bloggen helt utan ersättning, men men det är ju väldigt bra PR för min mat.
      Titta in i kategorierna här bredvid där jag skriver om de olika länderna vi bott i, där kan du hitta mycket matnyttiga tips 🙂

  3. Men vad kul att se tidningen! Ser fram emot mera spännande recept!

  4. Låter härligt att få bo i Turkiet. Och skönt att höra om något annat än Spanien som är min vardag.

    Nya maträtter med annorlunda smaker är heller aldrig fel.

    Hälsningar
    Yohanna

    • Det är verkligen annorlunda, du får följa med när jag bloggar därifrån i höst, Yohanna.
      I morgon har jag ett inlägg inne om nästa års Zumbaresa till din ö, så då får du titta förbi en liten sväng. Där är så fantastiskt fint, tycker jag 🙂 Hoppas hinna se lite mer då än i våras, kanske en tur till Las Palmas också.

  5. Det ser jättegott ut och vad skönt det låter. Kan inte annat än att hålla med. Flyttade till Södra Spanien och det är så skönt med 320 dagar sol per år och ett underbart klimat. Att det sedan är 30-40 procent lägre levnadskostnader jämfört med Sverige, gör det till ett enkelt val, åtminstone för en del av året.

    • Hej Gustaf och Välkommen till mitt kök. Visst är det härligt att få bo vid Medelhavet 🙂 Funderat på en långresa till Spanien nån gång framöver, där är så vackert också.

  6. Ja så underbart roligt! Låter supergott också! 😀
    kram på dej

    • Tack, Mariann. Vi börjar få bra spridning på våra recept, både du och jag 😉

  7. Det ser jättegott ut, vad roligt att du får dina fina recept publicerade 🙂

    Kycklingen ser saftig och fin ut, vilken finurlig charkdetalj dom styckat ut!

    • Tack, Veronica. Ja det är verkligen kul att få skriva matkrönikor både här hemma i Östersund och nere i Alanya, min andra hemstad 🙂 Det var första gången jag hittade de här schnitzlarna nu i våras, riktigt gott på lite större vingar.

  8. När jag blir pensionär så kan jag nog tänka mig att prova på det livet!! Jag älskar att upptäcka andra kulturer och Turkiet är ett spännande land!!

    • Då hoppas jag att vi ses i Alanya 😉

      • Ja, det är inte helt omöjligt, så mycket positivt som du har skrivit om det!! 😀

      • Det vore kul. Jag göra mer än gärna reklam för sånt jag tycker mycket om 🙂

  9. Det är verkligen en ynnest att få bo i värmen, fröken Dill. Vi är många pensionärer från alla Skandinaviska länder som upptäckt det 🙂

  10. Låter HÄRLIGT!
    Min morbror som är pensionär brukar tillbringa långa perioder utomlands under de mörka årstiderna. Ibland just i Turkiet.
    Hälsningar från fröken Dill


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

