Lammgryta på rester

Städning av frysen

Frysen har en tendens att bli alldeles överfull ibland, särskilt i ett ensamhushåll.

Många av de köttbitar jag köper är ju avsedda för familjer med 4 eller fler, så då hamnar en hel del i frysen.

Att förvandla rester till ny mat, var något jag blev riktigt duktig på under mina år på lunchrestaurang. En kunskap jag har stor glädje av fortfarande.

De flesta rester går att göra en god soppa, gryta, gratäng, stuvning eller sallad av.

Till och med det här inlägget är en gammal rest, skrev det redan i början på juni.

Men det har kommit en massa annan mat emellan, så det blev bortglömt bland utkasten.

Den här gången var det skivad Lammstek som var kvar sen Påsk. En korv från Ytterån med mycket smak passade fint i grytan.

Basen till min gryta fick bli till av resterna på tomatsåsen från Oxsvansgrytan jag gjorde för ett tag sen.

Tillsammans med en Aubergine och en Paprika, blev det en ny, riktigt läcker rätt.

En klick Crème Fraiche och Persilja blev pricken över i.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/07/lammgryta-pa-rester/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

