Köttbullar med Gräddsås och Pressgurka

Svensk Husmanskost

Köttbullar kan vara gott även mitt i sommarvärmen, som variation till allt grillat.

Åtminstone jag tröttnar aldrig på vår traditionella Svenska Husmanskost.

Det här receptet kom till en vinter i Turkiet, när hemlängtan och suget efter helsvensk mat satte in.

Istället för lingon tog jag granatäppelkärnor, det blir en god, syrlig brytning.

Mina köttbullar är riktigt lättgjorda och betydligt godare och nyttigare än de från Mamma Scan.

Vill Du istället ha ett helt vegetariskt alternativ, titta då in hos Anneli och prova hennes LCHF-biffar Veggie Style.

Köttbullar för Två

250 gr Nötfärs

1 liten gul Lök

½ tsk Worcestersauce

1 Äggula

2 msk Grädde

1 msk Sesamfrön

Havssalt och nymald Vitpeppar

Gräddsås

 2 dl Grädde

1 tsk Ekologiskt Buljongpulver

Hacka löken fint och rör ihop med köttfärs och det övriga. Låt stå i kylen en stund, så håller färsen ihop bättre vid stekningen.

Rulla små bullar som Du lägger på en vattensköljd skärbräda. Blöt händerna då och då, så fastnar inte köttfärsen.

Bryn 2 msk Smör och häll ner köttbullarna. Låt steka en liten stund, sen skakar Du på pannan så de rullar runt.

Gör så flera gånger under stekningen, så blir köttbullarna runda och fina. Ungefärlig stektid är 5-6 minuter.

Avsluta med att hälla på grädden och strö över buljonpulvret. Låt köttbullarna koka i såsen en stund, tills den tjocknat.

Servera med kokta Morötter, Broccoli och inlagd Gurka. Lingon eller Granatäppelkärnor till.

Klicka på bilden nedan, så kommer Du till mitt recept på Pressgurka med mindre kolhydrater.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/07/12/kottbullar-med-graddsas-och-pressgurka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mums, ser gott ut!

  2. […] in. Istället för lingon tog jag granatäppelkärnor, det blir en god, syrlig brytning. Mina […] Birgitta Höglund´s Mat This entry was posted in Recept and tagged Gräddsås, Köttbullar, Pressgurka. Bookmark the […]

  3. Smaskens med köttbullar, det var ett bra tag sen, också mormors pressgurka till (fast omgjort recept) =) Hoppas det går bra för er nu i dagarna! Hörs och ses! Kram

    • Visst är det gott med Mammas köttbullar, de slår till och med de här 🙂 Allt har gått fint, vi var klara igår. Kram Moster

  4. Åh så gott det såg ut, blir nog detta på lördag då jag ska få hjälp av en gammal vän att byta ett fönster,
    man behöver ju bra mat också för att kunna jobba 🙂 Kramen till dig denna tisdag 🙂

    • Precis, ska man jobba måste man ha riktig mat. Vi tankar ju alltid bilen med rätt bränsle när vi ska köra långt 😉

  5. Svar på dina kommentarer på min blogg:
    1. Ja, om jag hade fått till kryddningen bättre så hade de här vegobiffarna varit en riktig fullträff!!
    Tack för länken!! 😀

    2. Jo du Birgitta!! Det blev riktigt gott!! 😀
    Det är helt klart värt det att göra egen Paneer!! Dessutom är det en god och bra proteinkälla – speciellt för oss vegetarianer!

    • Det är kul att kunna bjuda mina läsare på mer god vegetarisk mat, än den de hittar här inne. Så då är det fint att du delar med dig av såna här bra recept 🙂

  6. Jag gjorde nån slags ”pannbiffar” av Quornfärs igår! (Bilder och recept finns på min blogg).
    Men du, Jag har en fråga: Jag tror inte att jag har nån ättika hemma, brukar använda äppelvinäger istället. Kan man byta ut ättikan i receptet på pressgurka till äppelvinäger istället, och tar man i så fall lika mycket?? Tack på förhand! 😀

    • Tack för vegetariskt tipsalternativ, har rätt många vegetarianer som gillar min blogg 🙂
      Äppelciderviäger kan nog funka, men du får nog ta mindre honung och vatten. Det blir ju en annan typ av syrad gurka, men säkert bra 🙂

      • OK!! Ska prova mig fram! Tack!!

  7. Så fiffigt att använda granatäpple i stället för lingon! De är ju så vansinnigt goda. Och vackra!

    • Ja, när man är sugen på lingon och har långt hem, då är de väldigt bra 😉 Annars med, det är min favoritfrukt.

  8. Tack för tips på recept. Äntligen har jag kommit på att jag ska prenumerera på din inlägg (recept). Perfekt att samla i en mapp i e-posten. Du har så fina bilder på din fina goda mat.

    • Tack, vad roligt att höra att du tycker om dem, Britt. Känns fint att ha dig som prenumerant 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

