Blåbärspannacotta LCHF

Söt med Sukrin

Nu har jag gjort min första pannacotta på sötningsmedlet Sukrin. Det experimentet föll väl ut.

Ingen konstig bismak, utan blåbärspannacottan smakade mycket av blåbär med en liten, angenäm sötma till.

Jag har alltid varit skeptisk till det här med sötningsmedel, men vill ändå testa fram recept som fungerar bra för Diabetiker och andra som har problem med blodsockersvängningar.

Tidigare har jag provat Björksocker med mycket bra resultat. Det är väldigt dyra, söta små korn i båda sorterna, så det är tur att jag sällan äter sött numer.

Jag som inte har problem med varken övervikt, Diabetes eller sockersug föredrar i vanliga fall råsocker eller honung.

Men kommer förstås att prova sötningsmedel i framtida recept också, för att se hur de fungerar.

Jag köpte också en liten burk Stevia på EJ’s Hälsokost, återkommer med test av den i senare inlägg.

Blåbärspannacotta

2 dl Blåbär

1 msk pressad Citron

3 dl Grädde

2 blad Gelatin

2 msk Sukrin

1 knivsudd Äkta Vaniljpulver

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp blåbären med citronsaften en halv minut.

Mixa bären med stavmixer i kastrullen och passera genom nätsil.

Koka upp grädden, ta från värmen och rör ner Sukrin och vaniljpulver. Smaka av om Du vill ha mer sötma.

Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma grädden. Blanda ner blåbärspurén.

Häll upp i ett litermått och fyll försiktigt smeten i små glas, skålar eller koppar.

Det blir cirka 10 små desserter av den här satsen. Garnera med vispad Grädde, Blåbär och Citronmeliss.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/05/blabarspannacotta-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 kommentarerLämna en kommentar

  1. Åh, vad gott det ser ut!
    Vilken otroligt inspirerande blogg du har. Blir sugen på att testa flera av recepten 🙂 Jag har också precis startat en matblogg, kolla gärna in den om du känner för det.
    //Stephanie

    • Hej Stephanie och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att höra att du tycker om min blogg. Får ta en titt in och se vad du har att bjuda på. Lycka till med matskrivandet 🙂

  2. Jag brukar göra vaniljpannakotta helt utan extra sötningsmedel – bara vaniljpulver i. Sen serverar jag det med hallon eller blåbär. Har bjudit icke-LCHF’are på det, som uppskattat att det var en efterrätt som inte var så söt! Till rabarberkompott använde jag ett uns stevia, av den gröna sorten. Har vant mig av med det söta så det räckte fullständigt för mig! 🙂 Sen gjorde jag ett lock av kokos, ägg och smält smör på rabarbern, gräddade, och VIPS var det en rabarberpaj! 🙂

    // Susanne

    • Tack för riktigt goda tips, Susanne. Vaniljsmaken framhäver gräddens egen sötma, så jag kan tänka mig att det blir väldigt gott även utan socker. Det krävs mindre och mindre sötma, ju längre tid man ätit LCHF har jag också märkt.
      Gjorde en liknande rabarberpaj förra veckan, hade i pumpakärnor istället för kokos. Också väldigt gott och knaprigt 🙂

  3. Verkar supergott, absolut någonting att prova när det är dessertdags. Jag tycker sukrin är jättegott & smakar nästan precis som socker. Dessvärre kan det trigga igång mitt sötsug om jag har otur…
    Men då och då, om man verkligen vill baka någonting så är det ju ett toppensubstitut till socker!

    • Hej M och Välkommen hit. Roligt att du gillar min lilla dessert 🙂 Jag har själv inga större problem med sockersug, men mår bättre av att äta något sött tillsammans med mat. Tar jag något sött, även om det är gjort på fusksocker, på fastande mage, sätter suget igång efter något mer. Men då tar jag en ostbit istället, så försvinner suget 🙂

      • Apropå sockersuget – så äter jag som regel två matskedar med rårörd lingonsylt med rikligt med vispgrädde – som efterrätt till t ex min feta fläskkotlett med smörfet sås och enbart gurka och tomat därtill. Det gör att jag i övrigt är helt befriad ifrån mitt ca 68-årade behov av sötsaker och godis.

        Gissa om jag tycker det är himmelskt – efter att under mer än 68 år ha ätit tonvis med normalkost = jag har haft ett oändligt behov av mer och mer av kolhydrater och socker = jag har varit drogad. Omedvetet i o f s – men i alla fall sockerdrogad.

      • Hej Josef och Välkommen hit. Visst är det härligt att kunna leva ett liv utan socker, stärkelse och annat elände som fått blodsockret att åka bergochdalbana. Grattis till ditt byte av livsstil 🙂
        Lingon och grädde är en favorit även här, gärna med kanel på. Då höjs blodsockret ännu mindre, dessutom är det fantastiskt gott.

  4. Jag tycker sukrin är helt okej – det räcker med små mängder för att få fason på rabarber, vinbär eller annat surt. 🙂 Pannacottan ser verkligen god ut!

    • Hej Lillnettan och Välkommen till mitt kök. Ja, det är fint att det kommit nya sorters sötningsmedel, just till sura saker vill man ju ha lite naturlig sötma för att kunna njuta av dem fullt ut 🙂

  5. Blåbärspannacottan ser jättegod ut. Skall absolut testa den. Jag är/har varit litet skeptisk till sötningsmedel. Skulle köra bil 40 mil häromåret och ville ha något att tugga på. Köpte sega karameller med sötningsmedel. Du
    milde en sådan kolik jag fick.

    • Tack, Ingmarie 🙂 Man ska nog vara lite försiktig med att äta för många godisar av sötningsmedel, de kan ha diverse otrevliga biverkningar på magen… Kolik kan inte ha varit nåt vidare ressällskap.

  6. Hej Birgitta!

    Jag heter Matilda Ståhl och driver hemsidan / bloggportalen AnyHow.nu . Jag kom in på din blogg av en slump och tycker den är väldigt fin, vi håller just nu på att leta efter nya ambitiösa bloggare som verkligen tycker om att blogga och har det som en hobby. Skulle du vara intresserad av att flytta din blogg till AnyHow.nu så får du gärna höra av dig så kan vi diskutera det mer.

    Må så gott

    Med Vänliga Hälsningar
    Matilda Ståhl

    • Hej Matilda och Välkommen till mitt kök. Roligt att du tycker om min blogg. Tack för erbjudandet, men jag stannar där jag är. Trivs väldigt bra med min blogg i den form den är nu 🙂

  7. Mums!!!!
    Sukrin tycker jag är en jättebra ersättning för socker! Hoppas bara att det verkligen är så naturligt som de påstår!!

  8. Det ser fantastiskt gott ut, kanske testar denna dessert till midsommar 🙂

    • Tack, Karin. Då få du en god Midsommardessert, enkel att förbereda och full med smak av sommar 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

