Chicken à la King

Klassisk Kycklinggryta

Det här är en kycklinggryta som hängt med i många år. Jag lagade den ofta på lunchrestauranger i mitt tidigare arbetsliv.

Här finns ett recept på Chicken à la King från 70-talet, ur Carl Butler’s Kokbok hos Öhman’s Mat & Vin.

Grytan görs ofta på kokt eller grillad kyckling, men idag blir det med ugnsstekta kycklinglår istället. Köpte färska kycklinglår som var väldigt bra, från Kronfågel.

Likaså använder de flesta champignoner i sin gryta, men jag tog fårticka från frysen.

Jag fick en fråga av Lena på Alma Mater, som just börjat prova på det här med LCHF, om redning av såser och grytor med fiberhusk.

Jag har tänkt testa flera gånger, men hade inget recept att hänvisa till, upptäckte jag när jag sökte i arkivet.

Nu blev det av, med mycket positivt resultat. Så det här som många tror, att man måste reda sina såser med mjöl eller maizena för att det ska bli bra, kan jag härmed dementera.

Resultatet blev en riktigt krämig gryta utan gluten och onödiga, extra kolhydrater.

Jag njuter hellre av mängder med goda grönsaker, huvudsakligen de som växer ovan jord.

Det ger färg, variation, vitaminer, mineraler och framför allt god smak till den feta maten.

Kunglig Kyckling

½ kg Ugnsstekta Kycklinglår

1 röd Paprika

1 orange Paprika

1 gul Lök

2 dl Svamp i bitar

3 msk Smör

1 msk Tomatpuré

2 dl Kycklingbuljong, från ugnsstekningen

2 dl Grädde

½ dl Vitt Vin

½ tsk Fiberhusk

Havssalt och nymald Vitpeppar

Bena ur och skär kycklingen i mindre bitar. Klyfta löken fint och skär paprikan i strimlor.

Bryn smöret och fräs svampen i 5 minuter, krydda med salt och peppar. Tillsätt lök, paprika och tomatpuré, låt fräsa med 5 minuter till.

Strö fiberhusken över grönsakerna, rör om. Häll på grädde, buljong och vin. Koka upp och låt puttra en liten stund till såsen tjocknar.

Rör till sist ner kycklingbitarna och låt puttra så de blir varma.

Servera med Rucola, Gurka, vit Balsamvinäger och kallpressad Olivolja.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/04/04/chicken-a-la-king/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kommer faktiskt inte längre ihåg hur jag hamnade här men det har verkligen berikat mitt liv! På flera sätt!

    Och visst är mat samma som kärlek!

    • Är det sånt som kallas näringsberikad mat 😉 Kärlek kommer man långt med. Kram

  2. Tack 🙂
    Ska ju resa bort lite nu och leva på mammas mat! Hon har också börjat nagga lite på lchf (jag har ju pratat en del om det) men har bakat tekakor åt mig. Annars äter hon knappt bröd längre så det var så snällt.
    Svärmor har också fått höra mig orera och är också inne på att prova lite. Du ser, du sprider ringar på vattnet! För … det ÄR ju ditt ”fel” 😀
    Hade du inte lagat så frestande mat så hade jag svävat i ovisshet 🙂

    • Vilken tur att du har ramlat in här då, så kan de andra får sig en liten släng av sleven också 😉 I mitt fall är det väldigt kul när omgivningen börjar förstå att det inte är frågan om en tillfällig nyck, utan ett helt genomgående livsstilsbyte. Jag blir t.o.m bjuden på LCHF-middagar och anpassat fikabröd numer 🙂

  3. Tackar för länkningen! Blir nästan bortskämd 😉
    Kul att det funakde med redningen. Det är ju inte alltid man vill koka ihop såsen mer men ändå vill ha den lite tjockare.
    Läcker gryta!

    • Ja, det blev lite mycket reklam för dig de senaste dagarna 😉 Men det är du värd. Kram

  4. Jag brukar helt sonika hoppa över mjöl eller mjölsubstitut i t ex grytor, men får ibland ett väl blaskigt resultat. Men om Psyllium (Finax) är detsamma som fiberhusk skulle problemet vara löst? Fiberhusk har jag nämligen aldrig hittat.

    • Jag har gjort som du tidigare och hoppat över redning, utom de gånger jag rett med en äggula.
      Men man måste då ha gott om tid och låta såsen/stuvningen koka ihop. Det blir ju väldigt gott av att koka länge, men vill man ha lite buljong i t.ex så var det här en mycket bra lösning.

      Fiberhusk är finmalda psylliumfrön, så är Finax malda så är det precis detsamma. Fiberhusk finns i glutenfria hyllan på de största mataffärerna, åtminstone här i Östersund. Och på hälsokostaffärer.

  5. Åh så gott det låter, som vanligt!
    Måste passa på att fråga, jag gjorde din köttfärslimpa härom dagen, den blev god men väldigt liten och kompakt. Jag hade inte fiberhusk så jag tog pofiber, är det skillnaden, tror du?
    Och jag har också köpt Redix från LCHF-butiken, har du nån erfarenhet av det?
    Snar ses vi! Jag ser fram emot det.

    • Tack 🙂 Fiberhusk sväller ju ordentligt så jag upplevde inte alls att min blev kompakt, utan väldigt saftig. Testa det nästa gång. Redix har jag inte hört talas om, får kolla vad det är.
      Visst ska det bli härligt med en vecka på Cran Canaria i glada nya vänners lag 🙂

      • Tack Birgitta. Anade att det är så att pofiber till skillnad från fiberhusk inte sväller. Får leta efter det!

      • Det var så lite så 🙂 Ska man byta ut gammalt vanligt ströbröd, så måste det vara till nåt som reagerar med att svälla. Pofiber är lite svårare, passar bättre i bröd-

  6. Tack för tipset om fiberhusk till såser!! Jag har också tänkt att prova ”nån gång”… men du hann först!! 😀

    • Att vi var så sena båda två 😉

      • Ha, ha!! Ja… I mitt fall beror det nog på att jag egentligen inte gillar att laga mat (vem kunde ha gissat…), men är nyfiken av mig och gillar att experimentera! Latmasken har haft övertaget ett tag nu…! Men rätt som det är så får jag fart igen!!
        Tills nästa gång latmasken bestämmer sig för att komma och bo hos mig…!! 😉

      • Du är inte ensam. Det bor en stor en här med 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

