Fisk och Skaldjursgryta

Kryddig Fiskgryta

Anis och fänkål förknippas oftast med smaksättning av bröd. Men de passar också mycket fint i en fiskgryta.

Oftast gör jag den här fiskgrytan på bara fiskbuljong, då är den god med en klick Aioli.

Men med grädde så kommer andra smakdimensioner fram, kryddorna ger en mycket god lakritston åt grytan.

Fiskbuljongen kokar jag själv på benen, har sån tur att jag ofta får påfyllning av ädelfisk från snälla vänner och släktingar.

Har Du inte fisk med benen kvar, så använd Ekologiskt buljongpulver.

Då slipper Du tillsatser som glutamat, jäst, socker och transfetter som finns i nästan all fiskbuljong i butiken.

Gräddig Fiskgryta

200 gr Fisk, jag tog Lax och Sik

1 dl Musslor

4 dl Fiskbuljong

2 dl Grädde

2 msk Smör

1 Morot

10 cm Purjolök

5 Cocktailtomater

1 Vitlöksklyfta

1 tsk krossad Anis

1 tsk krossad Fänkål

1 tsk Dragon

1 Ekologiskt Buljongpulver

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skär morot och vitlök i tunna skivor. Strimla purjon och skär tomaterna i små klyftor. Fräs alla grönsaker i smör i fem minuter.

Krydda och häll på buljong och grädde. Koka upp och låt puttra på svag värme i en timme.

Skär fisken i bitar och lägg ner dem och musslorna någon minut innan serveringen. De ska bara sjuda en liten stund, annars blir de torra.

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/27/fisk-och-skaldjursgryta/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vid ”musslor” slutade jag läsa *s*, inte min favorit. Men soppskålen! Jag har såskoppen i samma serie, Amor från Gustavsberg, eller hur? Förtjusande. Såg att du hade tallriken också häromdan. Jag är minst lika spänd på att se dina tallrikar till varje recept, som själva maten! 🙂

    • Det går fint att byta dem mot räkor. Eller bara ta fisk 🙂 Soppskålen är namnlös, köpte den för många år sen, men den har en Fransk klassiker som förlaga.
      Jag har en stor trave gamla tallrikar från Loppis, så kul att använda vackert, gammalt porslin. Roligt att du tycker om dem också 😉

  2. Där har jag inget att ta till utan är hävisad till butikens buljong. Önskar jag kände någon som slängde åt mig lite fiskrens men …

    Vi ska också äta fisk idag. Har ännu inte bestämt om jag ska steka flundror eller koka en gryta av lax och/eller torsk. Idétorka? Nä, bara det att jag är lika sugen på båda. Har lite fiskar i frysen att välja på. Det ligger även en fänkål i kylen som ju passar till fisk. Suck! Valmöjligheterna är ju oändliga 🙂

    Idag är tvättdag och det känns inte så kul. Blev ju lite sent igår 🙂

    Ha en härlig söndag!

    • Har du någon manuell fiskdisk i din närhet, så kan du kanske få fiskrens därifrån, för en billig peng eller gratis. När jag köper fisk brukar de fråga om jag vill ha benen med. Så det kan vara en variant att få till egen buljong 🙂
      Visst är det jobbigt med alla idéer i huvudet, när man ändå bara kan laga en rätt i taget 😉
      Nu ska jag ge mig ut i snöyran istället för att ägna söndagen åt datorn, har skrivit in 4 recept senaste timmen… Ha det bra du med.

      • Willys har ju fisk-över-disk. Kanske kan fråga där. Kokte buljong på ett laxhuvud en gång för länge sedan men det blev ju inte så gott. Ska ju helst vara vit fisk…

        Ibland blir man i skrivartagen men jag brukar ösa ut allt på en gång 😉

      • Vad, bra, då kanske du kan få tag på lite ben. Det viktiga när man kokar fond på laxben är att den inte får koka mer än 20 minuter. Jag tycker att den fungerar bra, i brist på annat. Den blir inte lika klar som en på vit fisk, men det kan man ju avhjälpa med en klarning med äggvita.
        Det är bland de få saker jag minns tydligt från min kockutbildning, hur man klarade en buljong, med mire poix, fint hackade grönsaker och en äggvita. Men sånt sysslar jag inte med nu för tiden 😉

  3. Mmm, vad gott. Har också gjort min egen fiskbuljong och allt man använder den i blir ju så mycket godare!

    • Tack, Martina 🙂 Ja, det blir stor skillnad, de köpta smakar mest salt och glutamaten tränger igenom alla andra smaker.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

