Kycklinggryta med Svamp och Paprika

Festlig vardagsmat

Nu börjar vardagsmaten komma tillbaks med full kraft efter en lång tid med Julsmaker.

Ärligt talat så är jag ganska trött på Julskinka, Rödbetssallad och Morotslåda nu. Det är alltid lika gott i början på Julen, men sen kan jag utan problem vänta ett år till nästa gång.

Så i helgen blev det en inventering av frysen, nu innan jag ska resa bort igen. Då vill jag inte köpa på mig nytt, utan det blir alltid matlagning enligt Man tager vad man haver-principen.

Jag hittade en påse urbenade kycklinglår. Där låg också en hel del svamp sen i somras. Kantareller och Bläcksvamp fick smaksätta grytan.

Paprika fanns också och som alltid i mitt kök, smör och grädde.

På dessa små läckerheter blev det en kycklinggryta som passar lika bra till vardags som till fest.

Resterna tog jag med i en burk på tågresan till Arlanda. Mer reskost kommer i morgon, tar alltid med så det ska räcka till flera måltider.

Kycklinggryta med Svamp och Paprika

400 gr benfri Kyckling

3 msk Smör

2 röda och 2 gröna Spetspaprikor

2 dl förvälld Svamp

4 Vitlöksklyftor

1 msk Ekologiskt Buljongpulver

1 msk Paprikapulver

2 dl Grädde

1 dl Rödvin

2 msk Chilisås

1 tsk Worcestersauce

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla paprikan och skiva vitlöken. Bryn kycklingbitarna i smöret, salta och peppra.

Rör ner den tinade svampen och låt den fräsa med en stund. Tillsätt paprika och vitlök och låt allt puttra 5 minuter.

Häll på rödvin, buljong, paprikapulver, Worcester och chilisås. Låt koka upp och häll sen på grädden.

Låt grytan puttra åtminstone 30 minuter så blir den riktigt krämig och god.

Jag serverade grytan med smörstekt Palsternacka och en sallad på Gurka, Äpple och Nässelkrydda.

Nässelkrydda är torkade, smulade Nässlor, Persilja, Vitlök och Havssalt. Den har jag fått av min Syster i Julklapp. Hon vet att jag gillar matklappar.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/01/05/kycklinggryta-med-svamp-och-paprika/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] hade med en burk av min Kycklinggryta som vi åt på resan, för flygmaten passar inte så bra ihop med en glutenfri […]

  2. Det här låter ju smaskens och lätt att översätta till vegetariska genom att byta ut kycklingen mot Quorn!
    MEN: Jag har aldrig vin hemma, så vad skulle man kunna byta ut det mot?? Worcestersauce är ju inte heller vegetarisk, och jag har ingen aning om vad det smakar och vad man kan byta ut det emot, så har du något tips tar jag tacksamt emot!! (Varför har jag en känsla av att vi diskuterat det här förut…?? Men OM vi har det så har jag glömt vad du svarade…).
    Ha det så bra i värmen!! 😀

    • Tack, Anneli. Det är rätt kyligt just nu, bara 13 men blir varmare fram på dagen. Solen visar sig lite nu, det har varit regn i flera dagar innan vi kom. Närmsata veckan ska det bli sol varje dag 🙂

      Du kan med fördel använda balsamvinäger istället för vin, det är den lilla syran som sätter sprätt på anrättningen. Ta knappt en tesked istället för en dl vin, smaka om det räcker. Soya lockar fram mängder av smak istället för Worcestersauce, jag använder glutenfri Tamarisoya ibland.

      • OK! Tack!! Bra tips!! 😀

      • Varsågod, kära bloggvän 🙂

  3. Det såg riktigt gott ut 🙂
    Torkade nässlor ihop med riven västerbottenost, smör och vitlök blir ett riktigt gott kryddsmör.

    • Den var så god att äta kall på flyget igår också. Tack för gott smörtips 🙂

  4. När och var åker du den här gången? Det enda jag åker på är förkylningar! Fast det är ok för jag har ett nytt boende att inreda så jag sitter rätt nöjd 🙂
    Grytan du gjort är en perfekt rensa-skåpet-rätt med smaker alla gillar!
    Ska inleda jakten på ekologiskt buljongpulver, mitt är slut. Svägerskan jobbar på hälsokosten och hon har nog lite att välja på.

    God fortsättning!

    Kram 🙂

    • Nu är jag framme i Alanya 🙂 Vi trivdes så bra i vår lägenhet här, så vi kör en säsong till.
      Vilken tur du har som har hälsokostkontakter, då kan du få nys på mycket intressant. Hoppas de andra nysningarna ger sig snart 🙂

  5. Förutom oerhört fina recept som du gör så tycker jag att du har oerhört fina tallrikar. Kan man möjligtvis få tips på var du har köpt dina fina tallrikar?

    • Hej Pernilla och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att du, som jag, uppskattar gamla tallrikar 🙂 De flesta är inköpta på Loppis, en del arvegods. De flesta har jag hittat riktigt billigt, kring 10-20 kr per tallrik.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

