Ledig bloggdag

Tidningstips

OBS. Surdegsbrödet innehåller gluten.

Idag tar jag lite ledigt och kurerar min förkylning. Huskurer med saltvatten och vitkål fungerar bra, har jag märkt.

Under tiden kan Du gå in och läsa mina recept på Surdegsbröd med Blåbär och Glutenfria bullar med Mandelmjöl i nätupplagan av 100% Östersund. På sidan 30-31 finns mina recept.

Här finns den rykande färska upplagan av min matkrönika, 100 Procent Naturligt God Mat.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/27/ledig-bloggdag/trackback/

RSS feed for comments on this post.

25 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vad härligt med semester Birgitta! Hoppas förkylningen ger med sig och att du vilar. Har läst din artikel om surdegsbrödet, om jag gör ett nytt försök framöver ska jag testa ditt recept(blev inte så bra första gången!)
    Hälsningar karin

    • Tack, Karin, nu börjar jag bli piggare igen.
      Har också haft olika resultat med surdegsbröden jag testade förut, men det här blev riktigt bra. Tyvärr kan jag ju inte äta bröd med gluten längre, får se om det går att mixtra fram nåt glutenfritt surdegsbröd så småningom.
      Ha det så bra därhemma 🙂

  2. Sent på onsdagskvällen. Har hatt en fantastisk lyckat
    kalkongrytakväll med bokläsergänget. Toppenlyckat.
    Alle åtta har skrivit av receptet. Verkligen en höjdare, Birgitta. Boken vi läser för tillfälle är –
    hundraåringen som gick ut gennom ett fönster och försvann. Vi har skrattat hela kvällen. Den är toppen
    bra.Hoppas du snart mår bra igen.
    Onsdagsgänget tackar för maten och sänder krya på dig
    hälsningar i stora mängder.

    Må bäst.
    Elin U

    • Tack till er alla, det var nog därför jag blev bättre i natt! Stor skillnad mot igår. Hörde just om den boken häromdagen, en god vän hade skrattat väldigt mycket åt den. Skratt förgyller tillvaron och förlänger livet 🙂

  3. Det är inte likt dig att inte blogga så nog är du rätt dålig! Hoppas på snar bättring!
    Jag fick något snörvel men bröt det med askorbinsyrekur! Funkade!

    • Är mycket bättre idag, kan andas genom näsan igen 😉 Vilken lycka. Tar gärna emot tips om askorbinsyrekuren, att lägga till de andra som hamnat i det här inlägget.

    • Det har varit rätt snörvligt i 2 dagar, men nu kan jag andas genom näsan igen. Vilken lycka. Tar tacksamt emot tips om din askorbinsyrekur, att lägga till de andra små dunderkurerna som samlats i det här inlägget 🙂

      • Det är faktiskt från Anna Wahlgrens ”Barnaboken” jag fått kuren 😉
        Rör ut 1-2 tsk ren askorbinsyra i vätska eller sylt och stoppa i dig några gånger under dagen. Detta är väl främst innan det riktigt brutit ut!
        Skönt att du mår lite bättre 🙂

      • Tack. Det är riktigt roligt att på det här sättet kunna ge och få lite hälsotips, gillar huskurer bättre än piller 🙂

  4. Usch vad tråkigt med förkylning 😦

    Nog är det den tiden här hemma också, jag har flera kollegor som är däckade.

    Hoppas det inte tar allt för många dagar av er vistelse, att vara sjuklingar.

    Krya på er!
    Ps Oj, vad du expanderar i ditt matlagande 😀

    • Tack, Ellinor. Det är den säsongen här nere med. Folk snörvlar på bussar och överallt, så det är inte konstigt att de för oss ovana bacilleländena fäster. Men snart är vi pigga och krya igen. Har lång tid kvar, det känns fint.
      Ja, det händer rätt mycket på matfronten, väldigt kul att jag hittat nåt jag klarar att göra 🙂

  5. Krya på dig hälsningar från Sörmland ”strålas” till
    Alanya med ljusets hastighet. Fick du den?

    Må bäst.
    Elin U

    • Tack, där tog jag emot den 😉 Blev genast piggare, härligt att ha så snälla bloggvänner, som ni som skriver här inne.

  6. Birgitta! Såg att du funderar lite på Annas nästa resa. Det gör jag också. Blir ännu mer frestad vid tanken på att ev. träffa även dig irl.

    Krya på dig ♥

    • Tack, Janicke.
      Ja, visst vore det skoj att träffa några av de trevliga människor man träffat inne hos Anna, på riktigt 😉
      Vi har ju börjat samarbeta lite genom mitt receptskrivande, så det vore perfekt att träffa Anna av den anledningen också. Resan ligger bra i tiden för mig, där i maj. En sväng till Gran Canaria för att kombinera en kurs i hälsa, motion och få lite mer idéer inför skrivandet vore inte dumt.

  7. Ja, krya på deg!
    Våre turkiske venner i Avsallar sæger alltid vi ska drikka ada chai (salviate) nær vi ær førkylda i Turkiet. Det finner man på basarer. De ser ut som grøna torkade blomsterbuketter.
    Det ær mycket næring i Salvia te. Det gør gott!
    Det finns også i tepåsar.

    • Tack. För tipset också, ska köpa en bunt på fredagsmarknaden. Det är gott, blir så läcker gul färg också.

      Varit och köpt Tahin och Pekmez idag. Det tar Turkarna för att hålla sig friska på vintern, det är riktigt gott också 🙂
      Tahin är tahini eller sesampasta på Svenska och Pekmez är en melass kokt på druvor, för er som inte hört talas om det. Man tar en sked Tahin i en skål och ringlar lite Pekmez över. Det är mycket näringsämnen i de två såserna, som är bra för hjärta och blodomlopp. Pekmez innehåller väl samma undergörande ämnen som rödvin, så det passar bra för dem som inte dricker vin.

  8. Jag har själv blivit förkyld, är det väldig sällan numera, men vill veta mer om saltvatten och vitkål?

    • Hej Maggie och Välkommen hit. Blev tipsad häromdagen om vitkål, att det skulle vara bra mot öroninflammation. Man skulle skära bort den tjocka mittnerven och kavla kålen, svepa in i gasväv och lägga mot örat. En mössa på så allt hålls på plats. Har ingen mössa med hit till Turkiet 😉
      Så jag krossade en liten bit kål och svepte in i en liten bit toapapper. Rullade en boll och stoppade in i örat. Det har jag gjort med vitlök förr, med bra resultat. Det är nog kålsaften och ångorna från den som gör susen. Den får sitta i en halvtimme timme i örat några gånger per dag. Märks att locket släpper.

      Saltvatten kokar jag på 1 dl vatten och knappt att kryddmått havssalt. Har det i en gammal nässprayflaska och sprayar näsan flera gånger per dag.
      Sen har jag ett till tips. Islamax, en dryck gjord på islandslav som jag köper på hälsokosten. Hade med en flaska som tur var. Den löser upp slemmet i luftvägarna. Lycka till och krya på dig 🙂

      • Tack för beskrivningen. Jag har stoppat in både i öronen och i näsan. Jag har nämligen mest besvär ifrån bihålorna när jag blir förkyld. Saltvattnet skall jag fixa och prova och även Islamax, tack igen och krya på dig själv.

      • Varsågod, är så roligt att kunna hjälpa till med recept på både mat och huskurer 🙂

  9. Stor stärkanse kram från snöiga fjäll…
    (vi hade fnittrande pulkapremiär igår!)

  10. Krya på dig och hoppas du har det bra där nere!

    • Tack, Martina. Mår bättre, men bihålorna krånglar ofta vid förkylningar här nere, så jag tar det lugnt ett tag 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

