Långsemester i Turkiet

Långresa till värmen

Just nu är jag på väg till Turkiet, för åttonde vintern i rad. En långsemester i Alanya, är en tillvaro som blir mer och mer vanlig för Svenska pensionärer.

Klimatet vid den Turkiska Medelhavskusten är härligt, så här på hösten. Både min stelopererade rygg, muskler och leder trivs bättre med det, än i den gråkalla perioden här hemma.

Fibromyalgi, som jag fick som en komplikation efter ryggskadan, är en sjukdom som påverkas en hel del av lågtryck och temperaturväxlingar.

Så ett jämnt och lagom varmt högtryck gör livet mycket lättare. Därför har jag valt att bo stora delar av vintern vid Medelhavet.

Sen jag la om kosten till helt glutenfri LCHF, så har det också hänt underverk med min värk.

Visst har jag dagar när jag mår riktigt dåligt fortfarande och är väldigt trött, men den tidigare ständiga ledvärken är nu betydligt lättare.

Jag har också lärt mig att inte göra för mycket, utan får ta en dag i taget. Statisk belastning är fortfarande besvärlig, så det undviker jag så mycket det går.

Men framförallt, så försöker jag undvika att sjukdomen tar alltför stor plats i mitt liv.

Under våra två månader i Alanya, kommer jag och L att laga min egen variant av nyttig Medelhavskost.

De närmsta dagarna blir det fortfarande Svensk mat här på bloggen. Men bara vi kommit i ordning i lilla lägenhetsköket, så blir det nya recept på Turkiska.

Mat så som jag lärt mig laga den under åren i Turkiet, men numer med en större del smör, olivolja och ost.

Grädde blir det förstås en del av, även om Turkarna själva inte använder lika mycket av den varan.

De gör istället ost och yoghurt på nästan all fet mjölk. En nyttig färskost, Beyaz Peynir, är den största produkten. Den konsumeras i väldigt stora mängder, särskilt till frukost.

Så ibland kan det vara svårt att få tag på grädde under hösten, eftersom det tillverkats så mycket ost under sommaren. Då är mjölken som fetast och innehåller extra mycket nyttigheter.

Den feta färskosten och yoghurten glöms ofta bort, när det pratas om den hälsosamma Medelhavskosten.

Lamm, kyckling, kalkon och fisk blir det dominerande köttinslaget i min mat, inhandlat direkt från slakteributiker och fiskhall.

Mycket grönsaker och örter från marknaderna, lite solmogna frukter och nötter som dessert blir det också.

Det gröna har alltid tagit en stor del i min matlagning, i Turkiet blir det här ännu tydligare.

Följ med på min Hälsoresa och få lite tips på restauranger, matmarknader, utflyktsmål och annat runt Alanya.

Jag kommer att uppdatera här mest varje dag som vanligt, om tekniken fungerar som den ska.

Finns också numer på Facebook, ska ta mig tid att skriva lite där med, så Du får höra hur jag har det.

Birgitta Höglund heter, inte helt otippat, min plats där. Har inte kommit mig för att koppla en speciell sida till bloggen.

Så här vältränad, som på bilden tagen av Fotograf Gunno Rask inför reportaget i Expressen förra veckan, har jag inte varit på många år.

Hoppas vara i ännu bättre form, när vi kommer hem till jul.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/10/langsemester-i-turkiet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

36 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hela du strålar ju! Hur långt tid tog det för dig att komma i så bra form och må så bra som du verkar göra? Jag skulle jättegärna få lite tips hur du tränat och hur du gjort för att komma i en sådan strålande form. Lite träningstips och inspiration till att må bättre både fysiskt och psykiskt kanske du kunde skriva om också på bloggen. Träningsbok nästa projektkanske??:)

    • Hej Norea och Välkommen till mitt kök. Vad snäll du är, känns fint att höra att mitt arbete gett resultat 🙂
      Har faktiskt funderat tidigare på att ge lite träningstips, kanske kommer framöver. Jag började med några enkla sjukgymnastikövningar och egenmassage, varvat med lite lätt yoga som är anpassad för att min rygg ska klara det, för 3½ år sedan. Har sedan utökat mer och mer, så nu tränar jag 1 timme varje + promenader.
      En mat och träningsbok vore ingen dum idé 😉

  2. Trevlig läsning som vanligt, att leva utomlands om de kallare perioderna är något av en vision jag själv har – blir dock inte aktuellt förrän senare perioder i livet.

    Denna tillgång till närodlat och färska fina varor låter helt fantastiskt, kan tänka mig att det är lättare att finna bättre inspiration där än grönsaksdisken hos den lokala mataffären.

    • Hej Björn. Den visionen tycker jag du ska förverkliga, när du får möjlighet. Det är ett härligt sätt att leva.
      Idag har vi varit på Tisdagsmarknaden och handlat grönt. Bara dofterna och synintrycken är värt mycket 🙂

  3. Härligt att jag hittat din blogg. försöker själv följa LCHF sedan 10 mån. tillbaka, och jag har också varit gift i 20 år med en grek( med turkiska föräldrar)
    .Så maten känner jag igen!
    Jag har också fibromyalgi och är sjukpens. sedan 6 år.9 mån kvar till ålderspens.
    Dina recept är perfekta för mig!

    • Hej Elisabeth och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att du tycker om mina Grekiska och Turkiska recept, du är nog en mycket större expert på dem än jag, efter 20 år 😉
      Fint att höra att du också mår bättre på LCHF. Jag hoppas att fler och fler får upp ögonen för att det går att bli bättre.

  4. Det ska bli spännande att få ”följa med” till Turkiet!! 😀 Det ser verkligen fint ut där att döma av bilderna!!
    Kul även att se ett foto på dig – vältränade kvinna!! 😀

    • Roligt att du hänger med, Anneli. Inte trodde jag för några år sen, när jag gick med käpp och fotskena, att jag skulle lyckas träna upp mig så här. Men är man tjurig, så går det mesta 😉

  5. Wow, vilken läcker tuffing!
    Önskar dig allt gott i Turkiet.

    • Tack, Janicke 😉 Tycker inte alls om att stå framför kamerna, men den här bilden blev ju riktigt bra. En duktig fotograf kan få till även en halvgammal dam som jag 🙂

  6. cheers from Paris
    Pierre

  7. Verkar härligt med sådan semester. Har precis avslutat sista galleridagen som blev lyckad med onyttigt kaffe o kaka till alla besökare. Har fått mångar supporters under åren som kom med små presenter idag. Är rejält trött i kroppen och ett knä vill nog bara vila nu ikväll känner jag. Ska bli spännande att se vad du tipsar om för mat framöver.

    • Det är det, Eva. Hoppas du får lite tid över och skämma bort dig med bra mat och resor. Och att laga lite nyttig mat också, så kanske knät blir bättre. Lycka till framöver, med din nyvunna ledighet 🙂

  8. Önskar dig ett par underbara månader i Turkiet och själv så kommer jag att njuta av varendaste matbild (och även andra då förstås)du fotograferar..:D

    • Tack, Anki. Det kommer nog att bli en hel del bilder på både mat och miljöer. Det finns mycket fint runt Alanya 🙂

  9. Roligt att få se dig! 🙂

    Vi är storkonsumenter av denna ost. För beyaz peynir är ju den turkiska varianten av ”fetaost”, görs på komjölk men finns även på getmjölk. Här på ICA Maxi kan jag köpa den turkiska varianten i 1kg-burkar kanonbilligt.

    Var i Alanya bor ni? Hyr ni privat eller?

    • Den är riktigt god, mildare än den Grekiska. Har köpt en mycket fin getost här, krämig med en fantastisk smak.
      Vi hyr direkt av ett lägenhetshotell på Östra Stranden. Bor väldigt fint på sjätte våningen, stor balkong med utsikt över berg, borg och hav.

  10. Mums!
    Ännu en läcker matresa med läckerbiten Birgitta!

    😀

    Stormiga hälsningar från florsockerpudrade fäll!

    • Härligt med så fina hälsningar från Fjällvärlden, det lyser upp den mulna dagen. Men det är +25, så vi har det riktigt skönt 🙂

      Njut av det vackra därhemma 🙂

  11. Så härligt ni kommer att ha det, i värme och sol! Njut, ät och drick gott, och ha en underbar månad.
    Vi ser fram mot all god mat ni kommer att kocka till.

    • Det ska bli riktigt skönt, håller på att vänja oss vid värmen nu 🙂
      Återkommer om några dagar med nylagad mat, först lite semester.

  12. You look wonderful! Have a brilliant holiday.

    xxoo

    • Thank’s Lentilla, so nice to see You again. Hope everything is fine 🙂

      • Translation Comedy!

        Lent Too Bad!!! That’s funny.

        Things have been …okay… I’ve been taking photographs of meals lately and that’s been fun.

        I’m still not sure whether the benefits I feel from LCHF are mostly to do with cutting out wheat but I am very glad whatever it is that’s working so well. No miraculous weight loss as yet… but then perhaps that’s okay too.

        Lovely to see your holiday in Turkey. Thank you for this lovely blog.

      • Hi, Lentilla. Translation can be very funny, Google gives us a lot of laughs 🙂
        I have to take a tour down to Australia and take a look att Your pictures.
        My weightloss is very slow, but I loose a kilo here and there on my journey.
        The glutenfree diet is what I think has made the biggest impact on my healthbenefits.
        See You, mate 😉

  13. Så SNYGG du är Birgitta!!! Roligt med en helbild 😉
    Önskar er underbara veckor i Turkiet, själv ser jag fram emot måndagen och älgjaktens första dag! 😀

    • Oj, Tack Ellinor. Vad snäll du är 😉 Lycka till med jakten, hoppas ni får in många träffar och kan fylla frysen.

  14. Hej! Kul att läsa att du ska till Turkiet! Jag ska själv dit på tisdag med min kille, men då till Antalya. Har du besökt den staden? Låter hur som helst som att maten där kan vara riktigt trevlig, och som den matnörd jag är lär jag utforska det så mycket jag hinner under de 6 dagar vi är där 🙂 Något särskilt, typiskt turkiskt, vi borde prova? Hoppas ni får en härlig vistelse! 🙂

    • Hej Eva-Stina och Välkommen hit. Har aldrig varit i Antalya, annat än vid flyplatsen. Gamla stan där ska vara väldigt fin.
      Min favoriträtt heter Akdeniz Yoghurtlu Kebap och är en köttgryta med tomat, örter och yoghurt till.
      Tycker också om deras Moussaka, som inte är som den Grekiska, utan mer som en gryta.
      Grillad kyckling är väldigt bra, man kan köpa med sig hela på många ställen, de säljs ur grillar direkt vid gatan. Lamm är annars väldigt gott, grillspetten brukar vara riktigt bra. Fisk förstås, grillad Cipura är fin. Hamsi, sardiner från Svarta Havet är mycket gott också. Nu blev jag hungrig 😉
      Ha en riktigt skön resa, ni med.

  15. Ja, att vi är gröna av avund vet du ju redan! Skit i oss som sitter här och fryser 😦

    Ha en riktigt härlig resa! Ska bli trevligt att följa dig och dina matäventyr! 🙂
    Kram

    • Tack för det, Lena. Jag ska tänka på er varje dag och skicka hem lite fina bilder som ni kan värma er på 😉

  16. Det låter verkligen härligt att byta ut våran oftast tråkiga, blåsiga höst mot Turkiet även om vi hittils har haft en rätt så skön höst, igår var en kanondag här i Götet! Ha de så gött!

    • Ja, det ska bli så skönt, Martina. Här i Jämtland börjar det bli riktigt kallt nu, men vi har haft en väldigt fin höst Ha det bra, du med 🙂

  17. Kul att få en bild på dig :O)
    Hur bor ni när ni är i Alanya, har ni en egen lägenhet, samma varje gång, eller hyr ni typ, nåt ni kommer över….
    Är så sugen, men vill inte åka charter…

    • Hej Pillargontanten. Tänkte väl att det kunde vara någon som var nyfiken på, hur personen bakom bloggen kan se ut 🙂
      Vi hyr direkt av hotellet, bott på ett antal genom åren. När vi är där så går vi runt och kollar lite, vilket som ser bra ut och pratar direkt med Managern och förhandlar om priset.
      Åker flygstol ner med nåt charterbolag. Sen reguljärt via Istanbul hem.
      På det här sättet flyger och bor vi otroligt billigt, om man jämför med att boka en långsemester med nån av researrangörerna. Och så får vi ju bo bra, i den lägenhet vi valt 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

