Abborrlåda med Kaviar och Gräslök

När fiskelyckan är god

Många är vi väl som tycker om att sitta bakom flötet på sommaren. Om det nappar ordentligt så är den här fiskpuddingen bra att ta till. En rätt som till och med det kräsnaste barn borde gilla.

Om man fått dra upp fisken själv, kanske plockat gräslöken och varit med och tillagat fiskpuddingen, brukar det inte vara några problem alls att äta den.

Fiskesäsongen har inte börjat för min del än, men jag hade några abborrar sen vinterns pimpelfiske kvar.

Jag kokade dem bara hela i saltat vatten 5 minuter, sen fick de ligga kvar tills de svalnat. Då är det enkelt att ta bort skinn och ben och bryta ner i mindre bitar i en bunke.

Rester från annan stekt eller kokt fisk går förstås också bra. Den här måltiden blev riktigt närproducerad och ekologisk. Äkta Jämtländsk mat på mitt sätt.

Ägg från Stugun, fisk från Alsensjön och gräslök från Nälden. Det skirade smöret från Kittelberget.  Och så grädde från Milko förstås.

Osten var KRAVmärkt, Coop har en mild men ändå smakrik ost i sitt sortiment från Änglamark. ICA fick bidra med Ekologisk Kaviar. Mycket god, inte lika stark som Kalle’s.

Jämtländsk Fiskpudding

2 dl kokt Fisk i små bitar

2 Ekologiska Ägg

2 dl Grädde

2 msk Ekologisk Kaviar

2 msk hackad Gräslök

1 dl riven Ost

Havssalt och nymald Vitpeppar

Spetspaprika till garnering

Smält Smör till form och att hälla över

Blanda alla ingredienser i en bunke, smaka av med salt och peppar. Häll upp i smord form och grädda i nedre delen av ugnen på 175° i 40 minuter.

Låt stanna en stund i formen och lägg upp med Bladpersilja, Gräslök och Cocktailtomat. Skirat smör över.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/06/14/abborrlada-med-kaviar-och-graslok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

20 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hejsan. Var får man tag i ekologisk kaviar?

    • Hej. Som du ser på bilden så har ICA en, Coop har sin ekologiska under namnet Änglamark och Kalles har också en KRAV-märkt. Så det finns nog på de flesta vanliga affärer 🙂

  2. Mums med fiskpudding!

    • Riktigt gott är det 🙂

  3. Nu blir jag sugen på att fiska abborre!

    Alsensjön, hur stor är den?
    Där bor ju Gunnar http://kustvagen.blogspot.com som jag träffat på bloggträff i Steninge (Halland) i maj förra året.

    • Hej Mian. Den är rätt stor, från Alsenbygden nästan ner till Nälden, där min Syster och Mamma bor. En av de vackraste sjöar man kan tänka sig. Då får du åka hit och titta efter och se om du håller med 😉 Skrivit en kommentar hos honom nu.

  4. Kanongott! Lagade denna rätt eftersom jag hade abborrfileer i frysen. Kunde inte blivit bättre. Tack för alla fina recept!

    • Hej Låtta och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att du redan testat. Och ännu bättre att du tyckte om den 😉

  5. Det där såg himla gott ut. Ska testas när jag har lite fiskrester.

    • Tack, Anders. Det gör du helt rätt i, enkelt men gott 🙂

  6. ojojoj så gott!

    Håll utkik hos mig
    om en stund kommer en bild på stortösens nattliga fångst

    Den blir middag idag

    😉

    • Visst är det härligt att kunna dra upp sin egen middag 😉 Du har allt bra duktiga barn du, Fjällmor.

  7. En riktigt trevlig låda, den måste jag prova någon gång här framöver 🙂

    • Hej Ellinor. Ja, den är fin att ta till i sommar, väldigt lättgjord. Om ni fiskar lika mycket som ni jagar?

      • Det blir såklart en del abborre och lite gös i frysen i perioder 😉

      • Kunde väl tro det. Ni lever verkligen med naturen på er gård. Härligt 🙂

  8. Detta ser mycket gott ut.Tänk vilken god reklam du gör
    för god mat, lagat på bra råvaror och närproducerat. Hörer du applåderna från hela Sörmland.

    Gårdagens pannacottan tyckte alla om må du tro.Den gör
    jag gärna om.

    Må bäst.
    Elin U

    • Hej Elin. jag tycker det är kul att göra reklam för bra råvaror. Reklam man ser på TV och i tidningar är ju nästan uteslutande för skräpmat. På tiden att nån bryr sig om de bra matvarorna 😉 Roligt att ni gillade pannacottan också.

  9. Abborre är festmat! Har aldrig provat att göra låda dock, men det ser jättegott ut. Det ska jag absolut testa nästa gång bästa vännerna kommer med fisk. Jag brukar få när fångsten är för liten för att mätta deras familj.
    Ser att du har en likadan liten kruka som jag har… med flingsalt i 🙂

    • Hej Nilla. Det här är en väldigt bra rätt att ta till både om man fått mycket fisk, eller som ibland för lite 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

