Pannacotta med Kolasmak

23-mars-027.jpg

Pannacotta med blåbär

Idag bjuder jag på en fin dessert till någon av Påskens middagar. Jag har experimenterat lite med pannacotta, en väldigt god dessert men ofta för söt för mig. Sett recept med ända upp till ½ dl socker till 2 dl grädde.

Efter ett år nästan helt utan raffinerat socker, som fått min kropp att må mycket bättre än förut, ville jag ju hitta på en mer passande variant.

Jag har ett riktigt mörkt råsocker, Billingtons natural molasses, som passade väldigt fint i pannacottan. Tillsammans med vaniljpulver och en liten gnutta havssalt, blev det en tydlig kolasmak.

Vill Du göra en pannacotta med lite sötma som passar även en vegetarian, så välj agar-agar istället för gelatin. Det hittar Du på hälsokosten. Ett bättre val för en lågkolhydratätare än Multisocker.

Blåbären rårör jag med lite honung och pressad citron. Håller sig åtminstone en vecka i kylen. Vill Du ha dem helt utan sötning så ta fram och tina eftersom.

Kolapannacotta

2 dl Grädde

1 Gelatinblad

1-2 tsk Billingtons Natural Molasses eller annan sötning

½ krm Äkta Vaniljpulver

Några korn Havssalt

Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Låt dra i minst fem minuter, tills det blir mjukt. Koka upp grädden. Ta från värmen och rör ner socker, vaniljpulver och salt. Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i den varma grädden.  Smaka av så Du känner om kolasmaken kommit fram.

Häll upp i glas. Om Du vill ha pannacottan randig, så kyl först ett lager tills det stelnat. Lägg på lite blåbär och fyll försiktigt upp med resten av pannacottasmeten, som fått stå vid plattan för att inte stelna.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/04/02/pannacotta-med-kolasmak/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Har bara gjort pannacotta några gånger tidigare, men det blir fler, tycker det är riktigt gott. Om Du vill prova  mina tidigare recept, så finns här ett recept på Vaniljpannacotta med Hallonsås och här en Kolapannacotta med Blåbär. […]

  2. Ser riktigt gott ut. Kola smak låter toppen och bra med mindre socker, det mår vi alla bra av.

    I påsk har det blivit mycket proteiner och lite kolhydrater och grönsaker…känns nästan som LCHF om det inte vorre för godiset :-/

  3. Ser riktigt gott ut, snyggt gjort av dig med två lager 🙂

    Blåbär är en av mina favoritbär, slagen endast av åkerbär, så gott men inget man glufsat i några mängder av på senare år. Men det skyller jag inte på ngn annan än mig själv som är för lat för att leta åkerbär 😉

    Fina, lokalt plockade blåbär kan man få tag i på höstmarknaden till ganska bra pris så då brukar jag passa på att köpa på mig och frysa in.

    • Tack, Veronica. Åkerbär har jag bara plockat en gång uppe i norr. De var så goda. Värd all ansträngning att plocka 🙂 Annars är min absoluta favorit Hallon. Tätt följd av lingon.

      • Ja, söta små solvarma skogshallon är svårt att slå och det är inte fy skam med svenska jordgubbar och grädde i midsommartid heller 🙂

      • Vi är lyckliga som har så fina bär. Slår all frukt med hästlängder 😉

  4. Ha en riktigt skön och god semester, för jag antar att vi få se en massa god mat från resan på bloggen 😉 Kram och glad påsk!

    • Tack, Emmy. Ja nog har jag tänkt mig att dela med mig av lite smått och gott som vanligt 😉 Har blivit lovad fritt bredband på hotellet, så vi får se hur det funkar till veckan. Glad Påsk!

  5. Tänkte bara titta in för att önska dig en riktigt (mat)GLAD PÅSK!

    • Tack detsamma Lena. Jag ska njuta av Lammkotletter i solen på Kreta på söndag 🙂

  6. Härligt recept! Ofta kan man dra ned otroligt på sockret i vanliga recept, det räcker med lite för att det skall vara en smakförhöjare som det ju ofta är tänkt.

    Trevlig påsk till dig! 🙂

    • Tack, Mikkan. Kul att du gillade Pannacottan. Många har blivit vana med väldigt söta desserter, men efter ett tag med mindre socker blir såna här så mycket godare. Ha en riktigt Glad Påsk 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

