Auberginebiffar med Ädelost och Mandel

Vegetarisk Lowcarb

Det fungerar förstås riktigt bra med helt vegetariska rätter inom lågkolhydratkost också.  Näringsrik mat som mandel, ost och ägg går minst lika bra att kombinera med svamp och grönsaker, som till kött och fisk.

Den här rätten hade jag på menyn på restaurang Tuppen här i Östersund för många år sen. Då var det inte så vanligt med vegetarisk mat på restauranger.

Men jag har alltid tyckt om grönt, så det var självklart att det skulle finnas med på menyn. Många kockar jag jobbade med på den tiden, tyckte inte alls om att få beställning på vegetarisk mat, så det var oftast jag som fick göra den.

Numera finns det ju, som tur är, vegetariska alternativ nästan överallt, men ofta tyvärr bara som en pastarätt eller sallad. Den här rätten mättar ordentligt, så den blir ett bra tillskott till LCHF-menyn.

Champignonerna fick puttra i lite Estragonvinäger efter stekningen. Syran harmonierar fint med ädelosten.

Mandelpanerad Aubergine

4 skivor Aubergine

2 skivor Kvibille Ädelost Special

1 Ekologiskt Ägg

Ekologisk flagad Mandel

4 Champignoner

4 Cocktailtomater

1 tsk Vitvinsvinäger

Smör

Bladpersilja

Basilika

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skär auberginen i centimetertjocka skivor. Salta på båda sidor och låt stå en stund. Det här gör att auberginen blir mörare vid stekningen.

Skär champignoner och tomater i fyra delar. Hacka örterna. Vispa upp ägget i en skål, strö ut ett lager mandel på ett fat.

Skölj av saltet från auberginen och krama ur vätskan. Lägg en skiva ädelost på två, lägg de andra skivorna över och tryck till ordentligt.

Doppa skivorna först i det uppvispade ägget. Håll upp och låt rinna av, doppa sen i mandelflagorna. Tryck  skivorna ner i mandeln, så det fastnar riktigt mycket.

Bryn 3 msk smör lätt i en liten stekpanna. Stek biffarna några minuter på svag värme, försiktigt för mandeln bränns lätt.

Stek under tiden champignonerna gyllenbruna i 2 msk smör i en annan panna. Tillsätt tomaterna, låt fräsa med en minut. Salta, peppra och häll över vinägern. Låt puttra en liten stund.

Servera auberginebiffarna på en bädd av champignoner, strö över hackade örter.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/03/12/auberginebiffar-med-adelost-och-mandel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Nu är det kanske inte helt vegetariskt om man alltid måste ha i en massa ägg och mjölkprodukter. Det har alltid varit lite av min invändning mot lchf. Även om det är bra för oss (om det nu är det, men det kanske det är, jag vet inte) så får en diet där stora mängder människor frossar i kött, fisk och animalier så stora negativa konsekvenser för djuren, miljön, kommande generationer, människor i fattiga länder osv att det ändå känns väldigt fel. Ibland måste man tänka lite utanför sig själv också tycker jag!

    • Vi har nog lite olika åsikter där. Jag förespråkar inte vegankost, utan LCHF med ett stort inslag av grönsaker 😉

  2. Åh gud så goda de där biffarna såg ut. Smakrik ost och aubergine brukar ju vara gott ihop.

    • Vegetariskt behöver inte vara tråkiga, färdiga biffar från frysdisken. Det här blir en annan dimension 🙂

  3. Det där ser underbart gott ut. Innehåller både aubergine och ädelost som jag verkligen älskar. Längtar till auberginesäsongen!

    • Jag har tur som bor mycket vid Medelhavet på vintern, då blir säsongen lång 😉

  4. jösses så gott det där verkar.

    Tack snälla!

    😀

    • Varsågod 😉

  5. Tips på vegetariska rätter kan man knappt få för många av. Denna lät underbart god. Jag brukar göra en annan variant med aubergin, lök, tomat, champinjoer och mandlar, men jag brukar också ”kötta” upp den lite med lita rökt skinka.
    http://frkdill.blogspot.com/2008/12/vegetarisk-mini-buff.html
    Hälsar fröken Dill

    • Vegetariskt passar till det mesta, även om man är en passionerad köttätare 😉 Din variant av Imam bayildi låter riktigt god, Fröken Dill. Har ätit den i Turkiet (utan skinka) flera gånger, men aldrig lagat själv.

  6. Hmm… Kanske är dags att börja provalaga lite recept också och inte bara tjuvläsa. 😉

    • Det tycker jag. Förstod att du kanske skulle bli lite intresserad av det här receptet 😉 Kram Moster

  7. Låter underbart gott, vi som älskar aubergine

    • Vad roligt att jag kunde bidra med ett nytt recept då 😉 Jag är också ett stort auberginefan, det går att variera den goda och nyttiga grönsaken på många sätt.

  8. Så trevligt med lite vegetariska idéer!
    En av mina goda väninnor är vegetarian (ja, nästan iallafall, hon äter fisk men inget kött).
    Vi brukar roa oss med att bjuda varandra på mat ibland, men jag måste erkänna att vegetarisk inte är min starka sida.. fast riktigt goda är de måltider hon bjudit på:)
    Det här receptet skall jag absolut testa nästa gång det är min tur att laga mat 🙂

    • Visst är det gott att variera sig. Själv skulle jag inte kunna leva på en bart kött och fett..
      Perfekt då med nära och kära som är vegetarianer. Jag har 3 stycken i min Familj. Så det blir mycket gott grönt när vi träffas 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

