Kycklingklubba med Broccolimos

Kycklingklubba med Broccolimos och Paprika med Pesto

Den här rätten kom till av en kylskåpsrensning, då skåpet gapade tomt när jag öppnade dörren. Lite broccoli fanns, men den hade börjat bli lite gulblommig. Sånt ser inte så gott ut, men det är ju inte nåt fel på grönsaken för det.

Hade två små kycklingklubbor i frysen, som efter att de tinat, blev snittade in till benet och insmorda med olivolja, paprika, oregano, salt och peppar. Stekte dem sen i smör ca en halvtimme, hällde på lite rödvin efter halva tiden, som de fick puttra i.

Grön och röd paprika har jag oftast hemma, så en av varje hackade jag ner och stekte i smör och smaksatte med 2 msk Tomatpesto.

Broccolimos

1 huvud Broccoli

2 dl Grädde

1 dl riven Ost

Havssalt och nymald Vitpeppar

Koka broccolin mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet och tillsätt grädden. Koka upp och mosa med potatisstöt. Rör ner den rivna osten osh krydda.

Servera med kyckling och paprikaröran. En klick smör är gott i moset. Bladpersilja och Gurka till.

Efter en tur till marknaden, blev kylen välfylld igen. Vi köper en hel del grönt, känner oss riktigt som Turkar när vi går hem med alla påsar.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/11/19/kycklingklubba-med-broccolimos/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Maten ser jättegod ut, vilket bra sätt att ta tillvara på broccolin … och vilken härlig ”skörd” med goda grönsaker ni fått med er hem.

    För övrigt så känner jag så igen mig på bilderna som visar delar av utsikten och små detaljer på balkongen och i köket. Så jag måste få fråga(du behöver inte svara om du inte vill förståss); för två år sedan bodde jag på Östra sidan på ett lägenhetshotell som heter Lavinia … kan det vara där ni bor nu? Känner så igen mig 🙂

    • Hej Veronica, du har helt rätt. Det är på Lavinia vi bor 🙂 Duktigt gjort att komma på det, finns ju rätt många hotell här. Mycket bra hotell, vi stortrivs, inte minst med balkongen och utsikten.

      • Först tänkte jag också så att det finns ju massor med hotell med den utsikten mot borgen men så skymtade jag brandbilarna och dom kom jag ihåg 🙂

        Vi trivdes bra på Lavinia även om vi råkade vara där när höst-stormen kom en månad tidigare än den brukar dra igång och hela lobbyn vattenfylldes på ett nafs!

        Men vi höll oss vid gott mod och bokade in oss på Mimosa Haman och avslutade kvällen på restaurang 🙂

      • Vi hade samma upplevelse i år. I mitten av oktober kom ett riktigt störtregn, som gjorde att lobbyn stod i 2 dm vatten. Höll mig inomhus den dan 🙂 Men er dag på hamam och restaurang var säkert ännu bättre.

  2. mniam
    Jag är hungrig! ÖP

    • Hej BloggerGirl och Välkommen hit. Hoppas du gillar att laga mat, då kan du testa mina recept 🙂

  3. Broccolimos med grädde och ost låter fantastiskt. Det ska jag definitivt prova!

    • Riktigt krämigt och gott blev det 🙂

  4. Gud va härligt med alla färska grönsaker! Förstår om du känner dej som en turk. Här blir det ju ca 2,3 av varje grönsak när man handlar. Ha en underbar Torsdag i värmen. Här ca 5 gr o grått grått grått men man får göra det bästa av det.

    • Ja, det blir att handla på ett annat sätt under månaderna här. Men det har lärt mig att köpa mer grönt hemma också, så det alltid finns i kylen.
      Här är riktigt härligt idag, sol och 23 🙂 Hoppas det ljusnar därhemma med.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

