Födelsedagskalas med Familjen

Nötchokladkakor med Hjortron och Grädde

Tårtkalas några dagar för tidigt

Vi har som tradition i min Familj, att verkligen fira våra födelsedagar. Kul att träffas, umgås, äta lite gott och skratta mycket. Jag brukar ofta vara borta just på min födelsedag, så därför fick vi ta det några dar tidigare i år. I söndags blev det kalas med riktigt fina presenter.

Det har väl inte kunnat undgå någon, att jag tycker om att fotografera.  Så en egen kamera stod högst på önskelistan. Den jag haft tidigare, en ”gammal” Canon Powershot A410, har jag fått låna av min Särbo. Nu kan jag säga Tack för lånet, L. Utan den hade det inte blivit någon matblogg.

En  Canon Ixus 95 IS var den finaste present jag fått. Minne och väska följde också med. Tack till alla snälla i min härliga Familj. Jamie Oliver’s fina ”Fyra årstider i köket” fick jag också. Suveränt med lite ny inspiration, han är en riktig Matguru hos mig.

Canon Ixus 95 IS och Fyra årstider i Köket av Jamie Oliver

Mörk Chokladkaka med Hjortron och Grädde

Mörk Chokladkaka

Vispad Grädde

Hjortron

Jag skar chokladkakan i fyrkantiga små bitar, går lätt när den har stått i frysen och är halvtinad. Vispa grädden, lite hårdare om Du vill spritsa den. Garnera med fina hjortron och servera resten av grädden och mycket hjortron till.

LCHF Tårta

Andra goda tårtor på mitt kalas

Vi är och har alltid varit mycket förtjusta i tårtor i min Familj, så det brukar serveras mycket gott på kalasen. Jag hade inte så mycket tid och ork över den här gången, mellan två resor. Så jag köpte faktiskt färdigt, för en gångs skull. Törners Konditori i Östersund och Åsa Rimmi har tagit fram en väldigt fin Messmörstårta.

Messmörstårta från Törners Konditori i Östersund skapad av Åsa Rimmi

Fjällbrynt har sin messmörstillverkning här i Östersund och nu firade de 70 år häromveckan. Tårtan som Åsa gjort har blivit en riktig succé, så jag som älskar mese i alla dess former var ju bara tvungen att testa.

Mycket högt betyg från mig och övriga i Familjen. En krämig mousse med tydlig smak av Messmör mellan mörka chokladbottnar överdragen med, naturligtvis, messmörsfärgad marsipan.

Bär och Grädde hör till på ett LCHF-kalas

Eftersom en Familjemedlem är väldigt allergisk mot ägg och nötter, så gjorde jag en marängtårta med hallonsorbet och grädde. Kan ju låta konstigt att göra en marängtårta åt en som inte tål ägg, men de färdigköpta bottnarna är faktiskt helt utan äggvita. Konstigt men sant.

De är gjorda av socker, skummjölkspulver och guarkärnmjöl. Helt ok i smaken, men inget för en lågkolhydratare, annat än en liten smakbit på kalas.

Äggfri Hallontårta

Äggfri Marängtårta med Hallonsorbet

Två färdigköpta Marängbottnar

KRAV-märkt Hallonsorbet från Sia Glass

Grädde

Frysta Skogshallon

Ställ sorbeten i kylen en halvtimme, så går den lätt att skeda upp och täcka ena bottnen med. Lägg den andra ovanpå och lägg resten av sorbeten i en rundel i mitten. Tryck försiktigt ut den och gör lite mönster med skeden. Ställ in i frysen till strax innan kalaset.

Vispa grädden lite hårdare än lösvispad, häll i spritspåse och garnera runt tårtan. Några fina lösfrysta hallon runtom.

Ros med rimfrost

Årets sista blombild från balkongen

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/10/06/fodelsedagskalas-med-familjen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. Såklart att kalaset var suveränt man kan inte förvänta sig annat av världens bästa moster! Hoppas ni fortfarande har det bra! Stor kram

    • Du är då för rar 🙂 Men så har jag ju Världens bästa Syskonbarn också. Stor Kram till dig med.

  2. Vad roligt att ni tyckte om ”min” tårta 🙂
    Mvh Åsa

    • Hej Åsa och Välkommen hit. Din tårta var helt klart den bästa jag köpt 🙂 Inte så söt som andra och väldigt smakrik. Ni har en Passionsfruktsmousse-tårta som också är suverän. Ligger du bakom det receptet också?

  3. GRATTIS!
    Åh en sån massa gottis det bjöds på..
    Kram

    • Stort Tack. Ja, det är kul med kalas, då kan man verkligen unna sig lite godsaker 😉

  4. Ser ut som ett härligt kalas!! Grattis på fö’lsedan, när den nu är!

    Håller även med dig om Jamie Oliver :o)

    Håller själv på att planera en LCHF-jul med massa go’saker. Ska fira med alla mina barn (tre+resp) för första gången på flera år och det känns verkligen jättekul! Mat är ju lätt att få till i LCHF-stuk men man vill ju även ha lite smaskens utan att fullständigt flippa ur av blodsockerchock!

    Än en gång: hoppas du får en riktigt härlig vistelse abroad!

    • Tack Tant Grön! Jag fyller idag på självaste Birgittadagen 😉 Tack också för din push för min blogg hos Kostdoktorn 🙂
      Packat ner den stora kokboken av Jamie i handbagaget, den är så bra. Mycket att inspireras av på grönsaksfronten, nu när jag får så härliga råvaror att pyssla med.
      Packat det sista nu, åker iväg halv tolv och framme 24 om allt går som det ska.
      Lycka till med dina julförberedelser. Jag kommer hem till Julmarknaden på Jamtli i början på december, så då blir det att hitta på lite nya godsaker här med. Ha en fin höst 🙂

  5. Hej Monika och Välkommen hit. Kul att du är så engagerad i dina läsare 🙂
    Jag skriver också alltid svar, känns så kul när nya hittar till min blogg. Har haft fullt upp med packning idag, så datorn har fått stå för sig själv 😉

  6. Birgitta!
    Nu hittade jag till dig! Och det är jag glad över för du måste svara Biggan på min blogg, ty hon är en av de trognaste jag har och en härlig kraft!
    /Monika, http://blogg.alltommat.se/monikasmat/

  7. Mycket gott fika var det=) Hoppas du kan knäppa många fina bilder med kameran.Kram syster.

    • Tack Kära Syster 🙂
      Håller på för fullt och knäpper redan. Tar ett litet tag att vänja sig vid nåt nytt bara, när man är så gammal som jag 😉 Kram Lillasyster

  8. Grattis i förskott 🙂
    Fotografering är det absolut mest njutfulla som finns så grattis till kameran!

    • Tack Helena. Ja, visst är det kul med bilder. Dina är så suveränt fina 🙂

  9. Hej !!
    Tack för den fina kommentaren på min blogg.
    Så härliga recept du bjuder på !
    Här finns mycket jag vill göra !
    Nu skall jag kika vidare på din fina blogg.
    Grattis på din dag.
    Ha det gott.
    Kram Åsa

    • Hej Åsa och Välkommen in i mitt kök. Det var fint att titta runt hos dig, bland alla fina bilder på gamla och nya saker. Sånt inspirerar på samma sätt som matbilder 🙂

  10. Vilken underbar rosbild du visar. Det var ju en riktigt vacker dag i Östersund igår. Fast jag tillbringade eftermiddagen på sjukhuset och inte utomhus.

    • Tack Karin. Tur att det var fint igår, jag städade undan på balkongen och det var riktigt varmt +4…
      Det kan vara riktigt vackert med frost.

  11. Grattis igen moster! Men hur lyckades du ta bilden på kameran? Du använder väl inte fortfarande gamla kameran? 😉

    • Tack min kära Systerson 😉
      Visst är nya kameran avancerad, med självutlösare och allt, men så snabb är den nog inte.
      Men jag har testat den en hel del, den är verkligen canon 🙂
      Jobba lugnt. Kram FavoritMoster

  12. Vilken underbar bild på ROSEN. Här nere i södraste delen av Skåne har jag rosor ända fram till jul om det inte kommer en riktigt kall köldknäpp då ryker de så klart. Igår plockade jag några sena jordgubbar i mitt land och tomatplantorna som står utomhus produceras fullt med läckerheter dagligen;) Hur är det med messmör när man äter LCHF. Jag älskar också det men antar att det innehåller för mycket socker? tack för tipsen om ingredienser! Nu ska här bakas! Avslutar med att önska dig ett varmt grattis i förskott!

    • Tack så mycket 🙂 Här uppe hade vi första frostknäppen i början av augusti i år, men mina blommor har klarat sig fint ända till nu. Bara dahlian frös häromnatten.
      Vad härligt med tomater och rosor hela hösten. För att inte tala om jordgubbar. Min mamma har berättat att hon plockade jordgubbar nån dag innan jag föddes också, i norra Dalarna.
      Messmör innehåller tyvärr mycket socker, men jag äter mesost varje dag ändå. Det är min morgonnjutning, på surdegsbröd med rökt fläsk. Det tänker jag inte lägga av med.
      Det är för mig en fråga om att njuta av mese med mycket socker men med massor av nyttigheter eller att ta en 70%ig chokladbit, också med en hel del socker. Mitt val är enkelt 😉
      Kolla på http://www.minmat.net och jämför så får du se alla nyttigheter som finns i mesost. Och att det innehåller mindre kolhydrater än chokladen.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

