Mörk Chokladkaka med Plommonkompott och Vaniljgrädde

Chokladkladdkaka med 70%ig Mörk Choklad

Mörk njutning

(OBS. Det här receptet innehåller gluten.)

Det här är en dessert som riktigt tillfredställer chokladbegäret, när det tränger sig på. Jag tycker om fin, mörk choklad, men håller mig till den 70%iga. Blir det högre kakaohalt så blir den för bitter för min smak.

Jag körde i lite extra kakaopulver i kakan, så blir chokladsmaken riktigt intensiv ändå. Har hittat en kakaosort jag tycker om nu, Kung Markatta. Det blir ofta en kopp varm choklad på kvällen, med kardemumma och vispad grädde. Se recept på den under #9 Drycker. Men ibland är det läge att unna sig en riktigt fin dessert, då är den här kakan perfekt att ta till. Det är en ny och nyttigare variant på ett recept jag hade när jag jobbade på Kvarterskrogen i Östersund.

Originalet har en hel del socker.  Jag minskade och bytte vanligt socker mot det mörka Billingtons Natural Molasses. Det hittade jag på Duå i Umeå, en suverän matbutik med allt en matfantast vill ha. Det mörka sockret har så stor smak, så det krävs väldigt lite av det.

Kladdkakan är enkel att göra, allt rörs ihop i en kastrull, utom vispade äggvitor som åker ner på slutet. Jag gjorde en halv sats av originalreceptet, som var en lite för tjock kaka i min smak.  Äter ju inte så stora portioner av desserter nu, som förr. Dubbla receptet, om Du föredrar  en lite tjockare kaka. Förläng gräddningstiden med ca 10 minuter då.

Oraffinerat Råsocker, Kung Markattas Kakao, Valio's Smör och 70%-ig Choklad blir en god Kladdkaka

Jag gjorde en plommonkompott på gula och blå plommon, som letat sig hem till mig från Gotland, via min syster. Det kommer alltid upp såna godsaker på hösten när det drar ihop sig till älgjakt. Jag är lyckligt lottad som har jägare i familjen, när jag till och med får plommon.

Plommonkompott med Björksocker, Xylitol och Grädde med äkta Vaniljpulver

Kompotten gjorde jag med Björksocker, som jag köpte på EJ’s Hälsokost för ett tag sen. Har använt den i både rårörda och kokta sylter nu, med bra resultat. Smaken blir jättefin, inte alls som med andra sockerersättningar. Det är bra att det kommit ett socker, som går att använda av Diabetiker och oss som vill undvika för mycket snabba kolhydrater. Som inte smakar konstigt och förstör de naturliga smakerna.

70%-ig Chokladkladdkaka med Plommonkompott på Björksocker

Chokladkladdkaka

100 gr 70% Mörk Choklad

100 gr  Valio’s Smör

1 dl Cachewnötter

½ dl Mörkt oraffinerat Råsocker

½ dl Ekologiskt Dinkelmjöl

2 msk Ekologisk Kakao

3 Ekologiska Äggulor

Lite Havssalt

3 lika Ekologiska äggvitor

Smält smör och choklad på låg värme i en kastrull. Ta från värmen, rör ner kakao, råsocker och dinkelmjöl. Hacka nötterna grovt och rör ner tillsammans med äggulor och salt. Saltet framhäver chokladsmaken. Vispa vitorna riktigt hårt, vänd ner lite i chokladsmeten, sen vänder Du ner resten med försiktiga tag.

Chokladkladdkaka i form med löstagbar kant, färdig för ugnen

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen på 200° ca 15 min. Känn med handen ovanpå kakan, den ska kännas lite lös. Servera med Vispad grädde smaksatt med äkta Vaniljpulver och Plommonkompott.

Plommonkompott

3 gula Plommon

2 blå Plommon

1 msk Björksocker

Skär  plommonen i bitar. Koka upp med björksocker, låt puttra i 5 min. Rör lite under tiden, men inte så att plommonen blir mosiga. Kyl.

Chokladdessert med Plommon och vispad Grädde

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/09/18/mork-chokladkaka-med-plommonkompott-och-vaniljgradde/trackback/

RSS feed for comments on this post.

23 kommentarerLämna en kommentar

  1. Intressant Birgitta. Vi refererar till våra samtal i Turkiet

    • Hej Iren och Björn, Välkomna till mitt kök. Vad roligt att du hörde av dig, vi pratade faktiskt om Er så sent som igår. Vi har bara några dagar kvar av vår tvåmånaders vintervistelse här i Turkiet nu. Kallt som attan, 0 i morse men nu skiner solen.
      Hoppas vi ses igen till hösten. Ha det bra och hälsa alla🙂

  2. […] Mörk Chokladkaka […]

  3. […] här gången blev det Plommonkompott och […]

  4. Mmm.. detta är numera personliga favoriten!

    • Hej. Vad kul att du gillar min chokladkaka. Tycker själv den är riktigt bra😉

  5. Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladkaka är alltid göttans.

    Fin blogg förresten🙂

    • Tack ska du ha och Välkommen. Du får testa den, himla lättbakad och god🙂

  6. Men jisses, vad lyxigt det där såg ut, hade gärna haft en sån stående framför mih nu =)

    • Hej Jessica. Ja, den blev riktigt läcker, den kakan🙂

  7. Kul att du tittar in hos mej – alltid trevligt!
    Tack för tipset om björksocker det ska jag kolla upp.
    Härligt att ge sej iväg den här tiden på året och under så lång tid.. Ska bli kul att se hur det påverkar dina recept framöver.
    Kram

    • Hej Garlica, kul att se dig här med🙂 Jag gillar din blogg, det är mycket intressanta fakta, blandat med goda recept och natur. Fin mix, som gör det lockande att läsa.
      Ska bli kul att vidareutveckla min blogg, med inspiration från det Turkiska köket. Men det blir en hel del svenskt också förstås. Den svenska maten vill jag inte vara utan nån längre tid😉

  8. Åh, så otroligt gott det ser ut! Jag håller mig också till den 70% chokladen. Har börjat uppskatta lite salt till choklad den senaste tiden, riktigt gott!

    Ha en trevlig helg!

    • Visst är det gott med lite sälta till chokladen.
      När jag kokar chokladsås eller gör varm choklad på kakao, så har jag alltid i en gnutta salt. Då blir det ett riktigt lyft på smaken, som annars kan kännas fadd.
      Ha en fin helg du med😉

  9. mmm… vilken godbit!

    Tack för att du finns!

    /Fjällmor

    • Tack snälla Fjällmor. Tack vare såna som dig, blir det ännu roligare.
      Du ger sån glädje tillbaks.
      Nästan som när jag hade nöjda gäster på krogen, som letade sig in i köket med sitt beröm😉

  10. Hej Birgitta! Tackar så mycket för receptet på kladdkakan, ser riktigt god och läcker ut!🙂

    • Varsågod, Liss. Jag är glad att du inspirerade mig att baka den här kakan. Den blev riktigt bra😉

  11. Vilken härlig och god chokladkaka! Och lite annorlunda med plommonkompott, låter hur gott som helst.🙂 Den måste testas! //Anna

    • Hej Anna och Välkommen in i mitt kök.
      Det blev en riktigt lyckad kombination, syrliga plommon, lite bittersöt choklad och en mild och aromatisk vaniljgrädde. Jag tycker om att blanda olika, naturliga smaker.
      Vi ses, din sida var mycket fin🙂

  12. Det är jättekul att du kikar in och kommenterar hos mig – jag gillar när det blir kommunikation, att man ”pratar” via bloggen. Och jag är verkligen glad och tacksam att du länkar till min LCHF-blogg härifrån, tusen tack! Ska försöka skriva lite mer fakta allt eftersom och även självklart berätta om hur det går för mig, för att visa ett levande exempel som många andra gör. Tror att det är bästa sättet att ”föra fram budskapet”.

    Sen är det som sagt ett bra sätt att hålla igång sin Engelska, tycker jag.

    På återseende!! Må väl!

  13. Hej Tant Grön. Ja, det är kanske inte så bra att äta sånt här just nu för dig. Men jag gjorde den så lowcarb som möjligt🙂

    Har sett på din engelska blogg att du kör väldigt strikt, ska testa det nån vecka när jag kommer till Turkiet. Fast utan griskött då😉
    Det är kul att skriva nån kommentar hos dig ibland, så blir min skolengelska mindre rostig.
    Hoppas du når den engelskspråkiga delen av världen med din ”LCHF My way of living”-blogg. Det kan behövas, vi ligger rätt långt fram med det här sättet att äta och leva.
    Jag har en länk, så de som hittar hit från Amerika och Australien, där jag har lite bloggkontakter, ska kunna hitta dit.
    Ha en bra dag.

  14. Jadu Birgitta, det vattnas verkligen i munnen av bilderna!! :o) Ska testa det där när jag släpper min strikta LCHF-diet som jag är inne i nu…


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

