Kaxås Vedugnsbageri

Tyll. Surdegsbröd från Kaxås Vedugnsbageri

Vad vore livet utan Surdegsbröd?

OBS. Det här surdegsbrödet innehåller gluten.

Mycket trist, enligt min åsikt. Jag har alltid tyckt om att baka, och äta bröd. Men sen jag gick över till LCHF, så är det surdegsbröd som gäller. Men bara 1-2 tunna skivor per dag, så inte kolhydraterna drar i höjden. Har märkt att jag mår mycket bättre av sånt bröd, än av en vanlig jäsdeg. Har experimenterat lite med egna degar, men när jag stöter på ett sånt här bröd, så är det bara att handla.

Livsmedelsbutikernas sortiment, med s.k surdegsbröd från de stora bagerijättarna, ger jag inte mycket för. De får oftast inte jäsa under så lång tid som ett riktigt bra surdegsbröd kräver, av ekonomiska skäl. Därför handlar jag bara mitt bröd av lokala bagare. Som tur är, så har vi flera bra sådana, här i Jämtland.

Kaxås Vedugnsbageri är riktigt duktiga på att baka goda surdegsbröd. I lördags var jag in på vår Farmers Market, Skördemarknaden. Då passade jag på att handla ett riktigt fylligt och gott bröd, rullat i sesamfrön. Tyll heter det. Tok, på Jämtska. Men inte smakade det tok. Tog en tunn skiva, med bara en tjock skiva Valio’s Smör, till mitt kvällsthe. Ljuvligt!

Mycket gott Knäckebröd från Kaxås Vedugnsbageri

Länk till Kaxås Vedugnsbageri:

http://www.vedugnen.nu/

Dagen efter, när brödet fått mogna lite till, njöt jag det tillsammans med god korv. En Italiensk korv med chilihetta, Calabria och några färskostfyllda små paprikor, från Grändens Delikatess. Det passade mycket bra till brödet. Ett glas Ecologica slank ner med det hela. En riktigt smakrik Tapas.

Delikatesser från Grändens och Kaxås Vedugnsbageri

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/31/kaxas-vedugnsbageri/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta!
    Tänkte kolla om du vet hur många kollisar en skiva surdegsbröd innehåller?
    Har inte stött på det inom LCHF innan att det är tillåtet att äta surdegsbröd?
    Det som är super gott 🙂

    Med vänlig hälsning,

    • Hej Kikki. Det var alldeles i början som jag åt LCHF, för snart fyra år sen, som jag åt surdegsbröd någon gång ibland. Annika Dahlqvist själv äter Finn Crisp, också ett surdegsbröd på råg, men tror hon tagit bort det ur sina rekommendationer. Vi diskuterade det här när vi skrev boken LCHF för seniorer tillsammans, så där skrev vi att om man inte kan tänka sig att sluta med bröd helt, så är just surdegsbröd på råg det minst skadliga.
      Men idag skulle jag inte rekommenderar någon som äter LCHF att äta någon typ av spannmål med gluten, vet så mycket mer om dess skadliga påverkan på kroppen. Tål inte själv gluten längre, sen över 3 år. Vet inte hur många kolhydrater en skiva innehåller. Det finns så mycket annat bröd med lite kolhydrater som är gott också, titta i marginalen på mina glutenfria brödrecept 🙂

  2. Hej Mollalena. Välkommen till min blogg och tack för berömmet 🙂

    Jag blev väldigt frustrerad över Annikas uttalanden i Aftonbladet, så jag kände att jag ville markera min ståndpunkt.
    Själva idén kring en sund livsstil får sig en väldig törn av sådana här skriverier.
    Jag har lagt ner mitt inläggsskrivande på de andra bloggarna nu, känner en stor trötthet över de hätska tongångarna.
    Att det ska vara så svårt att hålla en hövlig och saklig ton mot varandra.

    Jag vill ju bara hjälpa till att sprida kunskapen om bra matlagning, med naturliga råvaror som leder till att vi kan må bättre och det kommer jag att fortsätta med 😉
    Ha det bra./ Birgitta

  3. Hej! I turbulensen igår på AD:s blogg om AB-artiklarna, fick jag inte ur mig ett svar på det du skrev. Lade ner hela inläggandet i debatten där, det känns inte meningsfullt. Men jag uppskattade det du skrev i dina inlägg om hur obetänksamma uttalanden fungerar (liksom hälsningen till mig förstås). Tycker väldigt mycket om din blogg! Allt gott!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

