Lammhult’s Syrliga Isterband och Vitkålssallad med Dill

Lammhult's Syrliga Isterband med Vitkålssallad och Stekt ägg

Jag fortsätter mitt korståg för korvens upprättelse.

OBS. Isterband innehåller oftast gluten.

Det finns så otroligt mycket dålig korv idag, full av mest bara vatten, bindväv och potatismjöl.

Här är ett exempel på en i mitt tycke, riktig korv. 69% kött och 20% Fett. Då finns det inte så mycket plats kvar för dåliga ingredienser.

Mitt val av Isterband

Mitt val av Isterband

Ett Klassiskt Svenskt Husmanskost-recept är ju Isterband med Dillstuvad potatis. Jag gjorde en mer LCHF-anpassad Vitkålsallad med Dill istället. Blev riktigt gott till.

Stick några hål i korven, så den inte spricker. Lägg i form och ställ in i ugnen på 200° i ca 15 min.

Vitkålssallad med Dill.

En klyfta färsk Vitkål

1 Morot

5 cm Purjolök

1 Avocado

Pumpakärnor

Dill

Citronsås

Finstrimla vitkålen, riv moroten grovt. Skär avocadon i mindre bitar, strimla purjo och finhacka dillen. Blanda allt i en bunke. Rör ner citronsåsen.

Avnjut salladen med isterbandet och ett stekt ägg. Gläd Dig samtidigt åt, att det finns de som fortfarande tycker om att tillverka bra korv.

Begonia rex-hybrid

Dagens Blomma

Rexbegonia i blom. Jag tog ett skott hos en släkting i Finland för 2 år sen. Skottet har växt på sig rejält, sen dess. Blommorna är väldigt små, men så vackra på nära håll. Det är annars mest bladen som fascinerar. De är så speciella, både i färg och form.

Rexbegonia

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/30/lammhults-isterband-och-vitkalssallad-med-dill/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. Är det någon som har recept på isterband. Skulle vilja göra egna.

  2. […] på Birgitta Höglunds maträtt i bild hittar du här och hennes läsvärda blogg hittar du här. Om Författaren: Nicklas Neuman studerar […]

  3. Ja det finns inte några andra isterband för mig än dessa. Smaken är ju helt underbar och det går faktiskt att variera serveringen av dessa. Naturligtvis är persiljestuvade potatisen en klassiker, men jag brukar äta bruna bönor till. Vansinnigt gott!!

    • Hej Elisabeth och välkommen till mitt kök. Visst är det gott med riktigt gammaldags husmanskost. Kul att de tillverkar råvaror med så här bra kvalitet🙂

  4. det blir lätt så.🙂
    Lidl har jättebra korv med svenskt kött också, frukost- och varmkorv t ex som ser mkt bra ut både vad gäller fräscht innehåll och kolhydratnivå!

    • Då ska jag testa dem. Är ju, som Du förstått vid det här laget, lite av en Korv-o-man😉
      Passar ju perfekt när man äter LCHF.

  5. Jag köpte faktiskt just de där isterbanden häromveckan och de var fantastiskt bra! ofta hittar man korv med högt köttinnehåll och lite krafs i på Lidl av alla ställen!

    • Hej Mikaela. Hört fler som rekommenderat Lidl, just på korvfronten. Får nog ta och testa det själv också.

      Tyskarna har ju riktigt goda korvar. Har släktingar i Syd-Tyskland, så det har slunkit ner en och annan korv på resorna dit😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

