LCHF och Fibromyalgi

För en månad sen hittade jag Anna Halléns Blogg .

Jag tycker att hon skriver väldigt intressant om hur man kan må bättre om man drar ner på snabba, raffinerade kolhydrater. Jag skrev ett mail och talade om att jag gillade det hon skrev. Vi är lite för dåliga på att ge våra medmänniskor uppskattande ord ibland, tycker att vi kan försöka bli bättre på det och inte bara säga till när nåt är fel eller dåligt.  Konstruktiv kritik är alltid bra att få.

Hon undrade om jag ville lägga in det jag skrivit på Talande Bevis, en Blogg med historier från personer som blivit bättre i sina sjukdomar av att äta LCHF-kost. Naturligtvis ville jag det.

—————————–

Uppdaterat 110429;

Eftersom jag får många sökningar på just LCHF och Fibromyalgi, så lägger jag in min historia som jag skrev till Anna här. Talande bevis är tyvärr nerlagd, eftersom det var för få som ville dela med sig av sina berättelser om tillfrisknande via kostomläggning.

Nu två år efter min kostförändring, mår jag bättre än på många år. Särskilt sen jag helt uteslöt Gluten ur min mat, så har led och muskelvärk och tröttheten blivit otroligt mycket bättre.

Jag har bara haft ett migränanfall på de senaste 2½ åren, en stor befrielse.

Hjärnan fungerar nu också betydligt snabbare, vilket är skönt eftersom jag skriver och läser så mycket om LCHF och vilken betydelse kosten har för oss. Har läst en del Amerikanska studier om att vi med Fibromyalgi ofta är Glutenintoleranta. Något jag tror stämmer, åtminstone på mig. Varför inte prova en månad utan gluten och se själv?

Jag ångrar inte en sekund att jag slutade med alltför mycket kolhydrater, började äta mer smör och annat naturligt fett och uteslöt bröd och pasta ur min kost.

Länk till Anna Hallén

”Hej Anna.
Snubblade över din hemsida igår, i min jakt på intressanta sidor om lågkolhydrat-ätande. Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva 😉
Det har blivit alldeles för mycket hets i debatten kring kosten. En del är alldeles väldigt för mycket Pro eller Anti och hoppar på varann.
Jag har ätit mycket smör o grädde i kosten hela livet, jobbade som kock i många år innan jag blev sjukpensionerad pga ryggen.
Fick sen Fibromyalgi och har haft mycket värk o trötthet i flera år nu. Sen jag gick över till mer fet mat o mindre snabba kolhydrater nu i vinter, efter en föreläsning med Annika Dahlkvist, så har jag blivit så otroligt mycket bättre.

Värken i musklerna på väg att försvinna nästan helt. Har börjat fundera på om Fibro kanske är en följd av att vi med den sjukdomen inte tål kolhydrater? Det är ju en relativt ny sjukdom.
Hade tidigare behov av att äta minst var tredje timme för att jag inte skulle bli helt slut o få mer värk. Kom på det för ca 1,5 år sen och har sen dess orkat börja träna lätt.

Nu sen jag börjat m mycket fett o lite kolh har jag tom kunnat bygga på lite mer muskler. Blir inte trött av träningen utan bara piggare o starkare. Har ett program som jag gör här hemma varje dag, mycket enklare än att gå på sjukgymnastik eller gym.

Får mer tid o ork över till bra matlagning på det viset. Och tänk så mycket billigare det blir att
träna hemma =)
Numera sover jag som en liten gris, vaknar utsövd. Tidigare sov jag mycket dåligt, ser en otrolig förbättring sen jag lagt av m kolhydraterna.
Har fått tillbaka mitt kreativa tänkande, efter många års orkeslöshet. Är nu på gång att starta en hemsida med inriktning på god, gammaldags mat, gjord på naturliga råvaror o sunt förnuft. Var så kul att hitta din blogg o hemsida, för du har ju mycket liknande åsikter och en enorm kunskap märker jag på det lilla jag hunnit läsa.

Kommer att följa din blogg och läsa dina gamla inlägg så fort jag bara kan.
Lycka till i fortsättninigen, du gör ett suveränt jobb.

Många behöver få hjälp att komma ur sitt felaktiga ätande som förstör hälsan.
Glada vårhälsningar från Birgitta”
——————–

Bara de senaste veckorna har jag träffat flera som blivit bättre, eller så har de en bekant som blivit det. Pratade med en taxichaufför som gått ner 5 kg på en månad, sen han varit på en av Annika Dahlqvists föreläsningar. Han hade även blivit mycket bättre i sina stela, värkande axlar.

En annan kille jag pratade med hade blivit av med det mesta av sin migrän nu det senaste året, sen han slutade äta för mycket kolhydrater. Jag hörde även om en tjej som haft mycket migrän och nu hade blivit bättre tack vare kostomläggning. Jag har själv haft migrän då och då ända sen jag var 14 år, men nu är det några år sen jag hade ett anfall. Det är verkligen skönt att ha sluppit de hemska migränattackerna.

Det här är bara början på en väg till ett bättre mående.  Kunskapen kring LCHF växer sig större för varje dag. Den här Bloggen är mitt sätt att bidra till att sprida kunskap om att man kan både gå ner i vikt och må så mycket bättre kroppsligt av att öka på det naturliga fettet och dra ner på socker och snabba kolhydrater.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/23/lchf-och-fibromyalgi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

