Inspiration i Semestertider

Här får Du några goda Mat-tips från Kreta.

Jag och min Särbo hittade en billig Sista minutenresa till Platanias på Kreta  med Air-Tours i våras. Det var första gången vi åkte med dem, men absolut inte den sista. Mycket bra resebyrå, visade det sig.

Brukar sällan gå på informationsmöten, men vår guide Linda, var så bra på att berätta intressanta tips redan i bussen från flygplatsen. Så jag gick iväg på mötet och det visade sig vara mycket välinvesterad tid. Linda berättade målande om Kreta och delade med sig av många av sina personliga mat och vin-tips. Aldrig träffat på en mer engagerad guide, som verkligen gillade sitt jobb.

Jag åkte sen med på en härlig badutflykt till Elafonisi, Kretas Maldiverna. En fin, mjuk  strand med rosa korallsand. Jag var på Maldiverna för 20 år sen, så jag kan intyga att liknelsen stämmer. Faktiskt badade jag för första gången på flera år i Medelhavet. Trots att vi är där flera gånger per år, så har jag inte badat på länge, pga min värk. Men nu är jag ju så mycket bättre, så det var verkligen härligt att dyka ner under ytan i det turkosblå vattnet.

På vägen till Elafonisi stannade vi och gick uppför väldigt många trappsteg till en vacker droppstensgrotta. Så när det var dags att gå tillbaks till bussen passade jag på att köpa en god paj, Kaltsounia, gjord på den lokala färskosten Anthotiro. Trodde pajen skulle vara salt, så det blev en liten krock i munnen, när den visade sig vara söt.. Men så god, med kanel på toppen.

Som synes var jag hungrig efter flera hundra trappsteg, upp o ner..

Efter en skön bad och soldag blev det ett stopp vid en riktigt bra Taverna. Jag åt Rökt Get till varmrätt, det var väldigt gott. Inte mycket rökt som hos oss, utan lättrökt och sen kokt som en gryta med olivolja. En stor hög Pommes Frites till, men dem hoppade jag helt över. Hade nämligen ätit en hel bit Anthotiro som förrätt. Jag var väldigt hungrig efter en dag på stranden, så jag ringlade ordentligt med Olivolja över och lite salt. Kretensarna själva äter den utan olja, men kör man med LCHF så passar det perfekt.

Köttet var mycket mört och saftigt,  med en distinkt viltsmak

Köttet var mycket mört och saftigt, med en distinkt viltsmak

Härligt krämig Färskost med god Olivolja. Vilken förrätt..

Vattnet på Kreta höll så hög kvalitet så det var bara att dricka tom kranvattnet

Vattnet på Kreta håller hög kvalitet. Det går att dricka t.o.m kranvattnet

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/22/inspiration-i-semestertider/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

1. […] resa till Elafonissi, en av Kretas vackraste stränder, gjorde jag förra våren. Reste då med Airtours och bodde på […]

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.