Strimlad Lövbiff i Ädelostsås

Lättlagad gryta

Lucia tillbringades hemma hos min Mamma, som precis hade fått komma hem från sjukhuset.

Efter en vecka med sjukhusmat, så var hon riktigt glad att få äta riktig mat igen.

Jag hade med lite färdiglagad mat, så hon fick några matlådor att stoppa i frysen. Bra att ta till de dagar matlagningsorken inte riktigt räcker.

Värsta exemplet på sjukhuset den här gången var söndagslunchen.

Då fick hon två små potatisbullar med lingonsylt och en Jacky chokladpudding till dessert.

Ingen bacon eller fläsk till, så var köket hade fått ihop den av Livsmedelsverkets rekommenderade mängden protein i den maten, har jag svårt att förstå.

Knappt något fett fanns ju heller, mest bara en hel hög med kolhydrater av sämsta slag.

Jag hade tagit dit en burk Keso, en Bregott och en 3a Grädde, som Mamma fick förvara i kylen och som hämtades när matvagnen dök upp.

Det behövdes, så hon kunde förstärka de näringsfattiga måltiderna lite.

När man blir sjuk på äldre dar, så finns inte alltid orken att äta så stora portioner. Då är det desto viktigare att maten är energität.

Den här lövbiffgrytan är ett riktigt fint exempel på sådan mat.

Bra med både protein och fett som mättar och ger kraft att återhämta sig från en tids sjukdom.

Här inne på Seniortider.se kan Du läsa mer om bra mat som kan hjälpa att påverka hur länge man lever.

Seniortider är enligt presentationen en hemsida för alla alerta och nyfikna seniorer.

En sida med positiva nyheter, information och tips om bland annat långresor.

Bilderna efter receptet kommer från en härlig promenad längs Faxån i Nälden på Luciadagen.

-12, mycket snö och en sol som knappt tar sig över trätopparna.

Lövbiffgryta med Ädelost

300 gr Lövbiff

10 cm Purjolök

3 msk Smör

2 dl Grädde

1 dl Vatten

50 gr Ädelost från Skärvången

1 tsk Balsamvinäger

½ tsk Worcestersauce

Havssalt och nymald Vitpeppar

Strimla lövbiffen och purjon. Bryn smöret och stek först köttet några minuter så det får lite färg.

Tillsätt purjolöken och krydda med salt och peppar. Häll så på vinäger och Worcester.

Låt fräsa några minuter, så vätskan kokar in i purjon.

Häll på grädde och vatten, låt grytan puttra på svag värme i 30 minuter. Smula ner ädelosten och låt puttra 10 minuter till.

Servera grytan med kokt Blomkål och Cocktailtomater.

8 kommentarer

  1. Åh va fina bilder!!

    Det är verkligen skandal vilken dålig mat man får på sjukhus!! Tyvärr samma sak i skolan kan jag tala om, jag som har barn i grundskola och gymnasium…!! Och den vegetariska skolmaten är under all kritik!!
    Vi har försökt att prata med kostkonsulenten, men det är som att prata med en väg….!! *Suck*
    Hoppas verkligen att din bok kan göra skillnad – åtminstone inom vården!!

    • Tack, Anneli :) Vintern kan vara vacker ibland.
      Fortsätt prata med kostkonsulenter, sprida tankar via bloggar, skriva insändare. Ja, det är en hel del vi kan göra för att åstadkomma en förändring.
      Hoppas också att jag med mina recept kan få till en ändring av tankemönster och inrutade matvanor. I början på nästa år kommer jag även att medverka i LCHF för familjen av Anna Hallén med över 30 recept. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174242423
      Då kanske jag kan göra skillnad även för våra juniorer ;)

  2. Precis så är mitt recept på lövbiffsröra med ädelostsås! Visst blir det fantastiskt gott!!;:

    • Hej Marie och Välkommen hit. Kul att vi har samma smak när det gäller såna läckerheter :)

  3. Maten ser jättegod ut!
    Konstigt att det inte kan läggas mer pengar på sjukhusmat, tanken borde ju vara att man ska bli bättre av att vara där och då kan ju maten vara ett steg åt rätt håll att man får i sig det man behöver.

    • Tack, Erika. Ja, det borde ju vara syftet med sjukvården, att man ska må bättre när man skrivs ut ;)

  4. Juli 2012

    Denna maträtt gjorde jag idag. Lövbiff blir ju bättre strimlad än när man steker den i skivor. Pricken över i:et var väl grönmögelosten (som jag inte hade), men det fick duga med champinjoner. Purjolök hade jag ju inte heller så det fick duga med charlottenlök.

    (Jag hade i alla fall Worcestersauce idag) ;-)

    • Visst är det bra när man kan improvisera, som Kajsa Warg :)


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 418 andra följare

