Varm Avocadosoppa

Sopptider

Här kommer ett av mina allra första sopprecept här på bloggen i repris.

Den förtjänar att komma fram i rampljuset igen, för det är en riktigt god och värmande avocadosoppa.

Soppan går även utmärkt att använda som sås, till t.ex kyckling eller fisk. Hoppa då bara över mjölken.

Det här är en mycket snabb soppa att tillaga, går nästan lika fort som att öppna en burk och värma.

Letade fram receptet häromdagen, när jag fick ett mail med erbjudande att vara med i en tävling.

Nu är soppan inskickad och tävlar bland andra avocadorecept på Spisa.nu, om en middag på nyöppnade Restaurang Jonas i Stockholm.

Deltar sällan i tävlingar, men gillar ju både avocado och restaurangbesök, så den här gången ställde jag upp.

Du får gärna hjälpa mig med att bidra med Din röst, så kanske jag har en chans att vinna.

Den här veckan delar jag även med mig av lite goda och nyttiga tomatrecept på annat håll.

Här hittar Du dem i min gästblogg inne på Tomatprat.se.

Avocadosoppa

1 välmogen Avocado

1 dl Ekologisk Mjölk

1 dl Vispad Grädde

Havssalt och nymald Vitpeppar

Några droppar Worcestersauce

Några droppar Vit Balsamvinäger

1 msk hackad Gräslök

1 msk hackad Citrontimjan

1 msk Smör

Mosa avocadon med gaffel direkt i kastrullen. Häll på mjölk och kryddor.

Vispa och låt koka upp. Rör ner den vispade grädden, Worcester och vinäger.

Sjud soppan en minut medan Du vispar, rör sen i örter och smörklick.

Smaka av om den har lagom sälta och syra. Färdigt att avnjutas. Snabbt, eller hur?

Första matbilderna med min nya Canon Ixus 95IS

2 kommentarer

  1. Avokado i allmänhet och avokadosoppa i synnerhet är toppen. Jag brukar ha en knivsudd curry i min.

    • Det lät riktigt gott, Fröken Dill. Tack för tipset :)


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 419 andra följare

