Pannbiff med Chili, Mynta och Kanel samt Tips på matbutiker i Alanya

Butikstips i Alanya

I det här inlägget kommer några tips på de matbutiker jag tycker bäst om i Alanya.

Dels som hjälp för mina vänner bland långsemestrarna, som ofta frågar var jag köper min mat.

Men även till Dig som bara besöker Alanya en kortare tid, men vill lägga lite tid på att laga egen, god mat.

Hos vår favoritslaktare Altinbicak Et, vid korsningen nedanför Saluhallen, finns den i min smak bästa kalvfärsen i hela stan.

Ofta är kalvfärsen, Dana Kiyma, av betydligt äldre djur än kalv, vilket känns väl på smaken.

Ju äldre djuret blir, desto starkare smak blir det på talgen som mals ner tillsammans med köttet, så det ska bli en hög fetthalt på färsen.

Det är nämligen så att ju fetare köttet är, desto mer populärt hos kunden här i Turkiet. De har förstått att uppskatta den utmärkta näringen i fettet.

I slakteributiken ser jag dessutom vilken bit som mals ner medan jag väntar.

Priset är bara något högre än för den färs av okänt ursprung, som säljs fryst i lågprisbutiken Bim, men kvaliteten är så mycket högre.

Detsamma gäller de andra varorna på Bim, det låga priset garanterar tyvärr även låg kvalitet på råvarorna.

Har genom åren testat deras sortiment av färsk kött, innan jag förstod att det finns mycket bättre kött hos slaktaren.

De lokala slakteributikerna köper sitt kött från utvalda gräsbetesgårdar i trakten, där säljs inte kött från de stora djurfabrikerna.

Jag tycker det känns bättre att gynna de mindre specialbutikerna, där personalen har stor kunskap och yrkesstolthet.

Ost (Peynir), Smör (Tereyagi) och Grädde (Krema) handlar jag därför på Yörükoglü i Saluhallen. Kalkonbröst (Hindi Fleto) blir det på Tansas, Migros eller Haciince.

Fisk (Balik) och Skaldjur (Deniz Ürünleri) köper jag antingen på Saluhallen eller på Metro. Tansas och 101 vid Fredagsmarknaden har också bra fiskdiskar.

Kalvkött (Dana Et), Lammkött (Kuzu Et) och Kyckling (Pilic) inhandlas på Altinbicak Et.

Grönsaker (Sebze), Frukt (Meyve) och Ägg (Yumurta) direkt av de lokala odlarna på marknaderna.

Om man inte vill eller orkar gå runt till olika butiker, är Tansas den bästa av de större affärerna, med bra kött och ostdisk.

Ibland blir det en tur till de riktigt stora matpalatsen Metro, Carrefour eller Kipa för inköp av specialvaror som kan vara svårt att hitta på andra butiker. Då handlar vi:

Bryggkaffe (Filtre Kahve) av märket Jacob’s Monarch, Ekologisk Kallpressad Olivolja (Organik Naturel Sizma Zeytinyagi), Granatäppelvinäger (Nar Eksisi av märket Kemal Kükrer), Ekologisk Majonnäs (Organik Mayonnaise av märket Naturamaks) och Havssalt (Deniz Tuz).

De har också ett större sortiment av organiskt odlad mat, riktigt roligt att se att den trenden växer även här.

Kalvfärsbiffar med Turkiska smaker

500 gr Kalvfärs

1 Ekologiskt Ägg

½ dl Grädde

1 tsk Fiberhusk

2  rivna Vitlöksklyftor

2 msk finhackad Bladpersilja

1 tsk Chiliflingor

1 tsk torkad Mynta

1 krm Kanel

Havssalt

3 msk Smör till stekning

Blanda färsen med ägg, vitlök och grädde. Rör ner kryddor och fiberhusk.

Blanda väl, låt färsen stå och svälla en stund. Forma till små biffar och stek ca 5 minuter i smör.

Strimla under tiden Rödkål och blanda med Granatäppelvinäger, Kallpressad Olivolja och lite Havssalt. Blanda ner Granatäppelkärnor i salladen.

Jag stekte Spetspaprika och Tomat till och serverade biffarna med Sallad, Majonnäs och Smör.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/11/02/pannbiff-med-chili-mynta-och-kanel-samt-tips-pa-matbutiker-i-alanya/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Å vad härligt! Det enda jag har problem med är kanel i maten men en liten dutt går ju ;)
    Dina bilder är, som vanligt, frestande och gör så klart att man vill sätta sig på första plan. Ja, för att bli bjude på det du lagar så klart. ;) Själv skulle jag nog ha svårt för att hitta alla ingredienser.
    Hoppas du har det underbart min kära bloggvän!

    Stora kramar!

    Gilla

    • Små duttar är riktigt gott i orientmaten. Skulle mer än gärna se dig på en måltid, här eller hemma framöver :) Vi skulle nog ha en hel del intressant att dryfta. Stor Kram tillbaks :)

      Gilla

  2. Åh va sugen jag blir på att åka till Turkiet och Alanya!!! Det som stoppar mig (förutom pengar….) är just att jag är vegetarian och jag är rädd att det kan bli svårt med maten – särskilt eftersom jag fortfarande har så svårt att få i mig ägg…! Om du vill och orkar så får du väldigt gärna titta lite extra på vad det kan tänkas finnas för vegetariska proteinersättningsalternativ!! Det känns ju inte som att jag bara kan leva på grönsaker, grädde och ost…!! :P Kan man t ex få tag på Tofu??

    Jag har förresten lagt ut ett nytt recept på LCHF-bröd på min blogg, och också skrivit och lagt ut foton på några olika LCHF-ingredienser som ”vanligt folk” inte brukar veta vad det är för nåt!!

    http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2011/10/lchf-ingredienser.html

    och

    http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2011/11/formbrod-med-bakerix.html

    Ha det så bra!! :D

    Gilla

    • Tack för din lista på LCHF-tillbehör, den kan hjälpa många. Brödet ser också fint ut, har inte testa bakerix själv. Är det helt glutenfritt?

      Det vegetariska utbudet är väldigt stort här nere. Mängder med ostar, svamp, färska och torkade bönor, sesamfrön, tahini, ägg i alla former, kanske även såna som du skulle gilla ;) T.ex den Turkiska frukosträtten Menemen. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/10/27/menemen-turkisk-frukost/
      Ska kolla i specialbutikerna om jag hittar Tofu.

      Gilla

      • Ja, bakerix är glutenfritt. Det innehåller mandel- och kokosmjöl med tillsats av Xantangum. Tyvärr är det dyrt och det var därför jag blandade ihop två recept till ett, för att få ner kostnaden!
        Det blev riktigt bra!!! :D

        Bönor undviker jag p g a det höga kolhydratinnehållet, men Menemen skulle jag kanske våga prova…!!! Tack för tipset!!

        Hojta till om du hittar Tofu eller nåt annat spännande vegetariskt alternativ!! :D Tack!!! :D

        Gilla

      • Ska hålla ögonen öppna : )

        Gilla

  3. Hej ! Vad mycket gott du bjuder på, blev lite inspirerad och gjorde ikväll köftespett som kommer på bloggen imorgon. Jobbade sommaren -98 i Side och gjorde en fantastisk upptäcktsresa i Turkisk matlagning.

    Ha en fin vecka.

    Jimmie.

    Gilla

    • Tack Jimmie, kul att du gillar mina Turkiska matäventyr. Dina spett blir säkert både fantastiskt goda och mycket vackra, som allt på din fina blogg :)

      Enkelt och gott, det är kännetecknet på maten här nere. Side är en fin liten by, mer lätthanterlig än Alanya som växer över alla bräddar just nu. Ha det så bra, du med :)

      Gilla

  4. Hallå!! Är det kanske hos dig jag ska fräscha upp mina turkiska språkkunskaper *skrattar*.

    Det ser så underbart ut med allt det fräscha du visar fr Alanya. Vi handlade också all mat direkt fr slaktaren o på marknaden. Helt annat än snabbköpet.

    Så roligt att följa dig o boken är på g… hem till mig :)

    Kram

    Gilla

    • Hej. Det är väl kul om jag kan få bidra med lite Turkiska, men tror nog att du skulle kunna lära mig en hel del mer :) Det är så kul att få visa upp den Turkiska matkulturen såhär, det är kanske inte så många andra som gör det.
      Tänk att boken kommer redan, den var ju planerad till slutet på november förut. Snabbt jobbat av förlaget och tryckeriet. Och inte minst av Mikael Eriksson, fotografen som tog alla bilder. Han har gjort hela layouten på boken också, den blir verkligen fin :)

      Gilla

  5. Fin blogg! Besök gärna min och lämna gärna en kommentar:)

    Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 705 andra följare