Älg, äpplen och mat på äldre dar

Jämtländska recept i 100%

Nu blir det ett litet avbrott i min Turkiska matrapportering.

Istället blir det länk till senaste numret av min matkrönika 100% Naturligt God Mat hemma i Östersund.

Den handlar om Jämtländska delikatesser nu i jakttider.

Några enkla, goda recept på älg och ren och därefter en äppeldessert som avslutning.

Som alla mina läsare vet vid det här laget, så äter jag ju lite frukt och bär som dessert ibland.

För mig är det en naturlig del av LCHF-kosten, men i betydligt mindre mängd än förr.

Jag använder frukten mest som en smaksättare i maten, vilket gör den ännu godare.

Något som särskilt våra äldre skulle behöva, för att få mer aptit. Undernäringen på våra sjukhus och äldreboenden blir ett större och större problem.

I Vännäs får de som bor på rehabiliteringsboendet Slussen bara 1½ köttbulle på sina tallrikar, vem kan bli mätt och frisk på en sån portion?

Jag hoppas att min och Annika Dahlqvist’s bok LCHF för seniorer ska kunna sätta fart på debatten om maten inom sjukvården och på våra äldreboenden.

Det var en av anledningarna till att jag ville skriva den boken, samt att sprida kunskap om vår Svenska Husmanskost.

Det är mig veterligen bara Leif Mannerström som kämpat för de äldres rätt till god mat i bokform.

Han har nu i höst kommit med en kokbok i ämnet, Matglädje hela livet Att njuta av mat på äldre dar.

Känns verkligen fint att ha hamnat i så celebert sällskap med min kommande kokbok. Mannerström har i många år varit en av mina största favoriter bland våra Svenska Kockar.

Han skriver också om traditionell mat, men använder sig av mer kolhydrater som mjöl och potatis i sina recept.

Jag tror ju att våra äldre anhöriga mår bättre av att dra ner på kolhydraterna, så de orkar få i sig mer av proteiner och fett som kan göra dem friskare och starkare.

Det är min önskan att alla ska kunna få njuta av god, vällagad mat, så även på ålderns höst.

Min första kokbok kommer ut om några veckor. Nedan ser Du bilden av mig som hamnar på insidesfliken i boken.

Det tog en hel del tid för Fotograf Mikael Eriksson att få till den i somras, jag står hellre bakom kameran än är själva fotoobjektet.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/10/25/alg-applen-och-mat-pa-aldre-dar/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

20 kommentarerLämna en kommentar

  1. Vilket underbart välkomnande! <3 Tack!
    Ja, tänk att din dröm gick i uppfyllelse, men vem är förvånad?
    Det där med spegeln – på morgonen – …? Vem är snygg då?

    Och det där med elak bacill så fick jag och min mamma ett tips när vi var i Alanya och blev dåliga: En matsked fylld med starkt kaffepulver och sedan sylt. För oss funkade det men, vem vet …
    Hoppas du mår bra nu.

    Tack för alla fina ord! Blev faktiskt lite tårögd

    Önskar dig allt gott också och så klart stora kramen :)

    Gilla

    • Varsågod, det är du värd :) Tack för tipset, det kan ju vara bra att testa som första hjälpen en annan gång. Men nu hoppas jag det dröjer… Mår riktigt bra nu, sen probiotikan gjort sitt. Gick två promenader igår, tidigare i veckan har jag bara orkat med den branta backen max en gång…
      Sköt om dig och håll dig kvar på din positiva väg, det är där du hör hemma ;) Kram

      Gilla

  2. Hej hopp Birgitta! Ja, det var ett tag sedan jag var här men … du vet…
    Kul att du äntligen får ditt namn på kokböcker. Vissa (många) av oss säger ”det var på tiden!”! Jättegrattis!
    För mig kom det som en överraskning för jag har ju faktiskt inte hälsat på dig på läääänge. Har inte hälsat på någon alls på länge som du ju vet.
    Bilden på dig är klockren. Du är både snygg och ser ut (och är säkert) som hälsan själv! Uj,uj. Nu må de som dissar din kost huka sig ;)
    Själv har jag lagt ner alla krav på dieter för det blev för mycket. Rätt vad det var så fick jag dåligt samvete vad jag än tänkte laga så lusten dog. Nu tar jag nya tag och går vidare på eget sätt. Har faktiskt gått ner lite i vikt helt oavsiktligt :D

    Du vet: Det är bara att bryta ihop och gå vidare för ingenting ordnar sig ändå aldrig! *fniss*

    Stor och varm kram

    Gilla

    • Hej min kära bloggvän. Vad roligt att se dig här igen, du vet att jag saknat dig. Skönt att du mår bättre på alla vis, det här med matförändringar kommer nog lättare när allt annat går rätt väg.

      Stort Tack för gratulationerna, det känns verkligen roligt att min 20 år gamla dröm äntligen gick i uppfyllelse. Hoppas att många kommer att tycka om boken, de flesta recept är på riktigt ordentlig Husmanskost på LCHF-vis.
      Vad snäll du är som tycker jag är snygg, inte riktigt så jag känner när jag ser mig i spegeln på morgnarna ;) Kul att du kom in just nu, när jag hade ett inlägg om boken.
      Hälsan brukar vara på topp, men nu har jag varit däckad av en elak magbacill i en vecka, först idag som jag börjat bli lite mer som mig själv igen, efter inhandling av kapslar med 7 miljarder snäll Probiotika. De har sen igår gjort att jag blivit mycket bättre, skönt att det finns snälla mediciner på apoteken här i Turkiet,som kan ta strid mot de elaka baciller som fått härja runt helt fritt..

      Önskar dig allt gott framöver, efter ett mörker kommer alltid en vacker gryning. Hoppas få se dig här snart igen, är så glad att du är tillbaks i bloggosfären. KRAM :)

      Gilla

  3. Skrattar gott åt kommentaren här ovanför från Eva om hennes barnbarns reaktion på pulvermos.

    Var med om en liknande händelse när dottern var liten och vi var bjudna på middag hos goda vänner, Dom hade gjort en stark gryta till middag och i all välmening kokat korv och pulvermos till dottern som då var i 5-årsåldern. Hon mumsade glatt i sig korven men petade mest i pulvermoset och efter ett tag säger hon att ”den där såsen vill jag inte äta mer av”. Som vi har skrattat åt det senare i livet. Hon förstod inte ens att det skulle föreställa potatismos utan trodde att det var ngn konstig tjock sås ;-)

    Åsså en helt annan sak – jättefint fotografi på dig Birgitta! Utstrålar sån värme att man blir glad och börjar le :-)

    Gilla

    • Tack för din fina berättelse, Veronica, barn är ju så härliga i sina plötsliga tankesprång :) Stort Tack också för de vackra orden om min bild. Blir varm och glad åt såna :)

      Gilla

  4. Hej! På tal om pulvermos. Vill bara berätta om mitt 6-åriga barnbarns åsikt. I våras var han på besök på den skolan som han nu i höst har börjat på. Vid vår besöket provsmakade de även maten i matsalen. Den dagen serverades det pulvermos med korv, när han hade provsmakat gick han fram och tackade för maten, med kommentaren gör aldrig pulvermos mer det smakade inte gott, vi vill ha riktig mat.

    Barn vet.

    Eva

    Gilla

    • Vilken härlig kommentar från ditt barnbarn, Eva Hoppas fler bland både barn och äldre har den insikten om riktig mat och talar om den ;)

      Gilla

  5. You look lovely. White suits you. I am so happy you do what you do and that you let us know about it. Thank you!

    Gilla

    • Thank’s a lot. You are really Lovely, Lentilla ;) I am so glad that I can share my experiences and knowledge about good, healthy food with all of You :)

      Gilla

  6. Hvor ser du fin ud :) Glæder mig til din nye bog- vil købe den til mine forældre

    Jeg har selv arbejdet i den danske ældrepleje og det var så trist at se havd de fik at spise og iær at drikke.
    Masser af saftevand( läsk) som gjorde at de ældre ikke blev sultne

    En typisk dag for Anna ( tænkt eksempelt) på 88 og dement.
    morgen
    2 glas (150 ml) æblejuice ,
    1 kop kaffe med 2 sukkerknalder)
    2 skiver franskbrød med kærgården( bregott) og dårligt billigt jordbær( jordgubbar) syltetøj fra en blå spand.

    En håndfuld piller mod depression, demens, for højt blodtryk/vandrivende, kolesterol, og så lidt af de daglige pinex…. en vitaminpille bliver det vist også til…

    frokost ;
    2 glas billig rød saft
    1-2 halve rugbrød med blå becel
    billigt dårligt pålæg som rullepølse, middagsrester
    1/2 franskbrød med ost og kærgården.

    en ny håndfuld piller, pinex igen, lidt kalium fordi man får så mange vanddrivende piller, lidt magnesia (til at få maven igang)

    eftermiddag ;
    1 glas rød saft
    samt 1 kop kaffe med 2 sukkerknalder
    lidt småkager eller kage bagt med margarine

    Aftensmad;
    Kartofler fra en plastpose eller kartoffelmos( Potatis)
    lidt udkogt blomkål
    brun sovs fra pulver med lidt margarine i,
    Nakke ( sprængt og kogt ( 80 % af deres kød er svinekød)

    efteret ; Svedskegrød med letmælk på.
    kunne også være pulverdessert med letmælk

    eller grøntsagssuppe lavet af frosne grøntsager, letmælk og jævning…
    1-2 glas rød saft ;
    endnu en håndfuld piller.

    Aftenkaffe; rød saft
    og 1 kop kaffe med 2 sukkerknalder
    1/2 ostemad evt lidt chokolade ( dårlig billig kvalitet) fra skabet

    natpiller ( Typisk flere pinex, berolignende eller mod depression.)

    Og jeg bliver så trist over mangel på næringsstoffer, godt fedt, protein- og ikke mindst livsglæde.

    Den extremt høje mængde flydende sukker;
    5-6 glas saft og 1-2 glas juice pr dag= næsten en liter sukkersødet vædske….

    det giver mere end 100 gram sukker
    – nok i virekligheden endnu mere for jeg har ikke engang talt syltetøj,sukkerknalder og dessert med.

    Gilla

    • Tack, Henriette :) Hoppas den kommer ut på de Nordiska språken så småningom, på din berättelse hörs det ju att det är minst lika illa i Danmark som i Sverige.. Tack för att du delade med dig av den hemska mat och pillerlistan, nu känns det ännu mer viktigt att det må ske en ändring snart.

      Gilla

  7. Hej Birgitta!
    Det där såg riktigt mumsigt ut ju :)

    Tänkte bara berätta att jag tävlar ut Lanzas hårserum i min blogg. Skulle vara kul om du ville vara med och tävla! :)

    Många kramar Annica

    Gilla

    • Hej Annica och Välkommen till mitt kök. Trevligt att höra att du tycker om min mat. Tävlingar är däremot inget för mig, men lycka till med nya besökare till bloggen ;)

      Gilla

  8. Det är bra attt du tränar på att bli porträtterad av andra, både i ord och bild! Du gör dig så bra på bild och jag saknar dig IRL!

    Vilket fint och även textmässigt matigt, inlägg detta är – igen!

    Nyss hemkommern från Finland och från mina 80-åriga föräldrars så sorgliga fettfria regim, känner jag glädje över att du ska vara med och sprida den sunda kosten till äldre, som hoppeligen har större tur med kostråden på alla möjliga håll och kanter, än mina föräldrar haft. De ändrar sig inte nämnvärt i sin tro på margarinet och jag förstår varför – fast jag slapp äta det och de åt lite smör för att jag ville ha det i maten, kanske använder de själva en del smör i maten också men margarin på mackorna och växtfettssmet istället för grädde…

    Gilla

    • Tack för dina ord, Yvonne. Hoppas jag vänjer mig, det lär väl bli en del av den här varan framöver kan jag tro… Ska bli kul att träffas igen, kanske kan bli nån tur till Hufvudstaden när jag är hemma i jul, vet inte vad som händer kring boklanseringen än.

      Jag hoppas att dina föräldrar kan ha glädje av att läsa min bok, du får ge den åt dem i julklapp med en extra hälsning från mig ;) Är så glad att min Mamma älskat smör hela sitt liv. Hon skulle knappast mått så bra som hon gör idag, trots alla krämpor, utan mycket riktig mat.

      Gilla

  9. Du är jättebra/fin på den bilden!!!
    1½ köttbulle…. Måtte de vara stora!!! Stackars gamlingar!!
    Jag säger som min brorsa: ”Det ska faan bli gammal”!
    Nej så mycket som det dras ned i vården av våra äldre så vill man nog klara sig själv så länge det bara går och är möjligt!!
    Måtte de som bestämmer fatta hur deras beslut påverkar så att de fort som attan kan förbättra äldrevården! Det är ju inte människovärdigt så som det blivit!! *Suck*

    Gilla

    • Tack, Anneli :)
      50 gram köttbullar, det var standard i deras protioner.. När Mamma låg på sjukhus nu i höstas var det inte mycket bättre. Hon fick potatismos varje dag, just för att de proteinberikade hennes mat. Men hon tröttnade och sa till, de kan ju blanda proteinpulvret i annat än pulvermos.. Men inte var det mycket protein i den övriga maten, knappt något kött alls.
      Tråkigt och skrämmande är vad det är. Jag hoppas på att kunna göra lite skillnad tills vi blir gamla ;)

      Gilla

      • *Suck* Det är ren skam!! Men vissa har inte förstånd att skämmas…!! Hoppas verkligen att du och andra vettiga kan påverka så det blir bättring!! :D

        Gilla

      • Tillsammans kan vi göra skillnad. :) Vi får protestera via bloggar, insändare och i samtal med våra medmänniskor. Vi kan ju vara säkra på en sak. En dag kommer i stort sett alla av oss att hamna inom sjukvården eller äldreomsorgen…

        Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare