Turkisk Lammgryta med Aubergine, Paprika och Oliver

Favoritmat

Lammkött är bland det bästa kött jag vet. Köper det när jag vill ha något riktigt gott, både här i Turkiet och hemma i Sverige.

Lammen får gå ute och beta sin naturliga föda på ängarna hela sommaren. Köttet innehåller därför bästa möjliga fetter och andra näringsämnen.

Lammgrytor av olika slag är populärt på genuina Turkiska restauranger. När man som vi bor en längre period, blir det tyvärr för dyrt att äta ute mer än nån gång ibland.

Priset ute på en rätt av lamm ligger på ca 25-30 Lira per person.

Den Turkiska Liran står i ca 3,70 nu, så köttet till den här rätten kostar under 40 kronor hos slaktaren.

Det går riktigt bra att laga till en riktigt god lammgryta även hemma i ett litet hotellkök, om man köper fina råvaror.

Jag köper centimeterstora tärningar av lammlår, som slaktaren skär till medan jag väntar. Låret ger riktigt mört kött.

På det viset blir det här också riktig snabbmat. Skönt att laga till något snabbt, när man kommer hem till lunchen efter en lång promenad i värmen.

Vår ena balkong ligger i skugga hela dagen, så den är ett perfekt ställe att inta lunchen på.

Märker en stor skillnad i min energi och muskelkraft i år, mot tidigare.

Klarar att gå i trappor och branta backar där vi bor, vilket var en omöjlighet för bara ett par år sen.

Det här med att köpa så naturlig mat som möjligt, blir också mer och mer viktigt. Märker ju hur min kropp mår bättre av den.

Fibromyalgin har blivit så mycket bättre av att få bra proteiner, rejält med fett och minimalt med kolhydrater/socker.

Läste inne hos Jonas Colting om Victoria, som också blivit bra i sin Fibromyalgi tack vare träning och kostbyte.

Jag hoppas att många fler kan hitta den här vägen till ett bättre mående och slippa den förlamande tröttheten och värken.

Turkisk Lammgryta för 2

300 gr små bitar av Lammlår

4 msk Smör

2 dl Aubergine

1 röd Spetspaprika

1 grön Spetspaprika

½ gul Lök

10 svarta Oliver

1 tsk Oregano

½ tsk Mynta

½ tsk Chiliflingor

Havssalt

Medan stekpannorna värms, på den inte alltför snabba spisen med två kokplattor, skär jag grönsaker i små tärningar.

Steker sen köttet med kryddorna i smör i en panna och grönsakerna får färg i den andra.

När det blivit gyllenbrunt blandar jag ihop allt i en panna och det får stå och eftersteka en liten stund på svag värme.

Smulad Fårost, Koyun Peynir och Persilja ger god smak och färg till grytan.

Nedan ser Du ett annat gott användningsområde för Fårost och Oliver.

Jag är ju som Du kanske märkt väldigt förtjust i solnedgångar, vyer och blommor.

Så det blir några bilder från våra balkonger och omgivningen runt hotellet också.

25 kommentarer

  1. Tack Birgitta för dessa härliga utomlands-bilder!

    En njutning att titta på – så här på söndagsmorgonen.

    Ha det gott!

    • Varsågod, kul att jag kunde förgylla din höstmorgon :)

  2. Pyttipanna på med turkiska förtecken – ser supergott ut! Och så instämmer jag med föregående talare… en njutning att få fly kylan i tanken en liten stund.

    • Det har du rätt i, det här är ju en riktig Turkisk Pytt i Panna. Så roligt att få sprida lite solsken :)

  3. Härligt. Tack. Har varit dålig på lammkött, ska bli ändring på det. Började med LCHF för ca 3 veckor sen. Det är roligt, gott och spännande. Ljuvliga bilder fr Turkiet. Har ej varit i Alanya, men däremot i Marmaris två gånger. Älskar den turkiska maten :-)
    Ha det fortsatt gott!

    • Hej Harvaro och Välkommen till mitt kök. Kul att du trivs både med LCHF och min blogg. Marmaris är också en härlig stad, lite mindre och mysigare än storstaden Alanya. Ha det bra, du med :)

  4. ”Vår ena balkong….” ”Vår ENA balkong….” Ni har alltså FLER balkonger!?! *Inte ett dugg avundsjuk…. nää då…..* ;-)
    Härligt att höra att du mår så mycket bättre nu mot förut!!
    Tack också för alla fina bilder!!

    • Varsågod, delar gärna med mig av sånt jag njuter av :) Har hittat en riktigt härlig lägenhet den här gången, en takvåning med snedtak. Med en liten balkong i taket i sovrummet, med utsikt mot bergen. Den andra är större, med utsikt över Medelhavet och Kleopatrastranden. Verkligen härligt att jag klarar den branta backen hit upp igen, det är 7 år sen vi bodde här sist. Träning och åter träning (och LCHF) ger bra resultat på fysiken ;)

  5. Det är dig/er väl förunnat!!!
    Det låter så härligt så härligt när du beskriver hur ni bor!!
    Du är nog den bästa ambassadör Alanya kan få! :D

    • Tack :) Jag hoppas de uppskattar att jag skryter lite om deras fina stad. Idag har jag varit på kocktävling nere i hamnen, det var kul att se alla kreativa kockar laga mat av de fantastiska råvaror som finns här.

      • Kul med kocktävling!! Men du skulle inte bara tittat på – du skulle ju deltagit!!! :D
        Du förresten: Den sydafrikanska lökväxten du skickade mig har fått en knopp och kommer snart att blomma!!! :D Ska lägga upp ett foto på min blogg här framöver!! :D

      • Där går gränsen, jag älskar att laga mat men inte att tävla ;) Vad kul att löken är på väg att blomma, då klarade den Postens långsamma transport bra :)

  6. Hmmm…!! Jag gillar inte heller att tävla, så det kan jag förstå!!

    Ja, jag är verkligen förvånad att växten klarade av Svenska Postverkets hantering så bra – men så var den superbra packeterad också!! Och jag såg nog vilka tidningsartiklar du slagit in den i..!! :P

    Tack för det otroligt vackra kortet också!! Vilken konstnär du är!!!

    • Tack :)

      • Varsågod!! Det kommer ärligt ur hjärtat!!
        (Är du uppe och nattsuddar du med?? Jag borde verkligen gå och lägga mig, men det är så lugnt och skönt när resten av familjen sover….!)

      • Väcktes av störtregn och åska, men nu blir det kudden igen. Sov gott. Det kommer jag göra efter ditt fina beröm :)

  7. :D Sov gott du med!!
    Här ska det också regna sa de på väderleksrapporten!! Men åska lär vi nog slippa!! :D

    • Sov som en liten gris resten av natten ;)

      • Härligt!! Det gjorde tyvärr inte jag…! Men det får gå ändå!! :P

  8. Åh så underbart du bor!
    Och tänk att du klarar backar och trappor … jag har fortfarande en hel del kvar.
    Jag ska laga får i kål idag och bjuda en vän på. Tyvärr inte på får utan på lamm och det går ju förstås bra. Jag lagar efter mormors gamla recept och då ska det förstås vara får men jag missade att beställa. Stor kram!

    • Ja, det är härligt må du tro. Det var nog den där bergspromenaden på Gran Canaria som verkligen satte fart på min tro och förmåga, att jag klarar det mesta :)
      Min goda vän G, 89, brukar bjuda mig på Norsk Får i kål här i Alanya. Gjord på just lamm, det blir mycket gott. Ha en trevlig middag :) Stor kram tillbaks!

  9. var i turkiet för ett tag sen, helt otroligt land! älskar det. titta in på min blogg och lämna gärna en kommentar!

    • Hej Victoria och Välkommen hit. Visst är Turkiet ett fint land, med vänliga människor, vacker natur och härlig mat :) Lycka till med din matblogg och kockplaner, lyckades inte lämna någon kommentar hos dig.

  10. hej
    jag är adem-turk-svensk
    och jag är kock
    söker ni bra mat recept
    skriva mig
    adem-gbg
    nemrut71@yahoo.se

    • Merhaba Adem. Kul att du vill dela med dig av dina Turkiska recept. Hoppas mina Svensk-Turkiska får godkänt i dina ögon ;)


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 421 andra följare

