Svamprecept och Tomatprat

Halloumi med Smörstekta Kantareller

Min mat på andra ställen

Den här veckan har jag ju egentligen en liten timeout från bloggen. Det blir inte så många nya recept i mitt kök just nu.

Håller på och förbereder mig för 7 veckor i Turkiet, så matlagningen hålls på en väldigt enkel nivå.

Det är en del som måste ordnas inför en så lång resa. Inte minst att umgås med Släkt och Vänner, när vi nu inte ses på länge.

Har skrivit en del om min mat till andra ställen än bloggen den senaste tiden, så Du kan få läsa om mina recept ändå.

I 100% Östersund handlar min senaste matkrönika uteslutande om svamp.

Ett bra tips för alla som vill dryga ut hushållskassan, är att ta med sig en korg ut i skogen och bara hämta gratis mat.

Jag blev redan i våras tillfrågad om att gästblogga på Tomatprat.se, nu har jag äntligen tagit mig tid till det.

Sidan drivs av bland andra Foods from Spain, för att väcka mer intresse för Kanariska tomater.

Eftersom jag är väldigt förtjust i både Kanarieöarna och tomater, så tyckte jag att det var roligt att skriva på deras sida.

Många tror att tomater inte går hand i hand med LCHF. Men med ett kolhydratinnehåll på bara 3.5 g, så är de åtminstone varmt välkomna på min tallrik varje dag.

Bidrar med två inlägg på Tomatprat den här veckan.

Det blir enkla recept tillagade på hotellet och en hel del bilder från Zumbaresan till Gran Canaria som jag gjorde i maj.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/09/27/svamprecept-och-tomatprat/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Som du kanske ha sett så har min matblogg (Tina´s Mat) flyttat till http://www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/bloggar-med-matinspiration/

    Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)

    För att vara säker på att inte missa något smarrigt recept så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374

    Ha det bra så hörs vi bland alla receptinlägg :-)

    Gilla

    • Hej Tina. Var in och tittade på dina läckra recept, bara för några dagar sen. Det är tyvärr inte så ofta jag tar mig tid att surfa runt bland matbloggkollegorna nu, så det var ett tag sen jag tittade förbi.
      Kul att du länkat till mig, lägger till din nya adress. Ha det så bra du med :)

      Gilla

  2. Har inget riktigt svampkunnande så jag är lite feg att gå ut i skogen och plocka men sugen blir jag när jag ser din och andra matbloggares fyllda svampkorgar.
    Det är inte omöjligt att jag går en svampkurs nästa höst för att lära mig hitta skogliga fynd :-)

    Gilla

    • Det får du göra, Veronica. Det blir en annan dimension på skogspromenaderna, när man kan lite mer :)

      Gilla

  3. Jag köper aldrig tomater från Spanien – har hört att de är vansinnigt besprutade!
    Helst köper jag KRAV-tomater eller som du Birgitta; coctailtomater! :D

    Gilla

    • Det bästa är ju KRAV-märkta Cocktailtomater ;) Om de Spanska skulle vara mer besprutade har jag ingen vetskap om, passa på att fråga inne på Tomatprat.

      Gilla

      • JAAA!!! KRAV-märkta coctailtomater!!! :D
        Jag visste inte att man kan ställa frågor på Tomatprat! Fast skeptisk som jag är så undrar jag om man får ett ärligt svar från nån som vill göra reklam för det produkt man frågar om….!!

        Gilla

        • Köper alltid såna, finns på både Konsum och Ica. Tomatprat har ju en kommentarstråd, så det är bara att testa ;)

          Gilla

  4. Jag odlar rätt mycket tomater varje sommar, så de ligger på min tallrik varje dag också :-) Tomater innehåller ju mycket nyttigheter också och de hemodlade är ju så vansinnigt goda!

    Gilla

    • Vad härligt att ha egna tomater :) Massor med nyttigheter, som Lykopen och C-vitamin i mängd, perfekt om man inte äter så mycket frukt och bär på grund av kolhydraterna.
      Är så bortskämd med goda tomater på mina resor, så här hemma köper jag mest cocktailtomaterna, de har så mycket mer smak.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 595 andra följare