LCHF på Restaurang

Lisa på torget på Östermalmstorg

Äta Lowcarb ute

Har läst på lite olika bloggar att många tycker det kan vara besvärligt att äta LCHF på restaurang.

Jag har inte upplevt det så, utan de flesta restauranger är mycket tillmötesgående när jag förklarar vad jag vill ha.

Det finns oftast olika sorters kryddsmör eller kalla såser att välja som tillbehör. Kallpressad olivolja finns på nästan alla salladsbufféer.

Kokta, stekta eller råa grönsaker istället för pommes frites, ris och pasta. Kokta eller stekta ägg kan man be att få som tillbehör istället för bröd.

Brödet är annars bara att utesluta och ta av smöret på en assiett till maten istället.

Anton’s Krog i Trosa

Åkerblad’s i Tällberg

När jag själv jobbade på krogen, så var det en självklarhet att lyssna på gästernas önskemål och försöka laga maten så de skulle bli nöjda.

En nöjd gäst sprider goda vitsord om restaurangen, en missnöjd kan med framgång sprida motsatsen, vilket kan vara förödande för restaurangens rykte.

Det är ju inte heller billigt att inta mat som någon annan lagat, så som kund har vi ju all rätt att kräva att den ska vara som vi vill ha den.

Hotell Vega, Trosa

Frukostbuffé Deluxe på M/S Victoria I

Baconfrukost på Tallinkryssning

En del känner sig kanske lite besvärliga och vill inte vara annorlunda än andra gäster.

Men för att det ska bli en förändring och att fler restauranger ska inse att en nöjd LCHF-gäst kan generera många nya, så tycker jag att vi ska hjälpas åt att be om speciell lågkolhydratmat.

Jag har ätit ute några gånger i sommar, så det här inlägget består bara av bilder på god mat med länk till de olika restaurangerna.

Klicka bara på bilderna, så hittar Du vägen till bra lågkolhydratmat på lite olika ställen.

Här kan Du läsa en mycket intressant artikel av Cissi Wallin på SVT Debatt, Sluta gapa på oss som äter LCHF.

Jensen’s Bøfhus

Max

o’Learys på Krogstråket, Storsjöyran

Gnesta Strand

Skärvången’s Café i Krokom

Peppersack, Tallinn

Hotell Älvdalen

Kretsloppshuset i Mörsil

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/09/20/lchf-pa-restaurang/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Just med LCHF kosten så tycker jag egentligen inte det verkar vara så svårt att ändra i sin beställning, just pga att man kan ”plocka bort och lägga till” relativt enkelt.
    Är ju inte konstigare än att laga annan ”specialkost” för sina gäster. Det är ju precis som du säger – alla vill ju ha nöjda gäster :-)

    Gilla

    • Det märks tydligt att de flesta vet vad det handlar om idag, för bara två år sen var det lite bökigare. Glutenfritt förstår alla, sen är det ”bara” att be om extra smör ;)

      Gilla

  2. Liiite svårare är det när man är vegetarian och LCHF:are….!! Men omöjligt brukar det inte vara! :D

    Gilla

    • Ja, där är det väl mycket pasta och liknande förstås, men tror säkert du kan få till nåt bra i dialogen med krogpersonalen :)

      Gilla

  3. Allt ser fantastiskt gott ut!
    Tycker fröken Dill

    Gilla

    • Det var det också, fröken Dill :) Restaurangmat kan vara riktigt bra, om man väljer ställena med omsorg.

      Gilla

  4. Håller med Cissi – jättebra inlägg. Jag ber ofta om lite ändringar i menyn när jag äter ute och det är aldrig några problem – utom ibland för mitt sällskap som blir generade när jag är ”besvärlig” men det struntar jag i. Har aldrig upplevt att restaurangpersonalen tycker det. Snart tar jag mig en semestervecka och ska bo på hotell Saltzburger hof i Bad Gastein. Jag har meddelat att jag vill ha lchf-kost. Det ska bli mycket intressant att se hur det går. Likadant gäller business class på SAS när jag flyger dit. Spännande blir det.
    Och åh, jag minns råbiffen …

    Gilla

    • Restaurangpersonal uppskattar ju oftast att man är tydlig med hur man vill ha sin mat, vi får lära våra vänner det ;) Visst var den god, råbiffen. Servitrisen var ju väldigt tillmötesgående och trevlig dessutom. Det får vi göra om.
      Hoppas du får riktigt njutbart i Österrike, både vad gäller maten och naturupplevelserna :)

      Gilla

  5. Bra inlägg Birgitta! Vi som konsumenter måste våga be om mat som passar oss. Hur skulle de se ut om en allergiker inte vågade fråga vad maten innehåller…..de skulle svälta ihjäl – eller äta hemma hela tiden. Man har all rätt att vara lite ”petig” för det är ju ändå vi som ska både betala maten och äta den.

    Gilla

    • Tack, Cissi. Vill vi ha till en förändring, så får vi sluta vara så mesiga när vi beställer mat på krogen. Jag är hellre besvärlig än mesig ;)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 621 andra följare