Indisk Kycklinggryta med Gurkmeja, Kokos och Kardemumma

Guldgul Kyckling

Häromdagen skrev Anna Hallén en efterlysning på sin blogg och på Facebook.

Hon ville ha goda recept på gurkmeja. Det är en otroligt nyttig krydda, om än inte så värst god naturell.

Lite extra gurkmeja i maten är suveränt, eftersom det är antiinflammatoriskt och även kan hjälpa mot värk.

Här på Nyfiken Vital kan Du läsa mer om de hälsosamma effekterna.

För dagligt bruk kan man röra ut 1 tsk Gurkmeja, 1 tsk Kanel och 1 msk pressad Citron i ett halvt glas vatten.

För att gurkmejan ska ha bra effekt mot värk rekommenderar Anna 1 msk per dag.

Jag äter sen ett halvår Supermagnesium med tillsats av gurkmeja, från Great Earth, som jag köper på EJ’s Hälsokost. Gurkmejan sägs förbättra upptaget av magnesium.

Det är helt klart det bästa magnesiumtillskott jag testat, mot mina myrkrypningar i högerbenet.

Fick dem som ett extra litet minne av nervskadan i benet efter steloperationen.

Jag fick en idé hur man kan kamouflera smaken av gurkmeja i mat, genom att göra en snabblagad variant av Indisk Chicken Korma.

Resultatet blev en mild och hälsosam kycklinggryta, som dessutom är helt utan mjölkprodukter och därmed laktos och kaseinfri.

Snabb Chicken Korma

1 färskt Kycklingbröst

½ liten gul Lök

½ riven Vitlöksklyfta

2 msk Ekologiskt Kokosfett med smak

1 dl Kokosgrädde

2 msk Mandelmjöl

1 tsk pressad Citron

1 tsk Gurkmeja

1 krm Kardemumma

1 krm Kanel

Havssalt och nymald Vitpeppar

Skär kycklingen i tunna strimlor och löken i smala klyftor. Stek i kokosfettet, tills det fått lite färg.

Krydda med salt, peppar, vitlök,  gurkmeja, kanel och kardemumma. Låt alltsammans fräsa en minut under omrörning.

Tillsätt mandelmjöl, kokosgrädde och citronsaft. Koka upp och låt puttra några minuter, tills grytan tjocknat.

Servera med Sallad, Persilja, Tomatklyftor och rostade Kokosflagor.

12 kommentarer

  1. Gurkmeja är verkligen fantastiskt!! Synd bara att det inte är godare…! Men det går ju lätt att kamouflera smaken med andra kryddor!!
    Korma är verkligen smaskens där emot!! Det äter jag på Indisk restaurang ibland (om jag inte äter Saag Paneer…!! :P )
    Tack för länken till Nyfiken Vital!!

    • Just i en Korma är den perfekt. Har gjort en variant av den här i många år, men den är det socker och russin i också. Den här passar mig bättre idag ;) Nyfiken Vital har massor av läsvärt om hälsosam mat.

  2. Kyckling Korma är verkligen ljuvligt gott!

    (Nu måste jag sluta läsa matbloggar och börja laga middag istället, jag blir så hungrig av alla frestande recept)

    • Håller med, Tina. Det är lätt att fastna vid datorn när man väl hamnat där, mat kan verkligen vara beroendeframkallande ;)

  3. Mycket god, tog en nypa cayennepeppar också.

    • Hej Inger och Välkommen hit. Kul att du tyckte om grytan, kan tänka mig att lite hetta också sitter fint till de annars så milda smakerna :)

      • Tackar, har nog stadigt läst din blogg under ett halvår, vad gäller recept en av de bästa.

      • Tack, Inger. Vad roligt att höra att du uppskattar mina recept :)

  4. Mums va gott det ser ut :)
    Älskar kyckling i alla dess former.
    Måste testas ;) Vad sker ikväll?
    Kramen

    • Tack, Bibbi. Äter mängder med kyckling i Turkiet på vintern, så nu var det gott igen efter en sommar med griskött. Kvällen är lugn :)

  5. mitt knep är att blanda en egen krydda med 1 msk curry, 1 msk chli eller paprika eller 50/50 av det, och 1 msk gurkmeja.. en upphottad curry som inte smakar bara gurkmeja.. sen är det bara salt och peppar som behövs till..


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 422 andra följare

