Zumba dig i form med Anna Hallén på Gran Canaria 2012

Hälsoresan del 2

Som Du kanske kommer ihåg, så var jag på Gran Canaria med Anna Hallén och 15 träningsglada damer i våras.

Nu är det hög tid att boka nästa års resa, för det här kommer att bli en årligt återkommande höjdpunkt i friskvårdens tecken för mig.

Mitt matskrivande senaste året har gett mig ekonomisk möjlighet att sätta lite guldkant på tillvaron.

Framförallt kan jag nu satsa ännu mer på mitt arbete med att stärka kroppen i varmt klimat och träna rygg och ben.

När jag fick min Fibromyalgidiagnos för snart fem år sen, bestämde jag mig för att jag skulle vara vältränad innan jag fyller 50.

Har lyckats riktigt bra med den intentionen, men det är ett hårt arbete som måste göras varje dag.

Men det ger så mycket tillbaks, jag kan göra saker idag som jag aldrig trodde skulle vara möjligt, då för fem år sen.

Träning i kombination med glutenfri LCHF, kan verkligen göra underverk vid symptom från Fibromyalgi, som muskelvärk, magproblem och trötthet.

Resan till Gran Canaria gav verkligen mersmak, jag upptäckte också en ny träningsform som fungerar bra för mig, nämligen Pilates.

Efter den morgongymnastiken fick vi en fantastisk frukostbuffé och därefter intressanta föreläsningar av Anna, som gav oss nya insikter varje dag.

En Bergsvandring med Rocky Adventure var en riktig höjdpunkt i dubbel bemärkelse.

Tänk att jag kunde vandra i berg, som gick med käpp för några år sen. Ser fram emot en sådan tur på liknande stigar nästa år.

Zumba såg väldigt roligt ut, energiknippet Anna fick full fart på både sig själv och deltagarna varje kväll.

Rörelserna var tyvärr lite för häftiga för min rygg, så där fick jag avstå. Jag körde istället hårt med min egen träning och långa promenader.

Här kan Du se lite fler bilder från resan till Playa del Cura och det flotta hotellet Sunprime Riviera Beach.

Extra roligt är att jag har blivit tillfrågad av Gran Canaria Experten att ha en matlagningsdag på nästa års resa.

Då ska jag tillsammans med Anna lära ut lite om LCHF-matlagning med tonvikt på Tapas.

Det blir riktigt intressant att ta fram bra recept till den dagen, för Tapas är en av mina favoriter i det Spanska köket.

Att förmedla kunskap om bra matlagning har ända sen starten varit huvudsyftet med mitt bloggande, nu får jag göra det lite mer på riktigt.

Senast jag höll i en matlagningskurs var när jag jobbade som Köksmästare på Verkö Slott.

Sex läkare kom ut till ön och fick lära sig laga en 5-rätters gourmetmiddag från grunden under två dagar.

De fick sen bjuda sina respektive på examensprovet, mycket uppskattat av alla.

Det kommer helt klart att bli ännu roligare att laga mat i restaurangköket vi får låna på Gran Canaria.

Att sen få njuta av den tillsammans med många av de vänner jag fick i våras, som återkommer även på nästa års resa, blir förstås extra skoj.

Ser fram emot att träffa även de nya deltagarna som har intresset för träning, mat, resor och livsnjutning gemensamt.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/12/zumba-dig-i-form-med-anna-hallen-pa-gran-canaria-2012/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta och tack för en fin blogg! Kan surfa runt här i timmar. Ger du några matlagningskurser?

    Gilla

    • Hej och Tack, Sara. Jag ger inga matlagningskurser, annat än på Hälsoresorna till Gran Canaria. Sen sprider jag mina matkunskaper via blogg, ett par matkrönikor och min kobok LCHF för seniorer. Hoppas du kommer att lära dig mycket av att läsa här :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 723 andra följare