Medverkan i Radio Krokom/Åredalen, med prat om LCHF och Fröknäckebröd

Debut för mina LCHF-recept i etermediet

Idag har jag medverkat i radion för första gången på många år.

Förra gången var det Radio Jämtland som kom och gjorde en intervju ute på Verkö Slott.

Det blev en ren skräckupplevelse, med en reporter och mikrofon uppträngd i nivå med näsan…

Idag blev det en helt annan känsla, blev uppringd av trevliga Radiorösten och Bokförläggaren Sara Swedenmark.

Ovan som jag är vid att prata om min mat, blev det kanske lite väl svamligt, men fick nog med en hel del positivt om LCHF ändå på mina 10 minuter av radiotid.

Men visst tycker jag betydligt bättre om att skriva om mat, än att prata om den.

Här kan Du lyssna på intervjun i Radio Krokom/Åredalen och Förmidda Onsdag.

Nedan följer receptet på det Fröknäckebröd, som jag nämner i programmet.

Fick en förfrågan igår av en Facebookvän, om jag kunde omvandla ett vanligt recept på fröbröd med maizena, vetemjöl och rapsolja, till ett mer LCHF-anpassat.

Testade i morse, för att få ett gott bröd till Midsommarsillen. Här är resultatet, mycket gott blev det.

Det här brödet finns nu även att köpa under namnet Spröda frökex i butiker som säljer Huså Bröds produkter, klicka på länken så ser du var de finns.

De går också att beställa här på nätet från LCHF-Butiken.

Fröknäckebröd

1 dl Solroskärnor

1 dl Sesamfrön

 ½dl hela Linfrön

2 msk Pofiber

1 msk Fiberhusk

 ½ dl Kokosfett utan smak

2½ dl kokande Vatten

½-1 tsk Havssalt

Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.  Koka upp vatten, lägg i kokosfettet och koka upp på nytt.

Häll därefter vätskan över fröblandingen, rör om ordentligt. Smaka av om smeten är lagom salt.

Häll genast upp på en plåt med bakplåtspapper 30×33 cm, sprid ut till en tunn kaka med bakskrapa. Strö över lite flingsalt.

Grädda på 150° i 45 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med degskrapan.

Stäng av ugnen, sätt in brödet att torka i en halvtimme.

Bryt i bitar och njut av ett nyttigt och gott knäckebröd, med minimalt med kolhydrater.

För ett få ett bröd lite likt Finn Crisp, smaksätt smeten med 1-2 tsk Brödkryddor eller stött Anis, Fänkål och Kummin.

Smulad, torkad Timjan, Oregano, Nässlor eller nån annan ört, kan också vara gott på.

Uppdatering 111117

Laila Danielsson, som skickade mig originalreceptet på fröknäcket, som jag sen omvandlade till ett LCHF-vänligt bröd, kontaktade mig med lite förslag på ändringar i receptet.

Om smeten får stå och svälla en stund, blir den lite feta känslan av kokosfettet mindre märkbar.

Brödet blir också sprödare om man låter det torka i 50º i ett par timmar efter baket.

Det här upptäckte jag själv i höstas, när jag provbakade uppe på Huså Bröd, men har tyvärr i hastigheten glömt att föra in det i receptet.

Tack, Laila, både för originalrecept och förslag till ändringar.

70 kommentarer

  1. Tack för länken till intervjun! Kul att få en röst till bloggen ;) Jag tyckte inte alls att du svamlade, tvärtom!
    Nu ska jag ta och testa ditt fröknäck o sillen.
    Kram o ha en trevlig midsommar.

    • Tack, Åse :) Det kändes som lite svamligt när jag kom in på stickspår när jag egentligen skulle prata sill… Men det är ju så mycket jag ville få med om allt positivt som LCHF betytt för mig, på en begränsad tid… Lycka till med sill och bak. Kram tillbaks och Glad Midsommar :)

  2. Håller med Åse! Det var jättekul att höra din röst! :D Tack för länken!!
    Knäckebrödet verkar smaskigt, det ska jag testa!!

    • Visst är det lite lustigt, alla bloggvänner som man tycker man känner rätt så väl vid det här laget, men rösten fattas ju.. Tror du kommer att gilla fröknäcket :)

      • :D Ha ha!! Ja, rösten är ju faktiskt en stor del av ens person på nåt sätt…! Men jag tyckte din röst passade till min bild av dig! :D
        Jag har försökt att lägga ut ett videoblogginlägg på min blogg, men det ville sig inte…! Det var kanske för långt…! Jag får försöka igen nån gång!!

      • Det var ju tur vi passade ihop, jag och rösten ;) Lycka till med filmen. Nu blir det Dalarna efter packning, Glad Midsommar :)

  3. Hej jag rekommenderar 2 eller tre salladsblad till mackan istället för bröd, har funkat jättebra för mig.

    Nu undrar jag om ni har samma ”besvär” med att hitta 40% grädde i stora
    förpackningar? Trött på att köpa små.
    Hittade denna men den verkar inte säljas i Stockholmsområdet :/

    http://www.falkopingsmejeri.se/produkt/35/26/vispgradde.html

    Ha en skön midsommar :)

    • Tack för tipset. Sallad är gott, men ibland vill jag ha just det knapriga som i det här knäckebrödet. Här i Jämtland har Milko, som tyvärr köpts upp av Arla nu, grädde på halvlitersförpackningar överallt. . Men jag föredrar 3 dl, för den är godare i och med att den inte är värmebehandlad, som den på halvliter. 1 liters finns här i Östersund på Ica Maxi Glad Midsommar :)

  4. Tack för receptet! Har en omgång i ugnen nu 
    Har testat andra recept på fröknäcke men denna blandning var hur lätt som helst att bre ut om det görs direkt. Fantastiskt!

    • Hej Ann och Välkommen till mitt kök. Roligt att du testat och godkänt ;) Tyckte också den blev väldigt lättbakad.

  5. Birgitta, tack för ett underbart fröknäckebröd, bra som ett lätt mellanmål när man är sugen på något litet. Har testat ett annat recept på knäckerbröd förut, mest bestående utav linfrö som skulle stå inne och torka i ugnen hela dagen. Detta var mycket mera snabbakat och dessutom förföriskt gott.

    • Vad roligt att du tyckte om det, Solblomma :) Har haft det som tilltugg till Gin och Tonic nu i Midsommar, så gott även som chips ;)

  6. Har just lyssnat till inslaget :-) Fantastiskt fin reklam för dig och din mat och inte minst för LCHF! Inte ett dugg svamligt. Det borde locka nya besökare till bloggen ;-)
    Önska dig en härlig midsommar!

    • Tack Nilla, vad glad jag blir att höra att du tyckte det lät bra. Det är ju inte direkt mitt rätta element att prata i radio ;) Fortsatt trevlig Midsommar, fast den snart är över för den här gången…

  7. Vilka snygga rädisor! Ursnyggt :)

    • Hej Elina och Välkommen till mitt kök. Tack, de är riktigt enkla att göra, med en smal, vass kniv. Och lite träning förstås ;)

  8. [...] och recept från Birgitta Höglunds mat.   Share Taggar: birgitta höglund, fröbröd, fröknäcke, lchf Av: Recept – [...]

  9. [...] Vill Du ändå ha något som mer liknar chips till tacofärsen, så kan Du testa mitt Fröknäckebröd. [...]

  10. [...] första besöket för några veckor sen gick riktigt fint. Mina nykomponerade varianter av ett Fröknäcke jag bakade i början på sommaren, föll i god [...]

  11. Hej Birgitta! Tack för ett fantastiskt recept! Jag har lagt upp det på 56kilo.se och länkar givetvis hit till dig!

    • Hej Åse. Tack själv, roligt att du tycker om det. Hoppas det kommer i butik så småningom också, efter mötet på Huså Bröd häromveckan. Tack för länken också :)

      • SÅ spännande och kul!! Hoppas det kommer till oss i Skåne också!

      • Ja, det vore verkligen häftigt med ett eget LCHF-bröd i butikerna. De är mycket intresserade, men måste se om det funkar ekonomiskt i deras lilla bageri först. Deras bröd säljs över hela landet, så chansen är stor att det letar sig ända ner till dig också :)

  12. [...] äldsta son (14 år) älskar fröknäckena och idag provade jag ett nytt recept från fantastiska Birgitta Höglunds Mat! Det var snabblagat och väldigt gott! Så det lär nog bli detta receptet jag gör i [...]

  13. [...] Senapssill, Inlagd Sill, Ägghalvor med Ejdern’s Drottkaviar och Majonnäs, Forbondekorv, Basturökt Sidfläsk, Camembert, Cheddar, Smör, Rädisor och mina Frökex. [...]

  14. Hej Birgitta!
    Vilket bra recept! Jag undrar om något annat kan användas istället av pofiber? Jag tänkte sprida receptet i Kroatien och där tror jag inte att det finns pofiber.
    Hälsningar,
    Anita

    PS: har använt en av dina bilder i min blog :)

    • Hej Anita och Välkommen hit. Roligt att höra att du tycker om mina recept. Bilden får du gärna använda bara du uppger vem som tagit den och länkar hit, precis som du gjort ;)
      Du kan prova med 1½ gång av mängden Fiberhusk istället, eller öka på linfröna och låta smeten svälla längre, ca en timme, så binder linfröslemmet ihop smeten.
      Lycka till, roligt att mina recept hamnat i Kroatien också :)

      • Tack Birgitta, det ska jag testa!
        Självklart kommer jag länka hit när jag använder dina recept eller bilder :) Fastän mina kroatiska läsare inte förstår svenska så kan de njuta i dina underbara bilder!
        Hälsningar, Anita

      • Varsågod :) Tack också för att du sprider min mat på ett språk som jag definitivt inte behärskar. Har aldrig varit i Kroatien, men vill gärna åka dit, hört att där är väldigt vackert.

      • Hej Birgitta!
        Har bakat fröknäcke och de är jätte goda! För goda faktiskt, jag har ätit upp 7 stycken av totalt 16 :D
        Nu har jag lagt recept i min blog och länkat hit, så får mina läsare njuta i dina fantastiska bilder. http://istineilaziohrani.blogspot.com/2011/11/keksi-od-sjemenki-i-eggmjolk.html
        Man säger ju att en bild säger mer än tusen ord :)
        Ha det så bra!
        Kram, Anita

      • Hej Anita. Vad roligt att du tyckte så mycket om dem. Som snacks nån gång ibland är de riktigt goda också. Tänk så mycket nyttigare än chips :)
        Tack för länken och berömmet, så roligt att läsa receptet på kroatiska. Kram tillbaks.

  15. [...] Söndag morgon. Gubben har gett sig ut med förhoppning om att det fyrbenta nyförvärvet ska lyckas motionera en hare i skogen, hund nummer två har somnat om – vilodag, märk väl! – och jag njuter av stillheten och bakar fröknäcke. [...]

  16. [...] här gången var det framträdandet inte lika pirrigt som förra gången. Man vänjer sig sakta men säkert vid det mesta, rädslan har [...]

  17. Tack Birgitta för att du delade med dig av det här receptet!
    Jag har bloggat om det här knäcket på min blogg och länkat det vidare till din :)

    • Hej Cina oh Välkommen hit. Roligt att höra att du tyckte om brödet och Tack för länken :)

  18. [...] hade med Fiberhusk och Pofiber hemifrån, så nu blev det en vidareutveckling av mitt glutenfria Fröknäcke som jag gjorde i [...]

  19. [...] att göra fröknäcke idag. Min mamma talar sig varm om dem, men jag tyckte de såg så otroligt trista ut. Dessutom [...]

  20. [...] här receptet har jag hämt härifrån. Och det är verkligen jättegott! Men jag gräddade brödet först i 150 grader i 45 minuter, sen [...]

  21. Går det att byta ut kokosfettet mot smält smör eller rapsolja? Tacksam för svar. Du har en jättefin och inspirerande blogg.

    • Hej Jenny och Välkommen hit. Vad roligt att höra att du tycker om min blogg :) Det går fint med smör istället, de blir lite sprödare. Här har du mitt senaste experiment, just med smör i smeten. Rapsolja går säkert också bra, men det använder jag mest bara till majonnäs, så jag slipper omega-6 i för hög dos.
      http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/13/frokex-med-kardemumma-och-baka-med-lchf/

      • Tack snälla, vad fort du svarade. Skall baka i kväll om jag hinner. Rapporterar senare.

      • Varsågod, så roligt att kunna hjälpa till :)

  22. Jag håller på att baka detta knäcke nu, men efter 20 minuter i 150 grader så var en tredjedel av kakan nästan bränd. Nu undrar jag hur stor del av plåten du lägger ut smeten på.
    Jag lät smeten svälla i kanske 10 minuter, sen kavlade jag med plastfolie över riktigt tunnt ut på hela långpannan (30*40 cm). Blev min smet för tunn?
    Tror inte ugnen var för varm för jag brukar inte ha problem när jag följer gradangivelser i recept.

    • Vad synd att den blev bränd. Min bakplåtspapper och långpanna hemma mäter 30×33, ska skriva in det i receptet också. Så din kaka blev nog för tunn. Bättre lycka nästa gång :)

      • Tack för svar! De som inte blev brända blev supergoda, så jag har inte gett upp än. Nästa gång ska jag göra smeten lite tjockare.
        Tack för många bra recept! Och trevlig helg!

      • Vad roligt att du fick till en del ändå. Och stort tack för receptberöm :)Här får du mitt senaste recept på frökex om du inte sett det än. Gott, mycket gott :)http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/13/frokex-med-kardemumma-och-baka-med-lchf/

  23. Vilket superrecept! Har lånat det på min blogg men har givetvis länkat tillbaka till din blogg. Oj vad inspiration man får då man tittar in här!

    • Hej Sarah och Välkommen till mitt kök. Tack för beröm och länk, så kul att jag kan inspirera till bra mat :)

  24. Hej Birgitta!
    Undrar om det är möjligt att du kunde ge mig förslag på hur jag kan göra ditt fröknäckebröd utan pofiber (som ger mig en vansinnig magont) och linfrö (som jag får allergiska besvär av i andningsvägarna)?

    De flesta lchfbröd innehåller ngt som jag inte klarat av pofiber, linfrön eller en massa ägg (fixar inte bröd med många ägg i heller – totalt kass i magen blir jag) Nått ägg i maten då och då går bra om jag inte äter upp allt på en gång.

    Det skulle vara toppen att få knapra på lite hårt bröd/kex då och då utan magont och gärna kunna andas obehindrat samtidigt ;-)

    Har aldrig haft problem med magen tidigare men det verkar som om jag är en av de få som får mera magproblem av LCHF, tyvärr, eftersom jag mår mkt bättre på alla andra sätt.

    Tack för en inspirerande blogg!

    Kram/GoHexan

    • Hej GoHexan. Vad besvärligt att du har så jobbigt, men förhoppningsvis går det över med tiden. Linfrön kan du lätt byta ut mot samma mängd sesamfrön. Prova detsamma med pofiber, byt ut det mot fiberhusk. Ta hälften så mycket fiberhusk som pofiber, tror det räcker för att binda ihop brödet.
      Lycka till och hör gärna av dig hur det går :) Säkert finns fler med liknande problem som dina som kan bli hjälpta.

      • Tack så mkt för din hjälp. Har bakat idag och det blev mumsigt. Trodde jag hade solrosfrön men det var pumpafrön så jag tog det istället. 1½ dl pumpafrön, 2 dl semsamfrön och 2 msk fiberhusk – resten som ditt orginalrecept. Strödde på flingsalt med chilismak…gott!

        Detta kommer att upprepas!

      • Tack själv för ditt utvecklande av mitt recept. Härligt med nya varianter. Ska absolut testa det framöver :)

  25. Tack för ett mycket bra recept! Min äldsta dotter älskar det, liksom jag :)

    • Hej Anna och Välkommen till mitt kök. Tack, vad roligt att höra att ni tycker om det :)

  26. Hmm… jag visste inte att olja exploderar om den är varm och man häller i kallt vatten… börja med att koka upp vatten och sedan ta i kokosfett hade varit smidigare. Nu är jag hemkommen från akuten och får leva med brännskador i pannan några dagar samt städa upp allt flott som stänkt ut i köket…. och kexen blev inte så bra heller. För mycket salt och blev inte hårt nog så nu har de åkt in i ugnen än en gång. Vilken mästerkock jag känner mig som just nu…

    • Hej Sofia och Välkommen hit. Vad tråkigt att du skulle skada dig :( Som jag skriver i receptet ska kokosfettet bara smälta innan man häller i hett vatten och sedan koka upp, men det kan ju lätt bli missförstånd. Ska ändra i receptet, så fler inte råkar ut för samma sak. Det här med salthalten är så individuellt, de som smakat mina har tyckt att de är jättegoda just med den lite extra sältan. Tyvärr är det olika på ugnar också, en del torkar dem snabbt. Bättre lycka nästa gång, ge inte upp, du kommer att bli en mästerkock om du fortsätter experimentera med mat :)

  27. [...] bjöd också på mitt Fröknäcke, för dagen smaksatt med Sukrin och [...]

  28. har provat knacket med kardemumma men tycker inte det torkar ordentligt, blir ditt knacke riktigt hart? kanske ar det jag som gor fel eller min ugn….
    tack for fina recept
    carolin i Italien

    • Hej Carol och Välkommen till mitt kök. Det blir riktigt hårt om man låter det torka tillräckligt länge, det är väldigt olika på ugnar och kanske på hur tunt man breder ut smeten. Lycka till med torkningen :)

  29. [...] Fröknäckebröd [...]

  30. [...] att det numera faktiskt funkar för mig att äta en LCHF-smörgås emellanåt. Jag brukar baka Birgittas goda fröknäcke, formfranska, valnötsbröd eller dessa underbara halloumibullar. Alla helt utan vete – och med [...]

  31. [...] Fröknäcke [...]

  32. [...] och Moniques Västerbottenost-sill står och gottar sig i kylen. Imorgon bitti slänger jag in Birgittas fröknäcke i ugnen, och så ska jag se om jag hinner slänga ihop en jordgubbstårta. Det borde väl duga för [...]

  33. [...] I eat a piece of this bread almost every day with diffrent toppings. The original recipie is from Birgitta Höglunds blogg.   [...]

  34. [...] Förmiddagen har ägnats åt att baka lite fröknäcke, a´la LCHF. Efter några dagar med hotell-mat känns det bra att få göra lite eget. Kexen blev riktigt hårda knapriga och smakar så gott till kaffet. Eller varför inte till kvällen när jag blir sugen på lite ost och kex. Receptet är hämtat från Brigitta Höglunds blogg [...]

  35. [...] satsade vi på en grym julfrukost: saffranspannkaka & blåbär, paleo-pepparkakor med ost samt fröknäcke med senap och kassler. Jag kunde sen inte hålla mig utan fortsatta att baka under eftermiddagen [...]

  36. [...] äldsta son (14 år) älskar fröknäckena och idag provade jag ett nytt recept från fantastiska Birgitta Höglunds Mat! Det var snabblagat och väldigt gott! Så det lär nog bli detta receptet jag gör i [...]

  37. Hallå! Måste inflika: det enklaste receptet måste vara:

    5 dl frön, valfria
    1 msk husk
    0.5 tsk salt
    2.5 dl kokande vatten

    Blanda torra ingred. O tillsätt vatten, blanda. I övrigt följ orgreceptet. Superenkelt o gott!!!

  38. [...] Blanda ihop de torra ingredienserna. Koka upp vattnet, blanda i fettet och koka upp igen. Blanda med de torra ingredienserna. Bred ut det direkt på ett bakplåtspapper. Lägg plastfolie över och kavla ut det tunnt över hela plåten. Strö över flingsalt och sätt in i ugnen på 150 grader. Grädda i 45 min, stäng sedan av ugnen och ta ut plåten och skär brödet i bitar. Sätt in det 30 min till på eftervärmen. Receptet hämtade jag på Birgitta Höglunds sida. [...]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 399 andra följare

