Gröna Bönor i Tomatsås till Prinskorv

Engelsk Frukost Deluxe

Bönor i tomatsås är ett stående tillbehör till en riktig Engelsk Frukost. Ägg och en god korv likaså.

I min variant blir det däremot en betydligt godare och nyttigare variant av bönor. Serverade med en riktigt god Prinskorv med hög kötthalt från Karlström’s i Ramsele.

Djupfrysta Haricot Verts är en bra produkt som jag alltid brukar ha på lut. Jag äter sällan någon annan typ av bönor numer.

De torkade har alldeles för lite smak och för mycket kolhydrater. Nu på sommaren brukar det bli även brytbönor och vaxbönor, som jag köper hos någon lokal odlare.

De färska bönor som finns i butiken året runt, är tyvärr ofta väldigt långväga ifrån.

Då känns det bättre att köpa frysta från Sverige.

Gröna Bönor i Tomat

1 påse frysta Haricot Verts

1 burk Ekologiska krossade Tomater

2 Vitlöksklyftor

1 gul Lök

50 gr Smör

1 tsk Balsamvinäger

1 tsk smulad Oregano

½ tsk Worcestersauce

Havssalt och Svartpeppar

Tina bönorna, skär dem i mindre bitar och fräs dem i smöret tillsammans med finhackad lök och vitlök.

Krydda och låt puttra några minuter. Rör ner de krossade tomaterna i böngrytan, låt koka upp.

Tillsätt vinäger, Worcester och kryddor. Koka på svag värme i 30 minuter så det tjocknar.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/15/grona-bonor-i-tomatsas-till-prinskorv/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Mums!
    jag gillar också engelsk frukost
    till lunch
    ;-)

    Gilla

  2. SER SUPERGOTT UT!!!!!!!! :)

    /Vilka härliga recept! :)

    Gilla

  3. Inspirerande som alltid! Mina vaxbönor på kolonilotten är nu ungefär en decimeter höga, ser fram emot den förhoppningsvis rikliga skörden. De är mina favoritbönor och härliga att ha i frysen hela vintern.

    Gilla

    • Tack, Janicke. Vad härligt med egna bönor, hade faktiskt lite odling av blomsterbönor på balkongen för några år sen. Men det blev en väldig mager skörd. Vackra och täckande mot insyn blev de i alla fall :)

      Gilla

  4. Skippar Worcestersaucen och har sojakorv i…!! Låter supersmaskens!!
    Mannen min odlar bönor och om inte allt för länge kan jag bara gå ut i landet och plocka dem!! Mmmm…!! Då ska jag prova ditt recept, Birgitta!! :D

    Kul att du hittat hit Mirjanna!! Då är det ännu en vegetarian bland bloggläsarna!! :D

    Gilla

    • Fint att du kommer med goda tips till mina vegetarian-läsare, Anneli. Det är det som är så roligt med min blogg, alla olika smakriktningar verkar hitta hit. God naturlig mat uppskattas av många idag. Njut av växtligheten i sommar :)

      Gilla

  5. Alltid trevliga recept och jag uppskattar särskilt att det är vackra bilder med grönsaker som ser aptitliga ut. Som LCHF:are behöver man ju inte bara äta ägg med en smörklick. Så tack för allt proffsiga recept – lättlagade och aptitliga och som sagt alla vackra inspirerande bilder. Jag som äter lakto- ovo-vegetarisk mat får också många tips och idéer från recepten.

    Gilla

    • Hej Mirjanna och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att höra att du uppskattar mina recept och bilder :) Tycker precis som du att man kan kombinera LCHF med en hel del grönt, annars skulle det bli väldigt trist i längden.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 620 andra följare