Varm Tomatsallad till Parmesanpanerad Rödspätta och Räkor

Nyttig panering

Panerad fisk hör inte till det vi vanligen förknippar med nyttig LCHF-mat.

För det mesta används både mjöl och ströbröd i tjocka lager, för att få till en frasig fisk.

Men det går riktigt bra att utesluta mjölet. Ofta använder jag fiberhusk, uppvispat ägg och sesamfrön som dubbelpanering.

Men till den här spättan, som jag lagade till under min semester på Orust, hade jag inte tillgång till såna glutenfria alternativ.

Istället gjorde jag en enkelpanering med bara ägg och riven parmesan, det blev riktigt läckert.

Panerad Rödspätta för 2

4 Spättafiléer

1 Ekologiskt Ägg

1 dl riven Parmesan

Havssalt och nymald Vitpeppar

Krydda fisken lätt med salt och peppar. Vispa upp ägget med en gaffel i en djup tallrik.

Doppa fiskfiléerna, håll en stund över tallriken så de får rinna av.

Doppa dem så i en annan tallrik med den rivna osten, klappa in den ordentligt.

Låt spättan ligga och vila en stund innan stekningen, så torkar osten fast lite och får finare stekyta.

Stek ett par minuter på var sida i smör, tills fisken blivit gyllenbrun.

Varm Tomatsallad

1 ask Cocktailtomater

1 röd Paprika

50 gr Smör

1 tsk finhackad Timjan

½ tsk Honung

Några droppar pressad Citron

Havssalt och nymald Vitpeppar

Dela tomaterna och skär paprikan i smala strimlor. Stek dem i fem minuter i smör, smaksätt med kryddor, honung och citron.

Servera den stekta fisken med tomatsalladen, nykokt Sparris och Citronsmör.

Tomatsalladen räckte även som tillbehör till nästa dags middag på färska Räkor med Aioli från Henån’s Fisk och Skaldjur.

Räkorna var visserligen rätt små, men smakade fantastiskt gott. Äggen kom också från Orust, köpta även de i den fina fiskbutiken.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/04/varm-tomatsallad-otill-parmesanpanerad-rodspatta-och-rakor/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. [...] om veckan tipsade jag om Birgitta Höglunds parmesanpanerad röding i veckans matbloggar. Ett tips som jag själv blev väldigt inspirerad att prova på. Så här om [...]

    Gilla

  2. Rödspätta är ju så himla gott!

    Gilla

  3. [...] Parmesanpanering Birgitta Höglund skriver om parmesanpanerad rödspetta, vilket var en ögonöppnare för mig. Det är den bästa, när man inte bara kan få inspiration utan helt nya idéer, från alla fantastiska matbloggare! [...]

    Gilla

  4. Jasså du har varit här på västkusten på besök! Och fått äta färska räkor ser jag ;-)

    Gilla

    • Ja, det var riktigt roligt att få besöka Sverige’s framsida ;) Det är vackert på Orust. Och njutbart med färska räkor, det är vi ju inte direkt bortskämda med häruppe i Jämtland.

      Gilla

  5. Det här lät supergott!! Den sparar jag… ;)

    Gilla

    • Tack Dubbelörnen. Den blev så god, så jag hade med en ny sats till en kräftskiva igår. Passade fint till dem också, kryddade med chiliflingor för lite extra sting i den. Hoppas det går bra för dig på LCHF-vägen :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare