Ädelostfylld Lax med Avocadosallad

Lättlagad Lax

Hemma igen efter en härlig vecka på Gran Canaria. Återkommer med bilder och reserapport därifrån, när jag återhämtat mig lite.

Nu ska jag njuta av den Jämtländska våren i helgen, det har blivit otroligt grönt den här veckan, efter mycket regn. Som jag ju slapp undan på varmare breddgrader.

Idag bjuder jag på en vårfräsch laxrätt, som dessutom är behagligt enkel att laga till.

Jag köper ibland portionsstyckade laxfiléer av Coop’s eget märke. Det är den bästa frysta lax jag hittat i min närbutik, perfekt att ha på lut när jag vill ha något riktigt lättlagat.

Filéerna är skinn och benfria så de går väldigt fort att laga till. Ofta kan fryst lax få en bismak av tran, men har aldrig känt det på det här märket.

Jag har ju annars tillgång till mycket fjällfisk fångad av Familjen, tack för alla härliga middagar jag får från Er.

Nu invänder kanske en del miljövänner att vi inte ska köpa odlad lax. Men jag tycker ändå den kan vara ett bättre alternativ än fabriksuppfödd kyckling och gris.

Vi behöver få i oss mer av det nyttiga Omega-3 fettet. Så lax, ädelfisk, sardiner, makrill eller strömming några gånger i veckan är väldigt bra både för hälsan och minnet.

Jag har pratat en hel del om det här med fiskens betydelse med mina Pensionärsvänner på resorna under vintrarna.

De som är uppväxta med mycket fisk och sen fortsatt äta det genom livet är ofta väldigt skärpta och har bra minne långt upp i hög ålder.

Det är aldrig för sent att bättra sig. Så njut av en god, lättlagad fiskrätt till middag redan idag.

Lax gratinerad med Ädelost

1 bit Lax à 125 gram

2 msk Kvibille Gräddädel

Havssalt

Ekologisk Citronpeppar

Skär en skåra genom laxbiten. Krydda med salt och citronpeppar runt om. Fyll skåran med smulad ädelost.

Gratinera på 175° i 10-15 minuter. Se efter om laxen är klar efter 10, den kan bli färdig väldigt fort om den tinat i rumstemperatur.

Fisken blir lätt torr om den får vara inne för länge.

Avocadosallad

½ välmogen Avocado

1/4 Äpple

Strimlat skal och saft av ½ Ekologisk Citron

2 msk Pumpakärnor

Kallpressad Olivolja

Rosépeppar

Färsk Persilja

Skär avocado och äpple i lika stora tärningar. Fördela runt en tallrik. Strimla citronskal med ett zestjärn.

Strö pumpakärnor över salladen och pressa över citronsaft. Häll på generöst med olivolja och avsluta med rosépeppar och persilja.

Servera med den gratinerade laxen i mitten.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/05/20/adelostfylld-lax-med-avocadosallad/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

19 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för en inspirerande recept. Lax är alltid gott.
    Vad fint du har lagt upp det, både magen och ögat ska ju äta ;)
    Ser fram emot att få se dina bilder.

    Fortsatt trevlig helg!
    //Susanne

    Gilla

    • Tack själv, roligt att du tycker om mina recept och bilder. Visst är det så, att ögat är viktigt för aptiten. Ha en fin helg du med :)

      Gilla

  2. Jämförelsen mellan mörk choklad och äpple blir belysande och bra – men jag tror nog att jag väljer en bit mörk choklad om jag tvingas välja..!! :D

    Gilla

  3. Välkommen hem Birgitta, verkar som om du haft en kanonvecka :-)

    Din laxrätt med avokadosallad ser härligt fräsch ut, lite somrigt känns det som :-)

    Fisk behöver även jag äta mer av, som barn var det mkt rökt/halstrad sik/abborre samt strömming i alla former.

    Igår fick jag tag i fin färsk fjällröding och även rökt sådan. Den färska åt vi upp till middag men den rökta ska jag unna mig idag efter jag städat klart (som jag ska börja med strax).

    Ser fram emot fler recept. Ha en fin lördag!

    Gilla

    • Tack, Veronica. Fisk är riktigt bra sommarmat, lättlagat och fräscht. Röding är en stor favorit även här. Har varit på Trädgårdsmarknad på Jamtli idag, mycket gott att se och provsmaka där. Ha det fint du med :)

      Gilla

  4. Ser jättegott ut! =)

    Trevlig helg/Annelie

    Gilla

  5. Hej och välkommen hem igen!
    Avocadosalladen låter jättegod, men precis som Artemisia så är äpplen lite för mycket kolhydrater för mig…! Men det funkar säkert utan äpple också!! :D

    Gilla

    • Tack, Anneli. Äpplen innehåller förvisso 12,43% kolhydrater, men här hos mig blir det en liten dos då och då. Kan jämföras med 70-85%ig Mörk Choklad som innehåller mellan 19 0ch 39% Kolhydrater. http://forum.fetbobba.net/index.php?topic=1122.0
      Då väljer jag hellre äpplen ibland. Men som du skriver, det går säkert bra utan, om man är extra känslig :)

      Gilla

      • Vet inte om jag är direkt extra känslig, men som vegetarian får jag ju i alla fall i mig alldeles för mycket kolhydrater…! Typ att jag stoppar i munnen…!! :-(
        Så det jag kan undvara försöker jag undvara!

        Gilla

      • Förstår att det blir extra mycket i ditt fall. Men jag ville belysa kolhydratmängden i äpple kontra mörk choklad. Många tycker man kan unna sig några bitar mörk choklad, jag tycker man kan unna sig några klyftor äpple :)

        Gilla

  6. Hej hej HEJ! Så härligt att nu ha en hel människa bakom namnet. Tack för en härligt och mycket givande vecka. Vila dig nu gott i helgen. ♥

    Gilla

    • Hej Janicke. Ja, det var verkligen roligt att träffas IRL. Tack för alla trevliga och givande samtal, de har gett mig mycket. Fick tag på Det Ljuva Livet på Pressbyrån här i Östersund, läste din artikel om Kroatien innan jag somnade igår. Dit vill jag åka nån gång.. Sköt om dig, vi hörs och ses. Stor Kram :)

      Gilla

  7. Välkommen hem!
    Här är det inte grönt än.. tur man får titta på din vackra avocadosallad istället!

    Gilla

    • Tack, Fjällmor :) Hoppas det grönskar lika mycket hos dig snart, här är det bedövande utanför fönstret. Kram

      Gilla

  8. Vilken underbart vacker tallrik! Ser verkligen gott ut. Detta ska jag testa, men vid nåt festligare tillfälle eftersom äpple egentligen är off limits för mig. Tack för dina härliga rätter, du inspirerar verkligen!

    Gilla

    • Tack för ditt fina beröm, Artemisia :) Den här gamla tallriken är en av mina favoriter också.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 699 andra följare