Glutenfria Småfranska med Bovetekross som färdkost

Egna smörgåsar på resa

Det här glutenfria brödet bakade jag inför resan till Kreta förra månaden. Nästan som Småfranska med lite mer tuggmotstånd av bovetet.

Bovete innehåller förvisso en hel del kolhydrater, men det blir inte så mycket per liten bulle. Kan jämföras med Finn Crisp som många äter inom Lågkolhydratkosten.

Vill Du ha ett helt glutenfritt LCHF-bröd, som inte smakar mest bara ägg, så är det här ett väldigt bra alternativ.

Det blev perfekt som kvällsfika när vi kom fram till hotellet på Arlanda.

Jag har alltid med en liten vattenkokare, kaffepress och ett paket Mollberg’s från Zoega på resorna, så vi kan få eget fika även på hotellen.

Ost och smör fanns med i den lilla kylväskan, som också jämt är med.

Det sparar många sköna kronor, som kan läggas på roligare mat ute, än hutlöst dyrt kaffe på flygplatserna. Som det dessutom oftast bara finns vanliga smörgåsar och kaffebröd till.

Till roligare mat räknar jag numera den Lowcarb-burgare som hamburgerkedjan Max serverar.

Tog en sån när jag väntade i inrikeshallen på flyget till Östersund på hemvägen. Riktigt gott med en burk bearnaise till, helt klart en snabbmatsmåltid i min smak.

Glutenfria Småfranska

1 dl Bovetekross

1 dl Vatten

1½ tsk Havssalt

1 Ekologiskt Ägg + 2 Äggvitor

1 dl Grekisk Yoghurt 10%

2 msk Fiberhusk

½ dl Sesamfrön

½ dl Pumpakärnor

2 msk smält Smör

1 tsk Bakpulver

Koka upp vatten, bovetekross och salt. Ta från värmen och låt svalna.

Rör sen ner yoghurt, fiberhusk blandat med bakpulver, frön och det smälta smöret i boveteröran.

Vispa ägg och vitor till tjockt skum, vänd ner i smeten. Låt svälla i en halvtimme.

Rulla till bullar och grädda på 175° i 15 minuter. Jag fick till 15 små bullar.

Lowcarb-burgare på Max

11 kommentarer

  1. Låter och ser gott ut det där!!
    Jag har också provat MAX lågkolhydratburgare – fast den vegetariska, men det ÄR en hel del kolhydrater i den vegetariska burgaren…! Men smaken är helt OK!!
    Brukar unna mig en Chili Cheese på MAX ibland… Mmmmmmums!! :P

    • Max är den bästa av hamburgerkedjorna enligt min smak. Synd att de ska ha så kolhydratstinna vegburgare, de skulle väl kunna göra dem på Halloumi t.ex.

  2. Ska helt klart testa detta recept. Tack.

    Och snacka om att du är en berest kvinna Birgitta =)

    • Varsågod, Trillian, kul att du tyckte om det. Resor är det bästa jag vet, bestämde mig redan som liten att jag skulle se hela världen innan jag blev gammal. Får se om jag hinner…
      Tack själv för din nya satsning på en samlingsplats för LowCarb-bloggar med LowCarb-Världen ;)

      http://lowcarbvarlden.blogspot.com/

  3. Nu vill man ju hem och prova med en gång! :)

    /Jens

    • Hej Jens och Välkommen till mitt kök. Roligt att du tycker mina småfranska ser goda ut. Lättbakade är de också :)

  4. Altså, vi vil have MAX til København! Indtil da må jeg jo tage en tur over sundet, hvis jeg vil teste en low carb burger.

    Hej fra Jane :)

    • Hej Jane och Välkommen till mitt kök. Det vore en bra sak att exportera till er i Danmark :) Tur du bor nära oss iallafall..

  5. Tusen tack för ett väldigt bra recept! De här frallorna har förgyllt vår helg. :) Härligt med lite tuggmotstånd mitt bland alla äggbröd.

    • Vad roligt att du också tyckte om dem, Matgiken :) Det lilla kolhydratöverskottet som blir av bovetet, vägs absolut upp av den goda smaken och tuggkänslan, tycker jag med.

  6. [...] Småfranska med Bovete [...]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 421 andra följare

