LCHF-Våfflor med Hjortron och Grädde

Vårfrudagen

Så var det då Våffeldagen eller Vårfrudagen som den hette förr. Vårdagjämningen har äntligen passerat.

Något som knappt märktes under förmiddagens skogspromenad. Kallt, snöyra men soligt så det var rätt fint ändå.

När jag rätt frusen kom in, blev det dags för min premiär med LCHF-våfflor.

Har inget eget järn, så jag knackade på och lånade grannens.

Det blev riktigt njutbart med en nygräddad våffla med hjortron och grädde till.

En glutenfri våffla som passar även en LCHF-are riktigt bra.

Smeten räckte till en stor våffla. Järnet är av den större sorten, så den kan nog räcka till två mindre annars.

Våfflorna blir också goda att ha med på Picknick, med ett lite matigare pålägg.

Glutenfri Lowcarb-Våffla

1 Ekologiskt Ägg

1 msk Fiberhusk

1 msk Pofiber

1 dl Grädde

1+1 msk smält Smör

½ krm Havssalt

Vispa ägget, tillsätt fiberhusk och pofiber under vispning. Låt svälla medan Du vispar grädden, inte alltför hårt.

Rör ner grädde och smält smör i äggsmeten, smaksätt med salt.

Pensla det varma våffeljärnet ordentligt med smält smör.

Fäll igen locket så järnet blir riktigt varmt igen innan smeten läggs i. Den blev ganska fast, så jag bredde ut den lite med en sked.

Grädda i några minuter innan första kollen om våfflan fått färg. Grädda sen tills den blivit gyllenbrun och lite frasig.

Den blev inte lika frasig som en vanlig våffla, men riktigt god ändå. Servera med vispad Grädde och tinade Hjortron.

Har hittat en frasig LCHF-våffla på mandelmjöl, via Misansblogg. Receptet kommer från LCHF-butiken.se.

Du hittar det längst ner till vänster i marginalen, med näringsberäkning och allt.

Där finns mycket gott att beställa för oss som vill ha mat mindre kolhydrater.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/25/lchf-vafflor-med-hjortron-och-gradde/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

26 kommentarerLämna en kommentar

  1. [...] Röran blir god även på kallrökt lax. Här hittar Du mitt recept på LCHF Våfflor. [...]

    Gilla

  2. Tack för receptet! Testade det för en liten stund sen till lunch och det funkade jättebra. Gjorde dom lite matigare istället med räkor bl a. Jättegoda! :D

    Gilla

    • Hej Joly och Välkommen hit. Härligt att höra att det fungerade bra.
      Tack för tipset om räkor till, har själv funderat på att ha ett hjärta som ”bröd” till Sikromstoast. Det går att göra mycket läckert på våffelhjärtan, när man inte har nåt sött i smeten :)

      Gilla

  3. Lite ”bloggkärlek” skickas härmed!

    Gilla

  4. Tänk, det där med bakpulversmaken håller jag med om. Jag bakade ju en sockerkaka utan bakpulver nyss. Åh, mycket godare!
    Min hjärna har redan blivit ”konstig” ;) Vad jag än tänker på i matväg så letar den per automatik efter kolhydrater och säger ”detta får du inte äta”. Utan att jag sagt till den ;)
    Fast i kväll blir det pizza på vetemjöl. Någon måtta får det vara så här en lördag :)
    Ha en fin dag!

    Gilla

    • Vad bra att det inte bara är jag som tycker den är konstig ;) Bakpulversmaken alltså, din hjärna tror jag nog beter sig ganska normalt.
      Ta det lite pö om pö du, så går det lätt att vänja sig av med sånt som inte är så nyttigt. Nu gjorde du mig lite pizzasugen, så här blir det nog en LCHF-pizza på surrogatbotten, mandelbröd.
      Njut av lördagen :)

      Gilla

  5. *suck*
    Jag jobbar verkligen hårt rent mentalt för att komma in i lchf-tänket men – våfflor? Är trött och tar mig för pannan. Jag vill ha frasiga våfflor! Kan det inte funka med mer smör i smeten? Har du provat?
    Kan det bli bättre med bakpulver i?

    Har bakat dina mandelbröd idag. Lite knepigt att få till jämna men det fick bli som det blev.
    Det var jättejobbigt att ta en tugga och sedan tugga runt och smaka. Munnen (psyket) förväntade sig något sött men det var det ju inte. Ungefär som att lyfta en mjölklliter som man vet är full men som visar sig vara tom. Armen bara far upp liksom. Det som retar mig mest? De var kanongoda! Och tuggvänliga :)

    Ska inom kort göra dina andra med halloumiost i. De som sväller lite.

    Gilla

    • Du kommer nog att komma in i det snart, Lena. Ge det lite tid :) Jag har hållit på i två år, men även fast jag hade provat både GI och Atkins innan så tog det lite tid att ändra tankebanor. Nu går det av bara farten.
      Visst kan de bli frasigare med bakpulver och mer smör, testa dig fram. Är själv inte så förtjust i bakpulversmaken, så därför använder jag det sällan. Tar hellre en mjukare våffla. Här hittade jag ett recept på frasiga LCHF-våfflor, kanske passar dig bättre; http://misanlarsson.blogspot.com/2011/03/lchf-frasvafflor.html

      Roligt att du tyckte om bröden, även om smaken var annat än du förväntat dig. För mig har mandelsmaken blivit söt, hjärnan ställer om sig efter ett tag.
      Sitter just nu med mitt morgonkaffe med en rulle på serranoskinka, smör och en skiva getost med några mandlar till. Då får man lite extra att tugga på. Renläriga LCHF-are skippar nog getosten, som är lite söt, men mig passar den väldigt bra på morgonen.
      Gillar din liknelse med mjölklitern ;)

      Gilla

  6. Tack för tipsen, Birgitta!! :D

    Gilla

  7. det så nydelig ut! jeg er veldig glad i både bærene og vaffler .. mmmm god fredag!

    Gilla

    • Tack, Lovelyliller och Välkommen till mitt kök. Ja, i Norge är det ju väldigt populärt med vaffler till kaffet. De här passar väldigt bra med lite brunost och smör på :)

      Gilla

  8. Har ketos med kaloriintaget att göra eller har det med intag av kolhydrater att göra?
    Jag kör Cambridge nu..BARA för att jag vill gå ner snabbt..har så in i helvete brottom innan sommaren.. alltid i sista sekunden när det gäller vikten. Hur snabbt går man ner med LCHF?
    Emma

    Gilla

    • Hej Emma. Det har med kolhydraterna att göra, dra du ner drastiskt på dem så hamnar du i ketos. Då kan du få en snabbare viktnedgång. Men det bästa är att tänka långsiktigt och gå ner sakta men säkert istället ;) Det är väldigt individuellt hur fort du minskar, testa och se hur det funkar för dig.
      Gå in här och läs på mer om LCHF för nybörjare, där står massor av bra info som du kan behöva veta innan du börjar; http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

      Gilla

  9. Dette ser helt fantastisk ut og jeg eeeelsker hjortron :-D God helg!

    Gilla

  10. Nu är jag mätt och belåten!! :D
    Smaken var väldigt god, men för att gardera mig tog jag i en kaffesked Sukrin för att få i lite sötma!

    Men de blev väldigt platta!! Som tunna pannkakor med våffelmönster, och något sprödare. Glömde du möjligtvis att skriva att du hade bakpulver i?? Eller var det jag som vispade grädden lite föör löst?? Ja, hur som så tål de att göras igen!!

    Skrev jag att det blev 3 våfflor med mitt våffeljärn?? Nä, det gjorde jag visst inte…! 3 våfflor blev det!! :D

    Gilla

    • Vad bra att du tyckte om dem också, med lite modifiering. Jag tyckte de var goda helt utan sött. De blev nog lite platta för att du tog så lite smet. Ägget gör att de sväller upp bra annars, utan bakpulver. Kan ju vara grädden också, det blir ju mer volym om man vispar lite mer. Det blev bara en våffla av den smeten för mig ;) Mätt blev jag…

      Gilla

      • Hmmm…!! Första våfflan jag gräddade rann över – så mycket smet hade jag! Men ändå blev den platt!! Så det måste bero på nåt annat…!! Men jag får experimentera lite så ska jag nog få till dem ska du se!! :D

        Gilla

      • Lite märkligt, för min smet blev väldigt fast och rann inte över alls. Kan nog vara gräddvispningen som blev för lös, eller testa att vispa ägget lite hårdare. Eller att järnet ska vara varmare, så smeten stelnar fort. Du lyckas säkert med nästa ;)

        Gilla

  11. :D Ha, ha, ha!! Min man satt vid datorn och jag tänkte göra LCHF-våfflor och bad mannen att låta mig få gå in på din blogg en snabbis för att se om du hade lagt ut nåt recept. Och det hade du!! :D
    Tackar, tackar!! Ska genast prova dessa!! Hoppas inte de smakar för mycket ägg….! Men jag tar risken!! :D

    Gilla

    • Vilken tur att det hann komma in då, de var helt nygjorda när jag skrev inlägget. Inte så mycket äggsmak tyckte jag, du får rapportera din åsikt sen. Smaklig måltid :)

      Gilla

      • Ja verkligen!! Vilken tur!!
        Jag går ut i köket och gör en våffla nu, så rapporterar jag om en stund!! :D

        Gilla

      • Snabba ryck med våfflorna idag. Lycka till :)

        Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 697 andra följare