Ottomansk Gryta på Mountana Restaurant i Tepe

Turkisk kokkonst

Det Turkiska köket räknas till ett av världens tre bästa. Med de finstämda smakerna av örter och grönsaker, tillsammans med högklassigt kött, är det inte svårt att förstå.

Den ursprungliga kokkonsten härstammar från nomadbefolkningen, som kom invandrande från Asien till Anatolien. Där grundades det Ottomanska riket på 1300-talet.

Den mat nomadfamiljerna kunde ta med sig på sina resor, var i huvudsak det som fanns i boskapshjordarna.

Örter och gröna bladgrönsaker var det som kunde förhöja smaken på maten. Det  var bara det som växte på de karga slätterna.

Det här var innan nomaderna blev bofasta och kunde börja odla sin mat.

Kött, smör, yoghurt och ost var en stor del av de ursprungliga Turkarnas kost.

Dagens Turkiska mat innehåller en hel del grönsaker, men förkärleken för kött, smör och ost lever kvar än idag.

Fisken spelar förstås en stor roll i mathållningen i kuststäderna här i landet. Det är många mils kust längs Medelhavet, Egeiska havet och Svarta Havet.

Efe Balik Restaurant i Yesilköy, Istanbul, har börjat servera en meny bestående av fisk och ekologiska grönsaker.

Den menyn sägs föryngra hyn och förbättra hälsan hos dem som äter den regelbundet.

Det här stod att läsa i en intressant artikel i engelskspråkiga Hürriyet Daily News förra veckan.

Efter 3 månader med deras fiskmeny en gång i veckan, ses ett märkbart resultat. Restaurangen har lämnat in en patentansökan på sitt koncept.

En affärsidé som kan slå stort, det är många som vill behålla sitt ungdomliga utseende.

Något som jag själv märkt på de två år som jag nu ätit LCHF, är att huden blivit mjukare och smidigare. Ytterligare ett tecken på att den naturliga maten är den bästa.

Jag äter ju den här typen av mat varje dag i veckan, så förhoppningsvis kommer jag att hålla mig ung ända upp i hög ålder…

Uppe i Tepe, i bergen ovanför Alanya, serveras samma typ av mat.

På våren är det härligt att åka upp för att andas frisk luft, med en doft av blommande mandelträd och uppleva ett liv som är helt annorlunda än i storstaden vid bergets fot.

Restaurang Mountana använder färska råvaror från trakten och plockar sina örter uppe i bergen. Det märks tydligt på den smakrika maten.

Vid vårt senaste besök kom leverans av tre hönor med moped, det ser man inte varje dag.

Kommer Du till Alanya i sommar, så ta buss nr 5 upp till den fina, lilla byn. Utsikten över Alanya, Medelhavet och Borgen är fantastisk.

Här är min tolkning av Mountana’s recept på Saç Kavurma, Ottomansk Lammgryta. Länken går till ett Turkiskt originalrecept.

Grytan serveras på nästan alla restauranger här i Alanya oftast under namnet Osmanish Pfanne. Mountana’s är den godaste jag smakat.

Saç Kavurma steks över glöd på en tunn gjutjärnsplatta, ungefär som en Muurika. En wokpanna går också bra, huvudsaken att det blir riktigt hett i pannan.

Det här blir mitt sista inlägg från Turkiet för den här gången. Tack för att Du följt med även på denna resa.

Nu blir det mer betoning på Svensk mat här på bloggen ett tag, när jag acklimatiserat mig till vinterkylan.

Kom hem igår till ett snötäckt och vackert Jämtland. Dagen bjöd också på 500000 visningar.

Riktigt kul att så många hittar hit. Sprid gärna min blogg till Dina vänner och bekanta som tycker om att njuta av Naturligt God Mat.

Vill Du njuta av mer Turkisk mat, innan jag är på plats igen? Gå då in på Yasemin’s Mezehouse eller Binnur’s Turkish Cookbook.

Yasemin skriver om den läckra Turkiska maten på Svenska. Binnur bor i Kanada så de recepten är på Engelska.

Ottomansk Lammgryta

300 gr Lammkött från låret i små tärningar

4 msk Smör

½ Aubergine

1 Tomat

1 gul Lök

1 grön Paprika

2 Vitlöksklyftor

1 msk hackad Timjan

Havssalt och Chiliflingor

Bryn hälften av smöret och stek köttet tills det är gyllenbrunt.

Skär under tiden alla grönsaker i små tärningar, tomaten utan skal och kärnor. Blanda ner grönsakerna och låt även dem bli brynta.

Låt fräsa tillsammans i 10 minuter, så smakerna kommer fram ordentligt.

Krydda generöst med salt och chili, det ska var mycket smak i grytan.

Grytan serveras med hemgjorda Pommes Frites och Tursu, mjölksyrade grönsaker. Ett glas syrlig Ayran smakar perfekt till den lite heta grytan.

Nedan några bilder från ett vårblommande Tepe.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/07/ottomansk-gryta-pa-mountana-restaurant-i-tepe/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

26 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Birgitta, jag undrade just varför jag hade så mycket besök förra veckan. Nu förstår jag orsaken. :) Tack. Det var en härlig känsla att ha så mycket besök.
    Sac kavurma är förresten en av mina älsklingsrätter. Det är så gott.

    Gilla

    • Hej, Yasemin. Vad roligt att så många av mina läsare tittade förbi i ditt goda kök :) Hoppas de fortsätter att strömma in, du har verkligen många Turkiska läckerheter att bjuda på.

      Gilla

  2. Tack Birgitta för länken till Kostdoktorn!! Jag har skickat den till min tvillingsyrra som är så orolig för mig för att jag äter så mycket fett samtidigt som jag har problem med hjärtat. Förhoppningsvis blir hon lugnare efter att ha läst artikteln! :D

    Gilla

    • Vad bra om hon kan bli lite lugnare av den. Många tror ju tyvärr fortfarande att det är fettet som är farligt, men den nya kunskapen sprider sig som en löpeld :)

      Gilla

      • Ja, på morronpasset i P3 imorse berättade Gustav Skarsgård hur han behövde gå ner i vikt inför en filminspelning. ”Det är bara att sluta äta kolhydrater” sa han!! :D
        Men fett ÄR farligt!! När det kommer i form av råolja och margarin!!!!! ;-)

        Gilla

        • Du ser, fler och fler fattar det nu, att kolhydrater gör att vi blir tjocka. Se bara på Sumobrottarnas diet ;)
          Transfetter är inte så kul heller…

          Gilla

  3. Så fine bilder og skjønn mat!!! Grattis med så mange sidevisninger :-D

    Gilla

  4. Min sambo hade önskemål om att jag skulle laga lchf men jag backade. Maten är (verkar) gudomlig (om man läser dina recept) men jag är orolig för mitt hjärta. Har lite känningar och då är det väl bättre med en kost som inte har så mycket fett. Jaja, vissa fetter är bra men smör och grädde är väl inte optimalt för mig. *suck*

    (och jag har potatis- och mackberoende:))

    Gilla

    • Det är just det som är det fina i kråksången, att man tappar suget efter mackor och kakor efter ett tag. Var själv ett svårt bullberoende spaghettifreak tills jag för precis två år sen helt la om kurs.

      Nyare forskning har visat att de fettsnåla kostråden som kom på 60-70talet är den stora boven i såväl hjärt-kärldramat som fetmaepidemien. Det var då hjärtsjukdomarna och vikten började gå i taket.
      Smör och grädde tillsammans med all den skräpmat med mängder av mjöl, socker, stärkelse, transfetter och margarin med skyhöga halter av omega-6, som industrin så villigt försett oss med de senaste 50 åren, är ingen bra ekvation.

      Men smör och grädde tillsammans med naturliga råvaror som kött, fisk, ägg, ost och grönsaker, ja då kommer vi tillbaks till något som mer liknar vår ursprungliga kost, som fått oss att må ypperligt i hundratusentals år.
      Testa en månad och se hur du mår på LCHF, det är en väldigt kort period av ditt liv.

      Här hittade jag en intressant artikel om de gamla kostråden hos Kostdoktorn om du vill läsa lite mer om LCHF och Hjärtat.

      http://www.kostdoktorn.se/professor-frostegard-sagar-kostraden-i-ny-bok

      Kostdoktorn, Andreas Eenfeldt, har också nyss kommit med boken Matrevolutionen, som redovisar mängder med forskning som talar för LCHF. Har inte köpt boken själv än, har inte varit i närheten av nån bokhandel sen jag kom hem, men snart..
      Nu fick du en hel föreläsning, men jag tycker det är viktigt att de gamla, inte alls särskilt bra fungerande kostråden, typ Tallriksmodellen, synas lite mer i sömmarna :)

      För lite mer lätthanterlig, men minst lika intressant information om hur olika typer av mat påverkar vår hjärna, se Professor Martin Ingvar’s lilla film på hemsidan Hjärnkoll på maten. Den är på bara 2½ minut, men säger det mesta :)

      http://www.hjarnkoll.com/

      Gilla

      • Tack för den fina föreläsningen!
        Det hela har många sidor för min del.
        Jag äter inte sötsaker eller skräpmat, knappt pasta eller ris. Är potatisberoende.
        Jag använder ju mycket smör och grädde i maten men tyckte att det blev för mycket till sist.
        Min lunch består ofta av brungräddat knäckebröd med makrill i tomat på.
        Har svårt att ställa om hjärnan!
        Ska, till att börja med, ge det en vecka inom kort.
        Tack snälla, för råd och dåd!

        Gilla

        • Jag vill ju inte komma med för många konkreta råd i min blogg, det finns det så många andra som är bättre på. Det som hjälpt mig mycket är att söka kunskap runt om på nätet. Det finns mycket vettigt, men en del mindre vettigt också. Här är länkar till sidor som jag tycker är bra, några av de största favoriterna finns även länkade i marginalen; http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/02/06/lankar-om-lowcarbkost-och-blomkalsrisotto/

          Likväl som det finns fettskrämda därute, så finns också en del som tenderar att få kolhydratskräck istället. Hjärnan behöver lite tid för omställning, men till slut fattar den galoppen och min trivs förträffligt med tillvaron numer.
          En vecka är en jättebra början, men försök skippa knäckemackan och potatisarna då. Sen går det av bara farten ;)
          Jag har hela tiden försökt ligga på en medelväg, med lite mer kolhydrater från grönt och bär. I vinter har vi kört lite mer strikt med mer smör och mer protein än förut. Min kropp mår toppen av det och L har tappat en hel del av midjemåttet sen i höstas.

          Gilla

  5. oh jösses så gott det där såg ut!
    Lamm r en favorit här hemma, men det var ett tag sen nu.. ooj.. måste ta mig ner till sta’n tror jag bestämt…

    Gilla

    • Det får du göra, Fjällmor. Det här är verkligen en hit, bland det godaste jag ätit på resturang i Alanya.
      Tror säkert den skulle bli mycket god på renkött också :)

      Gilla

  6. Tack för alla goda recept, och alla vackra bilder.
    Elisabeth

    Gilla

    • Tack själv, Elisabeth. Det är så kul att dela med mig av allt det jag tycker om i Turkiet :)

      Gilla

  7. Välkommen hem Birgitta, vilka vackra bilder ditt sista inlägg från Turkiet innehöll. Bilden på dig var så fin också, man ser riktigt hur gott du mår på bilden och jag skulle också vara lika glad om jag fick mumsa i mig den goda grytan och njuta av så härlig utsikt :-)

    Gilla

    • Tack, Veronica. Alltid roligt att komma hem efter en lång tid borta, men det tar lite tid att ställa om sig :)
      Till exempel hade jag missat att svara på din kommentar, hjärnan har inte hunnit hem än ;)

      Är inte så förtjust att vara med på bild, men här har L lyckats riktigt bra, tyckte jag med.

      Gilla

  8. Välkommen hem till, kylan!! Det blir snart varmare!! :D
    Jag kommer sakna alla vackra bilder från Turkiet, men Jämtland är ju också vackert…!! ;-)

    Gilla

    • Tack Anneli. Har varit en fin dag idag, tog en promenad med broddar ;) Jag kommer också att sakna allt därnere, det var inte så kul att botansiera bland dyra grönsaker i butiken idag. Det blir lite torftigt… Men, snart är odlingssäsongen här :)

      Gilla

      • Ja, den som väntar på nåt gott, väntar alltid för länge!!
        Grönsaksdiskarna i vissa affärer är rent deprimerande!!! PLUS att de flesta grönsaker åkt lååång väg innan de når oss i högan nord!

        Gilla

        • Tur att det ekologiska utbudet blivit större. Där finns den bästa smaken och näringen :)

          Gilla

  9. Hej Birgitta och Välkommen hem!

    Fantastiskt att du har lyckats så bra med att få ut budskapet om lågkolhydratkost. Unnar dig all framgång! :)
    Tänkte på det du skrev om hyn. Jag har nämligen själv fått kommentarer om att jag ser ut att ha så len och slät hud numera, av ett par vänner.
    Men jag insåg inte med en gång att det kunde bero på maten – men så är det kanske.
    Jag har ju ätit sockerfritt och fettrikt i 2 1/2 år nu.

    Tack för de vårblommande bilderna!

    Soliga hälsningar.

    Gilla

    • Tack, Blindstyre :) Tycker det är så viktigt att sprida kunskap om att det är enkelt och att vi mår bäst av att laga naturlig mat, så jag tar ju lite kontakter här och där. Lyckats riktigt bra ;)
      Huden är verkligen en spegel på hur vi mår och visar spår av hur vi äter. Har också fått många kommentarer om min ganska rynkfria hud. Jag har aldrig använt smink heller, det mår den förstås också bra av, men nog beror det mycket på vad vi stoppar i oss.
      Och allt vatten jag dricker, skönt att ha tillgång till parasitfritt ur kommunens vattenledningsnät igen ;)

      Gilla

  10. Vila underbara vyer! Tänk att jag har missat detta, jag som t o m har bott i Alanya… Då vet jag vad jag MÅSTE se nästa gång ;). Har du besökt Dim Cay? Det är min favorit, ligger vackert vid floden o de mest underbara grillade foreller serveras där.

    Kram o välkommen hem igen

    Gilla

    • Tack, Dubbelörnen. Ja, det här är en liten pärla som kanske inte så många turister känner till.
      Dim Cay är också väldigt vackert, nu var det några år sen jag var där. Får ta en tur och skriva om det på nästa resa. Kram tillbaks :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 621 andra följare