Glutenfria Kanelbullar utan Ägg

Bullbak för allergiker

Bakning var förr en stor källa till glädje hos mig, på senare år testade jag även en hel del med Surdegsbröd.

Kanelbullar var bland det godaste jag kunde få till en kopp kaffe.

Men sen jag för snart 2 år sedan gick över till lågkolhydratkost, har min Kenwood Patissier fått stå stilla väldigt mycket.

När jag senare även förstod att gluten varit en stor bov när det gäller värk, magproblem och trötthet så blev det ännu mindre bakat.

Min kropp mår bättre av ett lägre intag av kolhydrater, men min själ och gom vill njuta av en bulle ibland.

Jag blev i höstas tillfrågad av Östersundsposten, om jag kunde baka mina Verköbullar inför ett reportage.

En bulle med Hallonsylt och Mandelmassa som jag hittade på när jag på 90-talet jobbade på Verkö Slott ett par somrar.

Där bakade jag allt bröd själv till restaurang och kafé första sommaren. Vilket slit, men kul var det också.

När jag nu ändå var i baktagen gjorde jag också en glutenfri kanelbulle. Jag hittade ett bra grundrecept hos Bullen mitt i ugnen.

Gjorde om receptet en del, bland annat med mindre sött och utan ägg, eftersom vi har en äggallergiker i Familjen också.

Glutenfri Kanelbulle

2½ dl Gammaldags Mjölk

1 dl Kesella 10%

1 msk Fiberhusk

25 gr Jäst för söta degar

50 gr smält Smör

2 msk Honung

1 tsk malen Kanel

½ tsk malen Kardemumma

1 krm Havssalt

Ca 10 dl Glutenfri Mjölmix

Fyllning

100 gr rumstempererat Smör

Råsocker

Kanel

Äkta Vaniljpulver

Mjölk till pensling

Värm mjölk och kesella till 45º. Vispa i fiberhusk och låt svälla i 10 minuter. Degspadet ska då ha svalnat till ca 37°. Smula ner jästen och blanda väl.

Rör ner smält smör, honung och kryddor. Blanda ner mjölmixen och arbeta till en kladdig men ganska fast deg. Jäs övertäckt i 30 minuter.

Knåda genom degen ordentligt igen, tillsätt mjölmix tills den blir smidig och går att kavla.

Kavla ut degen till en rektangel. Bred på mjukt smör, lite råsocker, vaniljpulver och kanel.

Rulla ihop till en rulltårta, nyp ihop kanten väl. Skär degrullen till bullar och lägg i formar.

Täck över och jäs i 30 minuter. Pensla med mjölk och grädda på 250° i ca 6 minuter.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/01/03/glutenfria-kanelbullar-utan-agg-2/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej i sena kvällen!
    Det där bullreceptet skall jag absolut testa, med en liten vri a´la Ellinor ;)

    Gubben älskar bullar, men det blir inte mycket av den varan här hemma nu för tiden.
    Så får det bli en liten överraskning åt honom här framöver :D

    Gilla

    • Jag är som din Gubbe, en stor bullälskare, så jag är glad att jag kan njuta av en sån här nån gång då och då. Gör inte så många andra utsvävningar, så kaffebröd blir det ibland, särskilt nu i juletid.
      Dina Älgjaktsbullar i höstas såg fina ut också, kom på att jag behöver ju inte strö på pärlsocker på mina bullar när jag såg det. Intressant med bullar på surdeg också :)

      Gilla

  2. Ibland saknar jag att kunna sätta tänderna i en bulle…! Men LCHF-bullar verkar inte möjligt att få till, så det är bara att leva med!
    Kombinationen hallonsylt och mandelmassa verkar smaskig!!
    Till Lucia bakade jag kanelbullar med saffran och de blev tydligen väldigt goda enligt barnen och svärföräldrarna!! :D

    Gilla

    • För mig fungerar det med kaffebröd ibland, så länge det är glutenfritt. Får inget extra sug av det. Får försöka hitta på nåt recept som passar er som äter mer strikt framöver :)

      Gilla

      • Gör gärna det!! Om du lyckas så upphöjer jag dig till min husgud!!! ;-)

        Gilla

        • Har lite funderingar vad som skulle kunna fungera, får testa när jag är hemma i vår igen. Vore ju kul att få bli husgud i ditt kök ;)

          Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 593 andra följare