Avocadoröra med Mynta

Att köpa vingar för pengarna

Kycklingvingar är sen länge en favorit, men jag kommer inte att lägga mina pengar på kalkonvingar igen.

De såg så stora och läckra ut, där de låg i disken hos kalkonslaktaren i Saluhallen.

Jag tänkte att de måste ju vara ungefär lika möra som kycklingens, men där bedrog jag mig.

De fick marinera 2 dygn med Vitlök, Honung, Citron och Olivolja. Saltade, pepprade och stekte dem gyllenbruna i Smör. Hällde så på lite vatten och lät dem bräsera under lock i 45 minuter.

Men oj, vad sega de var. De skulle förmodligen blivit mycket bättre av ett riktigt långkok, men känner inte för att testa igen.

Musklerna i vingen på en så stor fågel, är tydligen mycket kraftiga. Skinnet var också väldigt segt.

Man kan ju inte lyckas jämt, det här var verkligen ett bottennapp. Men dela med mig av den goda avocadoröran till, det vill jag ändå.

Använd gärna marinadreceptet till kyckling eller fläskkött, för det är i alla fall gott.

Myntan, som jag plockade utanför hotellet, satte en riktigt läcker smak på avocadon.

Mynta-Guacamole

1 välmogen Avocado

2 msk Ekologisk Majonnäs

1 msk Citronsaft

1 Vitlöksklyfta

2 msk finhackad, färsk Mynta

Havssalt och nymald Svartpeppar

Gröp ur och mosa avocadon. Riv vitlöken fint och blanda ner den och övriga ingredienser i röran.

Låt stå i rumstemperatur en halvtimme, så smakerna mognar fram.

Kvällspromenaden efter middagen blev fin, här en stämningsfull bild på en av många vackra solnedgångar i höst.

11 kommentarer

  1. Ja, man kan inte lyckas jämt ;-) Vilken härlig bild. Här hemma är det just nu svinkallt, brrrr.

    • Visst är det tur att man oftast gör det :) Sett att det är riktig fimbulvinter därhemma, skönt att vara här just nu. Men till jul får det gärna vara mycket snö och kallt, det är en fin tid att vara hemma.

  2. Mynta i Guacamole…! Är det verkligen gott?? Jag är lite skeptisk till mynta…! Många av mina invandrarvänner använder mynta i lite allt möjligt, men jag har aldrig varit så förtjust i det…
    Vilken typ av mynta använde du?? Det vore ju lite spännande att prova trots allt! :D Jag menar; säger du att det är gott så borde det ju vara det!!

    • Det blir väldigt gott med mynta i, det var vanlig pepparmynta jag hittade. Det är nog en krydda man vänjer sig vid efter ett tag, var också lite tveksam till smaken första åren här nere. Roligt att du tror mig på mitt ord ;)

  3. Hej Birgitta. Jag har faktiskt haft samma upplevelse
    med just kalkon. Det är riktigt gott med kyckling däremot.
    Hoppas ni får fortsatt fint väder resten av tiden.
    Just nu är vädret i Sörmland bedrövligt och jag
    önskar att få gå i ide.
    Tur att det snart är advent då vi kan tända en massa
    ljus.

    Må bäst.
    Elin U

    • Vad bra att få höra det, så det inte bara var jag som misslyckades :)
      Väderprognosen för kommande 10 dagar på yr.no ser lovande ut, en dag med ordentligt regn, annars fint.
      Visst blir det härligt med alla ljus i december, det är den absolut finaste vintermånaden :)

  4. Så kanske du fått vingar från en helt nyslaktad fågel Birgitta?
    Och möjligen också en fågel som fått växa upp i det fria ;)

    En kalkon behöver nog få hänga sex sju dagar, för att komma till sin rätt(ja, nu vet jag ju inte hur det är där nere i värmen, det kanske går snabbare).
    Ifall du törs prova en gång till, så låt kalkonvingarna ligga i kylskåp (temperatur; +4-6 C°) ett par tre dagar, om kalkonen är nyslaktad.
    Jag brukar lägga lite mat/bakpapper kring kött/fågel som jag vill möra några dagar i kylskåp.
    Kolla varje dag så att där inte blir fuktigt.

    Sen skulle jag prova lägga vingarna i en marinad på någon mjölkprodukt.

    Bäst kanske också att fråga när kalkonen slaktades?

    Kram!

    • Tack för att du är en sån ögonöppnare för mig igen, Ellinor :) Det är klart att den kan ha varit nyslaktad. Här möras ju inte köttet på samma sätt som hemma, så även en oxfilé kan kännas omör ibland, när man jämför med våra.

      Köpte ett dubbelt kalkonbröst på 1,3 i samma butik igår. Den är inte så mör som de jag köpt i varuhusen i vacpack, men så mycket mer smak. Kalkonen och hönsen i den butiken är från frigående djur, det är stor skillnad.
      Ska testa att möra den som du beskriver, det blev kött till en hel del måltider. Det är vår frukostmat, mycket godare än bacon och ägg :)
      Tack för dina ovärderliga tips och råd. Kramar från Alanya

  5. Röran lät ju väldigt god. Har aldrig provar med mynta i. Mynta ska ju passa även med gröna ärtor men har inte provat det heller. Attans egentligen för jag hade jättefin mynta i en kruka i somras (växte som om den hade betalt) men den fick förbli skådebröd. Hur dum får man vara?

    Kalkon har jag ju lagat många gånger men har nog aldrig ätit av vingarna. Synd för dig men nu vet du ju! Till och med Du kan göra misstag ;)
    Tack för att du delade med dig!

    • Mynta växer verkligen som ogräs, men är ju ett gott sådant. Låter gott till ärtor, det måste jag prova nån gång.Hade en planta chokladmynta förra sommaren, blev till att torka massor av blad till thé. Den blev enorm..
      Man måste kunna dela med sig av misstagen här i livet också. Vad tråkig jag skulle bli annars, vem vill vara perfekt ;)

  6. [...] och en klick Aioli, Vitlöksyoghurt eller Guacamole är också gott att servera [...]


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 418 andra följare

