Frukost i Turkiet

Äntligen på plats

Så har vi då kommit ner till Alanya och börjat återhämta oss efter resan. Allt gick fint, men det är lite jobbigt att komma fram tidigt på morgonen.

Lägenheten visade sig vara ostädad, så vi fick ett annat rum att sova i några timmar. Det blev riktigt bra, för då gick det inte att tänka på någon uppackning förrän senare.

Frukosten tog vi nere vid havet på Östra Stranden, på Restaurang Berkan. En Turkisk för mig och Engelsk för L.

Mycket bra båda två, jag fick ta själv från buffé. Olika sorters Ostar och Korvar, Oliver, kokta Ägg, Smör, Tomat, Gurka och Vattenmelon.

Det är så vardagsfrukosten ser ut för de flesta Turkar, en riktigt nyttig start på dagen. Ost har en stor del i Medelhavskosten här, ostdiskarna i butikerna är enorma.

L’s Engelska frukost var också väldigt fin, med stekt Korv och Skinka, Ägg, Färskost Champignoner, Lök och Bönor. Inte de vita i tomatsås, utan hemkokta bruna.

Inget bacon heller, utan charkprodukter av kalkon och kalvkött. Vi blev riktigt mätta och belåtna, tillsammans med Thé och Kaffe gick våra frukostar på 75 kronor.

Lika mycket fick vi några timmar senare betala för en dubbel Espresso och en Cappuccino.

Så det gäller att se upp, just importerat kaffe är bland det dyraste man kan dricka här nere, märkte vi.

En kopp Turkiskt kaffe, lika god som en Espresso kostar bara 10 kr, så det får bli vårt val framöver.

I morgon, den 15 oktober, är det Fetaostens dag. Hoppas Du hittat broschyren som Fontana gett ut, med goda Feta-recept från mig och ett gäng duktiga matbloggare. De ska finnas på Ica och Coop nu.

Klicka gärna in och lägg en röst på mitt bidrag Laxpaket med Fetaost, om Du gillar det.

Annars finns det gott om andra, väldigt läckra recept att rösta på. Vinnaren av omröstningen får en Greklandsresa.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/14/frukost-i-turkiet/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

22 kommentarerLämna en kommentar

  1. [...] Turkisk frukost, utan bröd, är en riktigt fin start på dagen. Med mycket Ost, Gurka, Tomat, Ägg, Smör och Oliver. [...]

    Gilla

  2. Berätta snälla Birgitta hur du hittar ditt fina semesterboende, jag har alltid velat semestra där du är. Blev helfrälst på Turkiet genom det utsökt eleganta köket under en vistelse i Istanbul.
    Stor kultur och fantastisk kvalitet rakt igenom.
    Hoppas på svar!

    Gilla

    • Hej och Välkommen till mitt kök, Foie gras. Jag vill först säga att jag alltid uppskattar dina inlägg hos Kostdoktorn ;)

      Det bästa sättet att hitta ett bra boende här nere, är att ta en billig flygstol eller sista minutenresa. När man kommer ner, så går man runt och tittar på de hotell som ser fina ut och med bra läge.
      Sen går vi bara in och pratar med managern och förhandlar om priset. En månads hyra för en lägenhet för 2 går på mellan 3 och 5000 kronor ungefär, beroende på standard.
      Så dels blir det ett väldigt billigt boende och så får man själv välja vilken lägenhet man vill ha.
      Lycka till, det är verkligen värt att besöka Turkiet :)

      Gilla

  3. Tack för träningstipsen!

    Gilla

  4. vet inte vart prickarna tog vägen i ordet röstningen;) i min kommentar ovan…

    Gilla

  5. Nu har jag röstat på dig&ditt recept!
    Du får puscha för rostningen med en länk direkt till rostningen http://www.fontana.se/nyheter/rosta-pa-ditt-favoritrecept/ i bloggen varje dag.(man brukar få rösta från samma ip-adress 1 ggn/ dag på andra tävlingar på nätet).

    Just nu låg du på andra plats med 8 röster, den som låg etta hade 12 röster.
    Såklart vi som läser din blogg vill se dig som vinnare och gärna lägger vår röst på dig!

    Jag är fortfarande nyfiken på hur du tränat, alltså vad du mer specifikt tränat för att bli i sådan fin form…vill få inspiration att ta nya tag själv för att må bättre o läser gärna hur och vad du gjort på din träning du gjort varje dag i 1 timme(om du orkar o har lust att skriva om det vill säga).

    Gilla

    • Hej och Tack för rösten. Det här med att skriva om röstningen varje dag blir lite för tjatigt på min typ av blogg, tycker jag, så jag lägger nog bara in nån länk ibland, tack för att du la till den ;)
      Min träning kommer jag inte heller att skriva så mycket om i inläggen, eftersom jag vill hålla min blogg mer som en ren receptblogg.
      Men här kan jag ge lite tips.
      Har ett sjukgymnastikprogram med stretchövningar som jag fick av en sjukgymnast för några år sedan, speciellt anpassad för min kropp. Betalade henne för en privatsession, 500 kronor, det var det verkligen värt. Så gick jag en yogakurs för folk med ryggproblem. Vi fick lära oss mjuka övningar. Tog även där en privatlektion för 500 och fick ett program som jag klarar.
      Kör först ett stående program inklusive gummibandsträning. Tåhävningar och armhävningar mot en vägg avslutar det stående. Sen blir det ett liggande program i sängen, med olika ben och armövningar.
      Avslappnande andningsövningar mellan varven, och masserar sen kroppen med cirklande rörelser från tå till topp, så får bindväv och muskler en omgång.
      Avslutar med djupandning, avslappning och sist en stund på spikmatta.
      Hoppas du lyckas få till ett bra träningsprogram som passar dig, för det är lika som med maten, allt passar inte alla :)

      Gilla

  6. Jag hade ju gärna velat ha den tuskiska till förrätt och den engelska efter! Jösses vad gott!

    Gilla

  7. Man kan ju inte annat än att längta tillbax.

    Gilla

  8. Så himla härligt allt såg ut, jag hoppas att ni kommer få en riktigt skön och avkopplande vintersemester i vackra Turkiet, jag lutar mig tillbaka här i hemmets lugna vrå och myser lite extra för att jag får följa med och se allt gott ni tillagar där nere :-)

    Gilla

    • Hoppas jag kan förmedla en massa semesterkänsla och goda mattips, så du njuter lite extra inför resan nästa år :)

      Gilla

  9. Utsikten verkar inte vara fy skam nere i Turkiet heller!! :D Du ser då till att välja de bästa av platser på jorden!!

    Gilla

    • Det har blivit lite av utmaningen, att hitta lägenheter som är så fina som möjligt och har en härlig utsikt. Till ett vettigt pris, förstås. När man hyr privat så här, så kan man gå runt och kolla och förhandla med managern. Då får man ju precis den lägenhet man vill ha. Till ett pris som är ungefär hälften av vad researrangörerna tar, för en långsemester :)

      Gilla

  10. Merhaba!
    Nu længtar jag ner till Turkiet ændå mer.
    Ska till Avsallar om några veckor…få sollys och værme.
    Det blir liknande frukostar. Nam!
    Njut værmen och livet!

    Gurusgurus!

    Gilla

    • Merhaba. Hosgeldiniz. Vad kul att jag fått flera nya läsare från vårt västra grannland ;) Hoppas du också får en fin resa, vi njuter för fullt.

      Gilla

  11. Frokosten så kjempe god ut. Oliven og ost er det jeg pleier å spise også når jeg er på reise :-) og deilige tomater:-) Tror jeg må handle inn og lage meg litt middelhavsfrokost til helgen!!! Godt dere har det bra! Kos dere i varmen :-)I dag har vi strålende sol så i dag skal jeg ut på tur og nyte høstensfarger!

    Gilla

    • Det kan var fint att blanda in lite Medelhavsmat i våra Nordliga frukostvanor ibland. Bättre än gröt med sylt ;)
      Hoppas du fick en fin tur, hösten är verkligen vacker.

      Gilla

  12. Under helgerna brukar vi ha en turkisk frukostmorgon, precis så här :)

    Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 620 andra följare