Istället för Risifrutti

Mellanmål efter träningen

Mamma gjorde en efterrätt som hette Äppelris när jag var liten. Kokt grötris, äpplen, vispad grädde och kanel.

Många är det nog som idag tar sig en Risifrutti som mellanmål istället. De har försökt efterlikna den gamla, goda efterrätten.

Här hittar Du innehållsdeklarationen på Risifrutti Äpple/Kanel. Jämför gärna med ingredienserna i min röra.

Jag har gjort en lite nyttigare variant av den, med keso, äpplen, nötter och grädde.

Den blir ett riktigt bra mellanmål efter ett träningspass eller en långpromenad.

Snabblagat, gott och enkelt, precis som vardagsmaten ska vara. Den tar bara ett par minuter att blanda ihop.

Du får också betydligt mer proteiner med keson istället för riset. Och inte ens i närheten av kolhydratinnehållet.

Socker och förtjockningsmedel behövs inte heller i min röra. Den blir krämig och god ändå.

Kesoröra med Äpple, Kanel och Valnötter

1 dl Keso

½ dl Grädde

½ Svenskt Äpple

4 Valnötskärnor

1 krm Kanel

Äkta Vaniljpulver

Skär äpplet i små tärningar. Hacka valnötterna grovt, spar en hel till garnering.

Rör samman keso och grädde, smaksätt med kanel och vanilj. Rör ner äppeltärningar och valnötter.

Lägg upp i glas och garnera med några tunna äppelklyftor och en valnöt. Njut av en lättgjord och nyttig energikick.

Vill Du ha den ännu godare, så vispa grädden först. Då blir den en fin efterrätt, efter till exempel en soppa.

Min tur ut i skogen, blev trots det gråmulna vädret riktigt färgrik. Det är en vacker tid ute i markerna nu, följ med en stund på min skogspromenad.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/24/istallet-for-risifrutti/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Blanda själv är klart bäst. Läste på de smaksatt kesosorterna och så åkte de tillbaka på hyllan. Äter så mycket keso så jag skulle behöva köpa spannvis.

    Gilla

    • Hej, Emmy. Ja det blandas i på tok för mycket konstigheter. När jag jobbade på restaurang så hade vi 2 kilos hinkar med keso. Du får köpa såna hos nån grossist ;)

      Gilla

  2. Vackra höstbilder! Själv skulle jag inte tacka nej till ditt mellis, det låter smaskens!

    Gilla

  3. Det där receptet måste jag verkligen testa. Vilka fina höstbilder också!

    Gilla

    • Hej Helena och Välkommen hit. Roligt att du tycker om både recept och bilder :)

      Gilla

  4. Mmm… va gott!!!
    Tack för skogspromenaden också!! Jättefina bilder!! :D

    Gilla

    • Tack, Anneli. Natur och god mat hör liksom ihop för mig :)

      Gilla

  5. Tack för en herlig promenad.Fina naturbilder som
    vanligt.
    Sörmland viser oxå sin vackra sida idag.

    Ser gott ut ditt mellanmål.

    Må gott.
    Elin U

    Gilla

    • Tack, Elin. Visst är det vackert med höstfärger. Men det vackraste har ju inte kommit än, behövs lite frost först. Här regnar det och är kallt. Njut av värmen :)

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 723 andra följare