Lingongrottor

Bärbrist

Just hemkommen från skogen, med en liter lingon. Det är bedrövligt dåligt med bär i år, åtminstone runt min lilla del av Jämtland.

Hallon är det enda jag hittat mycket av. Men hjortron, blåbär och nu lingon har det inte blivit mer än litegrann.

Den kalla våren och försommaren här ställde till det ordentligt för oss bärälskare. När det är för kallt för insekterna, så blir det heller inga bär.

Men tar jag bara tillräckligt många promenader med hinken, så blir det nog en del lingonsylt i år med. Skönt att bara gå omkring ute i skogen, är det i vilket fall som helst.

Missade Du den fantastiska filmen Home igår kväll, så finns den här på Youtube. Med Yann-Arthus Bertrand’s fantastiska bilder av vår sköra värld.

Vi måste börja hjälpas åt att ta hand om planeten, om vi ska ha några lingonskogar att ströva i om några år.

Lingongrottor

125 gr Smör

½ dl Björksocker

2½ dl Bovetemjöl

3 msk Pofiber

1 tsk Bakpulver

½ krm Äkta Vaniljpulver

1 dl Lingonsylt

Rör ihop smör och socker med elvisp. Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör ner det i smöret. Ställ i kyl att svälla i en halvtimme.

Rulla degen till små kulor och lägg i småbrödsformar. Tryck en grop med tummen och lägg i 1 tsk lingonsylt.

Grädda i 175° i ca 12-15 minuter.

The URI to TrackBack this entry is: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/22/lingongrottor/trackback/

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.

9 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag tycker mycket om lingonparfait men grottor låter inte så tokigt! Inte så sött som hallonsylt!

    Ha en riktigt trevlig helg!

    Gilla

    • Hallongrottor var min favorit förr, men de här blev ännu godare. Är en riktig lingonfantast :)

      Gilla

  2. Hej Birgitta!
    Som du vet, så gillar jag din blogg! Så mycket njutning det finns här. Jag har scrollat och läst, tittat på länkar och fortsatt scrolla.. Helt underbart.

    Jag har sen början av augusti ätit LCHF mer eller mindre strikt. jag började med att äta två veckor RIKTIGT strikt à la fakir. Tanken med två veckor var att jag ville se hur min kropp reagerade närjag plockade bort alla kolhydrater.

    Detta plus att jag numera fått reda på att jag är glutenintolerant har fått mig att se maten med nya ögon.

    Vilka recept skulle du rekommendera till matlådor?
    Du har så många goda recept och det kommer ta tid för mig innan jag skummat igenom alla. Jag har satte min första surdeg igår. Tog receptet som var bak på rågpåsen. Det blir till familjen, själv ska jag testa ett av dina bröd. Men jag har en fråga: jag läste att man skulle använda en rostfri skål/bunke till surdeg. Måste man det? eller funkar plast lika bra…

    Keep on writing! Det lika inspirerande varje gång jag surfar in…

    /Lynn

    Gilla

  3. Mmmm…! Låter gott!! Men, du… Har du nån koll på hur mycket kolhydrater det är i bovete??

    Gilla

    • De är väldigt läckra, men inget att äta ofta av, utan mer till fest. 76, 1 gram kolhydrater i bovetemjöl, en hel del alltså.

      Gilla

  4. Lägger in en fråga från en läsare som kommenterade under Lingonsylten, som kan vara bra för glutenintoleranta att läsa.

    Du använder bovetemjöl i kakorna. Kan även glutekänsliga använda det?
    Ann-Mari

    Hej Ann-Mari och Välkommen till mitt kök. Bovetemjöl är egentligen en ört, som går alldeles utmärkt för glutenintoleranta att använda :)
    Här kan Du läsa mer om den på Molly’s Hälsoblogg; http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/2008/05/bovete.html

    Gilla

  5. Lingongrottor lät spännande!
    Vart hittar man sådant som björksocker?

    Gilla

    • Hej Mia. Björksocker köper jag på Hälsokosten, det är ett socker med betydligt mindre kolhydrater än vanligt socker. Det höjer inte blodsockret på samma sätt heller. Ett sötningsmedel som dessutom är gott, inte med den konstiga bismak som många andra har.

      Om Du inte är så känslig för kolhydrater, funkar det bra med råsocker istället. Det ger en knäckig smak som passar fint till lingonen.

      Gilla


Kommentarer och delningar mottages tacksamt! :)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 701 andra följare